92 973 läst ·
188 svar
93k läst
188 svar
Nu har vi haft solceller ett år!
J Jan Young skrev:
Man fick en kostnad på 28000 netto som avbetalas på 8 år med hållbarhet 15 år+.J Jan Young skrev:Det var 50000 kr i bidrag per villa (60%) av kostnaden. Utrymme 83000 kr.
Sedan var det ROT på dragningar. Total kostnad cirka 78000 kr. Nettokostnad 28000 kr. Avbetalat på cirka 8 år. Lite kr tillkommer utöver det för effektreducering.
Hållbarhet 15 år. Därefter 15-20 år 80% Total livslängd minst 23 år.
Ingen uppgift om kapacitet, drifttid, eller överhuvud taget något konkret om produkten eller dess egenskaper.
Sålde inget förra året under 115 öre plus dom 60 örena tillbaka på skatten.K Kirev skrev:Jo, tar man bort 60-öringen tror jag att mängden installationer hos privatpersoner minskar då den står för en stor del av kalkylen för dom flesta. Att sälja för 35-40 öre på dagen och sedan köpa el på natten för drygt 1kr är inte lika angeläget då. 60 öringen är den som historiskt gjort att du får lika bra betalt för elen du säljer som den kostar som du köper tillbaka på natten. Har du däremot en hög elförbrukning när solen skiner är du garanterat en vinnare även när staten tar bort bidraget.
Då säljer jag på snittpriset över månaden.
Vet inte var du bor men i Skåne är det inte inte dåligt betalt för elen varken dag eller natt!!!
O vad betalade du för elen du köpte?A Argastesnickaren skrev:
Sen var fjolåret riktigt bra. Hur hade du det dom 5 åren innan dess?
I min kalkyl tittar jag inte på priset för ett år. Blir lätt lurad då. Elpriset går nämligen upp o ner. Hos mig var snittpriset 35 öre dom senaste 5 åren under dom 5 mån som ger mest sol på sommaren. Det senaste året är inte med där då jag tog fram kalkylen innan. Det är absolut bättre betalt sista året men man kan inte göra en investering för 30 år på ett års elpriser.
Jag har sysslat med business sedan innan du var född så jag vet vad det är.J Jan Young skrev:
Att mörka vad man säljer är inte best practice.
Varför nämner du överhuvudtaget kostnaderna för er funktion (vad den nu är) om den är irrelevant för privatpersoner?
Det här betendet ställer din arbetsgivare i dålig dager, jag skulle aldrig göra affärer med ett bolag med den nedlåtande attityden.
Problemet du har är att du tror att alla som hänger här bara är anställda privatpersoner.
Första sommaren i fjol med solceller men det var ju lyckat.K Kirev skrev:O vad betalade du för elen du köpte?
Sen var fjolåret riktigt bra. Hur hade du det dom 5 åren innan dess?
I min kalkyl tittar jag inte på priset för ett år. Blir lätt lurad då. Elpriset går nämligen upp o ner. Hos mig var snittpriset 35 öre dom senaste 5 åren under dom 5 mån som ger mest sol på sommaren. Det senaste året är inte med där då jag tog fram kalkylen innan. Det är absolut bättre betalt sista året men man kan inte göra en investering för 30 år på ett års elpriser.
Har skrivit det innan, stäng några fler kärnkraftverk, sluta med olja och gas både här och i Europa.
Hur tror du priserna kommer gå??
Upp eller ner??
Vi går mot ett samhälle som kommer att behöva mer och mer el framöver, inte mindre.
Nu kommer inflationen också så både elpriser och installation av solceller kommer att gå upp.
Körde i gång mina solceller i slutet på Juli förra året och redan då var elpriser nästan dubbelt så dyrt som året innan som mina beräkningar baserades på.
Har man bra och stort sol läge så slå till nu innan det blir mycket dyrare både att installera och elpriserna går upp.
Bara löjligt att kämpa emot med massa motargument, förmodligen kommer dessa bara från er som inte har bra möjligheter till solceller.
Körde i gång mina solceller i slutet på Juli förra året och redan då var elpriser nästan dubbelt så dyrt som året innan som mina beräkningar baserades på.
Har man bra och stort sol läge så slå till nu innan det blir mycket dyrare både att installera och elpriserna går upp.
Bara löjligt att kämpa emot med massa motargument, förmodligen kommer dessa bara från er som inte har bra möjligheter till solceller.
Börsen kan gå både upp och ner, solcellerna genererar garanterat pengar varje månad och år, så det är en säker investering som ger minst 8-10% vid 0% inflation.
Men nu sticker inflationen i väg så då kan vi solcellsägare räkna med ännu högre avkastning,!
Pratade med några mäklare och enligt dessa så har man ett garanterat högre husvärde på samma eller mer än solcellerna kostade att installera också.
Men nu sticker inflationen i väg så då kan vi solcellsägare räkna med ännu högre avkastning,!
Pratade med några mäklare och enligt dessa så har man ett garanterat högre husvärde på samma eller mer än solcellerna kostade att installera också.
Tackade ja till en offert i veckan. 28st 410W JA Solar och Fronius Symo 10Kw. VSV läge och 40 graders lutning. Beräknad årsproduktion 10200kwh. Lokal leverantör.
Det hela ska monteras på ladan i Augusti, och först ska taket bytas (så måtte ryggen ordna till sig snart!).
Hoppas jag är lika nöjd som trådstartaren efter ett år
Det hela ska monteras på ladan i Augusti, och först ska taket bytas (så måtte ryggen ordna till sig snart!).
Hoppas jag är lika nöjd som trådstartaren efter ett år
Du kommer bara ångra dig att det inte kunde installeras redan nu, men bra att du fått ett pris nu, för för om du beställer samma i sommar så kommer det vara ett helt annat pris.D Danieln84 skrev:Tackade ja till en offert i veckan. 28st 410W JA Solar och Fronius Symo 10Kw. VSV läge och 40 graders lutning. Beräknad årsproduktion 10200kwh. Lokal leverantör.
Hoppas jag är lika nöjd som trådstartaren efter ett år![]()