187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Lycka till med det!T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Vad skulle affären vara med att sälja el till spot pris?
Tänk om ett varv till!
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Kul idé, men förutsätter samarbete med nätleverantören. Ett annat förslag vore att gå ihop med grannen, ha varsin typ av abonnemang, installera reservkraftsomkopplare och dra varsin trefas till varandras reservkraftsintag. Sedan är det bara att installera automatik som bryter den ström som är dyrast.A AxelJa skrev:
Riktigt roligt blir det om båda har mikroproduktionsavtal och kan pumpa ut elen igen på samma nät fast till ett högre pris.
Bestrida fakturor i all ära, här kan man tala om att trolla systemet!
Ja. Absolut trollning av systemet.M mumiemonstret skrev:Kul idé, men förutsätter samarbete med nätleverantören. Ett annat förslag vore att gå ihop med grannen, ha varsin typ av abonnemang, installera reservkraftsomkopplare och dra varsin trefas till varandras reservkraftsintag. Sedan är det bara att installera automatik som bryter den ström som är dyrast.
Riktigt roligt blir det om båda har mikroproduktionsavtal och kan pumpa ut elen igen på samma nät fast till ett högre pris.
Bestrida fakturor i all ära, här kan man tala om att trolla systemet!
Dock så förstår jag inte vad du menar med samarbete med nätleverantör, mer än själva samarbetet för att dra in en till servis ledning och elmätare. Men detta är det ju fastpris på så länge man bor hyffsat nära en nätstation?
Och sen sätter elektrikern in ett relä som styr vilken central/mätare som matar proppskåpet
Istället för att ta strid emot dem när det är en tuff period som gör att inte någon inköpare oavsett kompetens hittar billigare el än 100 öre/kwh så bör du kanske tipsa dem om var denna billiga el finnsA AxelJa skrev:Själv bestrider jag hela beloppet över 100öre per kWh då jag har blivit vilseledd av kundtjänst hos mitt elhandelsbolag som avfärdade min oro för framtida priser över 100öre i snitt per månad, när jag ringde för 2 år sedan.
Jag har rörligt-pris avtal och ej spot-pris avtal. Mitt kWh pris baserar sig enligt villkoren på elhandelsbolagets inköpspris.
Inköparna hos mitt elhandelsbolag har misslyckats med att via terminer och avtal säkra ett inköpspris under 100 öre.
Jag kommer ej betala för deras misstag.
Elhandelsbolaget kan ej stänga av min ström eller driva in via kronofogden då jag har en giltig anledning att bestrida. Det kommer få avgöras i tingsrätten där ärendet med nuvarande handläggningstider bör tas upp under 2023.
A AxelJa skrev:
Att lova elpriser i framtiden är som att förutspå vädret, det går till viss del men felmarginalen är stor. Speciellt om man förutspår vädret 2 är frammåt.
Att lägga tid, energi och pengar på något som sagts under förutsättningarna som gällde då är bara något rättshaverister gör. För det är du väl inte?
lika bra att vara tydlig.V vik_tor skrev:
För vissa tror att bolagen inte stänger av strömmen vid utebliven ersättning..
Men har man avtal så kan de häva detta och då skicka en kommentar till nätbolaget om att kapa frammatningen...
samt att skicka vederbörande till något statligt elbolag med endast rörligt avtal..
hänvisat brukar det kallas..
så jag skulle vara väldigt aktsam i att bråka i onödan...vi vet alla att vi måste betala för det vi förbrukat så varför inte bara inse detta och ta fighten genom att ändra politikernas beslut...
Om kunden förlorar målet så läggs samtliga kostnader på denna. Inkl ansökningskostnader. Nedan är punkterna som förlorande part får betala (om det yrkad av den vinnande parten), vid småmål. Vid ordinära mål har listan inget stopp! Sammantaget kan nedan kostnader bli ganska betydande sätt till målets ringa värde.K Nils Andersson1 skrev:Inte som jag fattat det, nej. Och det blir väl mera rätt? Man ska inte kunna göra så som bolag och det kostar dig inget. Nej, "kunden/bolaget" får betala en avgift för sin ansökan om utmätning och denna kostnaden får företaget betalas inte tillbaka.
Men allt detta är ganska små pengar, är det mera pengar så blir det betydelselöst.
Ersättningsbara kostnader i småmål.
1. rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme,
2. ansökningsavgift eller tilläggsavgift,
3. resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud.
4. vittnesbevisning,
5. översättning av handlingar.”
Visserligen bra att vara tydlig. Men elbolagen har inte rätt att stänga av elen om det finns en tvist. Och om man bestrider avgiften till elhandelsbolaget så är det ju bara att byta elhandelsbolag och fortsätta tvisten med det elhandelsbolaget man ej längre anlitar.Maskintok skrev:lika bra att vara tydlig.
För vissa tror att bolagen inte stänger av strömmen vid utebliven ersättning..
Men har man avtal så kan de häva detta och då skicka en kommentar till nätbolaget om att kapa frammatningen...
samt att skicka vederbörande till något statligt elbolag med endast rörligt avtal..
hänvisat brukar det kallas..
så jag skulle vara väldigt aktsam i att bråka i onödan...vi vet alla att vi måste betala för det vi förbrukat så varför inte bara inse detta och ta fighten genom att ändra politikernas beslut...
Det nya elhandelsbolaget kommer ej stänga av elen för att man har en tvist med sitt gamla elhandelsbolag. Och nätleverantören kommer ej stänga av elen om du betalar dina räkningar till det nya elhandelsbolaget.
Det är ju det här som är fördelen med en öppen marknad med flera aktörer. Man kan ge sig in i en tvist utan att vara i beroendeställning. Eller iallafall få bort sin beroendeställning under tvistens process.
Om det stämmer att bolaget har rätt att lägga på ytterligare kostnader på din faktura. Så anser jag det ytterligare ett bevis på att svenska företag och myndigheter har under år fått eller haft ett kraftigt övertag emot en enskild kund och privatperson. Och detta har blivit värre. Det är en stor skillnad mellan oss och USA, i USA utgår man från en privatpersons rättigheter mot företaget , här är det motsatt. Vilket gör det enormt svårt att få rätt mot myndigheter och företag.Maskintok skrev:
Tycka och ha rätt är ju tyvärr ibland olika saker. Det är ju hör det är så viktigt att man noga analyserar situationen med ett öppet sinne. Och få även ta in möjligheten att man sjölv har fel. Då det kan vli jäkligt dyrt att alltid följa sin egen uppfattning oavsett.M molndal skrev:
Ja. Alla får ju välja sina fighter. Man får ju ha förståelse för att någon kanske ligger i en svår skilsmässa och inte orkar med att bestrida en faktura även om personen har rätt. Det gör ju inte personen mindre manlig.M mojjen skrev:
Men att sitta på ett forum och gnälla på andra som är villiga att ta fighten är faktiskt rätt omanligt.