P
V vik_tor skrev:
Visserligen bra att vara tydlig. Men elbolagen har inte rätt att stänga av elen om det finns en tvist. Och om man bestrider avgiften till elhandelsbolaget så är det ju bara att byta elhandelsbolag och fortsätta tvisten med det elhandelsbolaget man ej längre anlitar.

Det nya elhandelsbolaget kommer ej stänga av elen för att man har en tvist med sitt gamla elhandelsbolag. Och nätleverantören kommer ej stänga av elen om du betalar dina räkningar till det nya elhandelsbolaget.

Det är ju det här som är fördelen med en öppen marknad med flera aktörer. Man kan ge sig in i en tvist utan att vara i beroendeställning. Eller iallafall få bort sin beroendeställning under tvistens process.
Nja jag har sett motsatsen.
Att inte ens vissa elbolag tar i en med tång om obetald faktura existerar.
nätbolagen kan ändå stänga ner under tiden.
Det är något som till och med inkassobolagen skriver ut.

Däremot kan de inte stänga av strömmen för att avgifter för försening eller inkasso är obetalda..

Men varför krångla sig ända dit istället för att betala och sedan bestrida..?
Du får ju tillbaka om det är fel från början..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Om det stämmer att bolaget har rätt att lägga på ytterligare kostnader på din faktura. Så anser jag det ytterligare ett bevis på att svenska företag och myndigheter har under år fått eller haft ett kraftigt övertag emot en enskild kund och privatperson. Och detta har blivit värre. Det är en stor skillnad mellan oss och USA, i USA utgår man från en privatpersons rättigheter mot företaget , här är det motsatt. Vilket gör det enormt svårt att få rätt mot myndigheter och företag.
inkassobolagen tar avgift.
samt att företag har rätt till förseningsavgift.
plus ränta.

Sedan kan saken gå till fogden..
merkostnader tillkommer..

Är detta helt okänt för dig?
Då råder jag dig att kolla upp allt sådant här innan debatt.. För det finns många system av detta som sveafinans eller klarna använt för att öka på sin lönsamhet med...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Fortum […] kan välja att lägga ner ärendet istället för att agera rättshaverist och ta det till tingsrätten.
ev att Fortum kan göra en annan analys över rätthaveristläget här.

Claes Sörmland
WestbergA WestbergA skrev:
Och det står dig fritt som kund att välja vilken annan leverantör du vill om priset avviker från det du vill betala.
Ja det är väl det som är konsumentskyddsmekanismen i slutändan.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Jag har ingen inspelning. Dock har jag principer att rätt skall vara rätt.

Jag vet vad kundtjänst har sagt till mig. Därför bestrider jag.

Fortum kan ha inspelningar eller eventuellt ha lite koll på vad deras kundtjänst säger till sina kunder och därmed välja att lägga ner ärendet istället för att agera rättshaverist och ta det till tingsrätten.
Faktumet är fortfarande att du gråter krokodiltårar över ett löfte som gjordes för två år sedan, förutsättningar har förändrats. Lägg ner ditt principiella skitsnack och bete dig som en man istället.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Fast lägre pris blir det bara om den stora massan använder mer el på natten. Ditt pris räknas som ett genomsnitt av totala kundanväbdningen. Inte bara ett genomsnitt av din användning.
Nej, jag har timdebitering. Så mitt pris har inget att göra med vad kundstocken förbrukar. Så länge du inte menar alla kunder kopplade till nordpool, vilket jag inte tror du gör.

Maskintok skrev:
Nja jag har sett motsatsen.
Att inte ens vissa elbolag tar i en med tång om obetald faktura existerar.
nätbolagen kan ändå stänga ner under tiden.
Det är något som till och med inkassobolagen skriver ut.

Däremot kan de inte stänga av strömmen för att avgifter för försening eller inkasso är obetalda..

Men varför krångla sig ända dit istället för att betala och sedan bestrida..?
Du får ju tillbaka om det är fel från början..
Du krånglar till det något oerhört och talar i väldigt otydliga termer.

Man gör i följande ordning:
1. Bestrid faktura
2. Byt elhandelsbolag i samband med 1
3. Fortsätt betala som vanligt till det nya elhandelsbolaget

Resultat: Ingen el kommer att stängas av.

P
V vik_tor skrev:
Du krånglar till det något oerhört och talar i väldigt otydliga termer.

Man gör i följande ordning:
1. Bestrid faktura
2. Byt elhandelsbolag
3. Fortsätt betala som vanligt till det nya elhandelsbolaget

Resultat: Ingen el kommer att stängas av.
Nä inte alls.
Men vill man tro på detta och hoppas på det bästa så agera därefter...
Men så länge skuld på förbrukning finnes så kommer det bli ifrågasatt..
Och flertalet kommer tacka nej till dig som kund..

utan el blir man aldrig för man får ett anvisat avtal hos någon av våra statliga bolag..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E Elias Håkansson skrev:
Faktumet är fortfarande att du gråter krokodiltårar över ett löfte som gjordes för två år sedan, förutsättningar har förändrats. Lägg ner ditt principiella skitsnack och bete dig som en man istället.
Om elhandelsbolaget har vilselett honom att medelmånadspriset ej kommer överstiga 100öre/kWh kommande 3 år om man anlitar dom så får elhandelsbolaget stå för detta. För övrigt är du en idiot, jävligt dålig medmänniska, jävligt osolidarisk, och förtjänar höga elpriser i framtiden. Jag fattar då inte vad vissa stolpskott här inne håller på med.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men så länge skuld på förbrukning finnes så kommer det bli ifrågasatt..
Ja det där var ju väldigt tydligt.

P
V vik_tor skrev:
Ja det där var ju väldigt tydligt.
Ja det är ju faktiskt det.

antingen så hoppas man på en saga eller så lever man i verkligheten och då betalar man först och bestrider sin faktura sen.
pengarna kommer tillbaka om fel uppstått.
Men att försöka agera efter ett muntligt avtal med elbolag, glöm det..
Hade han haft detta på papper ja..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det är ju faktiskt det.

antingen så hoppas man på en saga eller så lever man i verkligheten och då betalar man först och bestrider sin faktura sen.
pengarna kommer tillbaka om fel uppstått.
Men att försöka agera efter ett muntligt avtal med elbolag, glöm det..
Hade han haft detta på papper ja..
Jag har då aldrig betalat först och bestridit efteråt. Har bestridit först och sen sluppit att betala. Blir ju bara ett extra moment att betala för att sen säkerställa att beloppet återbetalas. Plus att det minskar incitamenten för motparten att engagera sig i ärendet om man betalar först.

Har heller aldrig drabbats av någon hemsk avgift. Två ärenden har gått till kronofogden men ansökningsavgiften har jag aldrig behövt betala för. Och det har aldrig registrerats som betalningsanmärkning.

När jag var yngre var jag lika mesig som de flesta här inne och rädd för avgifter eller betalningsanmärkning. Men erfarenhet med åldern har lärt mig annat.

De mesta tvister mellan två parter går att lösa med en vuxen diskussion utan att det blir allt som ni nämner. Det svåra om motparten är ett större företag är dock alltid att komma förbi first-line/kundservice få tag på rätt person som har mandat att besluta något i ärendet.

V vik_tor skrev:
Om elhandelsbolaget har vilselett honom att medelmånadspriset ej kommer överstiga 100öre/kWh kommande 3 år om man anlitar dom så får elhandelsbolaget stå för detta. För övrigt är du en idiot, jävligt dålig medmänniska, jävligt osolidarisk, och förtjänar höga elpriser i framtiden. Jag fattar då inte vad vissa stolpskott här inne håller på med.
Elpriserna är på tok för höga och jag hoppas att på gud att regeringen på sikt ser till att vi blir självförsörjande på el(förhoppningsvis på kärnkraft). Men att gå in i en process utan bevis utan endast på ”principen” är slöseri med tid, pengar och mental energi.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
V vik_tor skrev:
Jag har då aldrig betalat först och bestridit efteråt. Har bestridit först och sen sluppit att betala. Blir ju bara ett extra moment att betala för att sen säkerställa att beloppet återbetalas. Plus att det minskar incitamenten för motparten att engagera sig i ärendet om man betalar först.

Har heller aldrig drabbats av någon hemsk avgift. Två ärenden har gått till kronofogden men ansökningsavgiften har jag aldrig behövt betala för. Och det har aldrig registrerats som betalningsanmärkning.

När jag var yngre var jag lika mesig som de flesta här inne och rädd för avgifter eller betalningsanmärkning. Men erfarenhet med åldern har lärt mig annat.

De mesta tvister mellan två parter går att lösa med en vuxen diskussion utan att det går till tingsrät. Det svåra om motparten är ett större företag är dock alltid att komma förbi first-line/kundservice få tag på rätt person som har mandat att besluta något i ärendet.
kul för dig.
Jag har dock fått varit med om att sett annat ske emot de jag hjälpt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E Elias Håkansson skrev:
Elpriserna är på tok för höga och jag hoppas att på gud att regeringen på sikt ser till att vi blir självförsörjande på el(förhoppningsvis på kärnkraft). Men att gå in i en process utan bevis utan endast på ”principen” är slöseri med tid, pengar och mental energi.
Om det är slöseri med tid för honom skall ju varken du eller jag avgöra. Han känner sig lurad och vilseledd. Då skall han ta upp detta med företaget. Jag är övertygad om att dom kommer kunna mötas. Förutsatt att han kommer fram till rätt person.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.