187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Som politiker påverkar du inget, om du inte är i partistyrelsen. Det finns massor av exempel på det. Folk som försökt.Rkarlsson skrev:
Jepp. Detta är transportavgiften i mitt exempel. Kallas kapacietetsavgift/flaskhalsavgift. Om det blir brist på el i SE3 så priset går upp samtidigt som elpriset är lågt i SE2 så sätter Svenska kraftnät transportavgiften för el mellan SE2 och SE3 till mellanskillnaden mellan de två börserna. Vilket blir sinnessjukt när Svenska kraftnät de fakto har monopol på att transportera elen mellan två elområden och det är vi invånare som byggt upp stamnätet via skattepengar.K Nils Andersson1 skrev:Inte nog med det . Min förening som äger vindkraft. Alltså en producent av el, håller nu på att kunna kursa. Orsaken är att det tydligen finns någon avgift för dem, som ökat kraftigt. Så det kostar dem nu 1 kr per kwh att få hem strömmen till mig för produktionen är i elområde 2 och vi de flesta i område 3. Alltså först betala JAG en elöverföringsavgift till den som äger ledningarna hem till mig på ca 1 kr kwh men sen måste också, el-producenter betalar ytterligare massor för att det är olika regioner.
Det är alltså ett statligt bolag med monopol med en helt sinnessjuk prissättningsmodell som nu håller på och får din vindkraftsverksförening att kursa.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jo, nog har jag både läst och förstått.V vik_tor skrev:Du förstår nog inte vad han menar.
1. Som i exemplet kostar mjölken 5kr/liter i matvarubutiker i bollnäs och köps in för 4kr/liter från producenter i bollnäs.
2. Statliga bolaget SvK har monopol på att transportera mjölken mellan Bollnäs och Stockholm.
3. I Stockholm är det mjölkbrist och på mjölkauktionerna har priset gått upp till 50kr/liter.
4. En matvarubutik i Stockholm beställer in mjölk från producenten i Bollnäs och betalar 4kr/liter.
5. SvK har monopol på transporten och vet om att det betalas 50kr/liter för mjölken i Stockholm på mjölkauktioner och tar ut en transportavgift på 45 kr.
6. Matvarubutiken i Stockholm får betala 4kr i inköp, 45kr för transporten, 1kr vinst, och priset ut till kund blir 50kr.
7. Det är fortfarande brist på mjölk i Stockholm på grund av att SvK har för få lastbilar och priset ökar till 60kr på Stockholms mjölkauktioner.
8. SvK ser att man nu betalar 60kr/liter för mjölken i Stockholm och ökar transportavgiften till 55kr.
9. Matvarubutiken i Stockholm tvingas nu höja priset till 60kr.
Exakt sådär fungerar det i Sverige fast för el istället för mjölk. Bara för de första 14 dagarna nu i Januari så drog SvK in 2 miljarder för mellanskillnaden i pris mellan SE2 och SE3. Alltså transportavgifter som sätts efter prisskillnaden mellan två olika områden.
Det är helt sinnessjukt.
Han är missnöjd med sina elkostnader eftersom han trodde att han skulle få köpa el till det lägre inköpspris som elhandelsföretaget får när de handlar med terminer, och inte det högre priset på NordPool. Dessutom är han missnöjd med att någon i kundtjänst sagt att det rörliga priset inte skulle gå över 100 öre/kWh, och nu har det gjort det med stor marginal. Han har tråkigt nog missförstått vad han tecknat för typ av avtal.
Det här med mjölken är ett sidospår.
(Äsch, varför försöker jag ens?)
Det blir ibte ens dyrt för dig om det hår till 5 eftersom det hanyeras som småmål.T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
bra analysSågspånPappspikEternit skrev:
Jo, nog har jag både läst och förstått.
Han är missnöjd med sina elkostnader eftersom han trodde att han skulle få köpa el till det lägre inköpspris som elhandelsföretaget får när de handlar med terminer, och inte det högre priset på NordPool. Dessutom är han missnöjd med att någon i kundtjänst sagt att det rörliga priset inte skulle gå över 100 öre/kWh, och nu har det gjort det med stor marginal. Han har tråkigt nog missförstått vad han tecknat för typ av avtal.
Det här med mjölken är ett sidospår.
(Äsch, varför försöker jag ens?)
Om de köper in till nordpols spottpris och säljer till nordpols månadsmedelpris kommer de att betala mer för elenergin de köpt än de får betalt. Dålig affärsidé.B Boan skrev:
Jag kikade på Kvänum Energis sida. Hittade följande: ”…Kunden har då fått en anvisningsleverans och ett anvisningspris. Detta pris är ett rörligt pris som baseras på månadsmedelpris enligt Nordpools Spot för aktuellt område med 15 öres påslag, inklusive elcertifikat.”
Här har de alltså bakat ihop certifikaten på ca 1öre/kWh med påslaget.
Min kommentar: Enligt rapporter från Svensk Kraftmäkling för terminsåren 2022, 2023 och 2024 är man då nere på 10-15 kr per MWh [vilket motsvarar 1-1,5 öre per kWh].
Letade vidare på sånt som inte syns (som inte är klickbart) på deras sida. Där hittade jag ett avtal där det faktiskt står som du säger, dock tillkommer tillägg: ”Priset beräknas månadsvis och baseras på medelvärdet av Nord Pools spotprisnotering under leveransmånaden för det elområde där anläggningen är belägen och beräknat i svensk valuta, med tillägg.”
Till det rörliga medelvärdespriset tillkommer enligt avtalet
Fast påslag 2,9 öre/kWh och
elcertifikat för närvarande 2,9 öre/kWh (år 2020).
Lite lurigt att både påslag och elcertifikat är 2,9 öre/kWh med det första är fast och det andra varierar.
Avtal https://kvanumenergi.se/wp-content/uploads/20200701.pdf
Thomas, jag förstår att du inte orkar sitta i långa telefonköer och att lusläsa avtal som är skrivet på juristsvenska med konstiga definitioner som man inte förstår. Man måste också få ta del av hela avtalstexten innan man teknar avtalet och inte efteråt och vara tvungen att utnyttja ångerveckan när man ev begriper vad det innebär. Och även om man förstår dem så är de omöjliga att reda ut vad de innebär, t ex viktade medelvärden. Hur viktas de och under vilka tider?
Energimarknadsinspektionen borde ränsa sa upp bland alla dessa olika kryptiska varianter och se till att de blir transparenta och förståeliga för gemene man och kräva att kunden ska kunna kontrollräkna fakturan, dvs enkelt kunna ta del av algoritmen för detta och använda indata.
Begär att få ta del av den ljudinspelning som ev finns från ditt elbolag, de verkar ju vara hjälpsamma. Gå igenom denna så du får svart på vitt vad de lovat eller bara varit "helt övertygade om". För två år sen var det kanske rimligt att bedöma att elpriset osannolikt skulle överstiga 1 kr per kwh. Men har de verkligen informerat dig på ett professionellt sätt om osäkerheter framöver, bl a med att två reaktorer i Ringhals skulle stängas den närmsta tiden vilket var väl känt vid det tillfället. Om du kan hävda att de vilselett dig eller varit oproffessionella kanske du kan få rätt. Ett alternativ kan möjligen i så fall vara att anmäla till ARN. Och ett gott råd: spela in alla samtal av den här typen på din telefon och spara för ev framtida behov så du har något att stödja dig på I ett läge som detta.
Sen har du ju alltid haft möjlighet att ändra avtalet till ett fastpris det senaste året då spotpriserna tidvis varit riktigt höga, det har ju inte kommit plötslig nu i december.
Lycka till.
Lycka till.
Energimarknadsinspektionen borde ränsa sa upp bland alla dessa olika kryptiska varianter och se till att de blir transparenta och förståeliga för gemene man och kräva att kunden ska kunna kontrollräkna fakturan, dvs enkelt kunna ta del av algoritmen för detta och använda indata.
Begär att få ta del av den ljudinspelning som ev finns från ditt elbolag, de verkar ju vara hjälpsamma. Gå igenom denna så du får svart på vitt vad de lovat eller bara varit "helt övertygade om". För två år sen var det kanske rimligt att bedöma att elpriset osannolikt skulle överstiga 1 kr per kwh. Men har de verkligen informerat dig på ett professionellt sätt om osäkerheter framöver, bl a med att två reaktorer i Ringhals skulle stängas den närmsta tiden vilket var väl känt vid det tillfället. Om du kan hävda att de vilselett dig eller varit oproffessionella kanske du kan få rätt. Ett alternativ kan möjligen i så fall vara att anmäla till ARN. Och ett gott råd: spela in alla samtal av den här typen på din telefon och spara för ev framtida behov så du har något att stödja dig på I ett läge som detta.
Sen har du ju alltid haft möjlighet att ändra avtalet till ett fastpris det senaste året då spotpriserna tidvis varit riktigt höga, det har ju inte kommit plötslig nu i december.
Lycka till.
Lycka till.
Mycket begränsat utbildning med 10p högskolepoäng handelsrätt Jöken. Samt ca 20års erfarenhet i ledande ställning inom ramavtalsupohandling,avtal på privat bolag mot offentlig sektor. Dvs sitter väldigt mycket med avtalsfrågor. Mao har inte i närheten av kunskapen hos en jurist, men samtidigt stor erfarenhet i att tolka och skriva avtal.A AxelJa skrev:Ok.
Har du någon utbildning inom juridik eller är det en killgissning?
Jag tecknar varken fastprisavtal på mat eller bränsle så jag klarar mig utan det vad gäller elen.
Men om jag tvingas binda upp mig till en matvarukedja på grund av marknadsregler, och varukedjan ger en försäkran om att deras pris på mineralvatten ej kommer överstiga 100kr/liter kommande 3 år på grund av sina inköpare/inköpskanaler, när jag frågat av oro för att en av deras producenter kommer läggas ner, så kommer jag bestrida om jag i efterhand ändå blir fakturerad detta belopp inom perioden.