4 143 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Nu har det hänt igen!!!
I går kväll exploderade vår duschkabin!! Inne i duschkabinen stod vår dotter på 16 månader och 1 m därifrån vår son på 3 år. Glassplitter i hela badrummet och handtaget flög iväg över badrumsgolvet. Lillan stod i glassplitter upp till vristerna helt hysterisk! De måste haft änglavakt för de klarade sig undan med skärsår på händer och fötter. Duschkabinen är 4 månader gammal och en Opal från IFÖ. Har läst tidigare inlägg om att detta kan hända med härdat säkerhetsglas, men hur vanligt är det egentligen. Det är ju fullkomligt livsfarligt. Båda baranen kunde ju blivit ordentligt skadade. Jag tänker framförallt på ögonen!! Vad finns det för alternativ? Jag är livrädd att installera en liknande variant och duschdraperi känns uteslutet. Jag vet ju att det går att kakla upp väggar men det är ju betydligt dyrare. Har någon något bra förslag.
Vi med änglavakt!
Vi med änglavakt!
Det var det ruggigaste jag läst på länge. Har hört om ugnsluckor av glas som exploderat, men inte duschkabiner. Trodde duscharna var gjorda av plexiglas, inte vanligt glas som härdats på något vis.
Kan du inte ta reda på mer om detta med materialen och köpa en duschkabin som är plastigare? Vi har duschkabin på flera av våra landställen samt båda föräldraparens hus och har inte varit med om något liknande - kan det bero på att det är så gamla kabiner så de har inte dessa högteknologiska material, eller?
En stor kram till dina stackars små ungar som fick vara med om detta. De måste ju varit alldeles uppskakade en lång stund efteråt! Usch.
Kan du inte ta reda på mer om detta med materialen och köpa en duschkabin som är plastigare? Vi har duschkabin på flera av våra landställen samt båda föräldraparens hus och har inte varit med om något liknande - kan det bero på att det är så gamla kabiner så de har inte dessa högteknologiska material, eller?
En stor kram till dina stackars små ungar som fick vara med om detta. De måste ju varit alldeles uppskakade en lång stund efteråt! Usch.
Ja herre jisses, Jag fick en hård klump i magen när jag läste din beskrivning buffy! Tack och lov ändå att barnen är relativt oskadda. Det var ju inte länge sedan ni införskaffade er duschkabin så jag tycker absolut att du ska vända dig till Ifö. Kanske ni inte bara ska kompenseras för det drama ni utsatts för -jag tycker det kan vara på plats att pressa dem att ta ett större ansvar. Varningstext på produkten, finns det? Eller så får man kräva att de löser problemet (labbar fram bättre material eller konstruktion). Vi konsumenter måste ställa krav! Vi ska inte betala för att köpa s-t! Åtminstone inte utan att veta vad man kan vänta sig av produkten. Det är klart -vem köpte isåfall en sån här kabin om man visste... men det är väl ändå DERAS problem. Ha det gott och tacka de små änglarna ni har
!
- Hej Buffy!
Det var sannerligen en olycklig situation som ni råkade ut för.
Jag råder Dig att skriva ner händelseförloppet, samt att även ta kort på barnens skador och att Du i lugn och ro skriver ned även vad Du nu vill skall ske i ärendet!
Därefter kan Du, väl förberedd, ta kontakt med företaget och vid ett ev. besök så bör Du ta med dig ditt manus/dokument till handlaren vid reklamationen.
Det är nämligen lätt hänt att man blir upprörd och då kommer bort ifrån sitt manus, alltså Din egen vilja om hur det här skall lösas på ett för Dig acceptabelt vis, om de på något vis tjatar emot i butiken.
Normalt sett, så får man ju helt enkelt en ny glasskiva/sektion i utbyte vid en sådan här händelse.
Men jag anser att det obehag som ni utsattes för gott och väl motiverar lite mer frikostighet ifrån företagets sida, om det är så att Du nu har tappat förtroendet för just denna duschkabin!
Du bör då kunna få välja ut en annan kabin, med t.ex. Plexiglas i istället, och detta oavsett om den är dyrare än den andra eller ej, (ja, inom rimliga gränser ändå förstås)!
De kanske knorrar över detta och börjar yra om tillägg m.m. men om Du då har hållt Dig till Ditt manus så har Du även mycket bra på fötterna ifall Du blir tvungen att gå vidare till Din kommunala Konsumentrådgivare, om ni liksom inte alls kommer överens om åtgärderna.
Det här är en mycket allvarlig händelse som ni oförskyllt råkat ut för.
En Duschvarm kropp blöder ymnigt vid skärskador. Lägger man därtill på chocken ovanpå detta och den höga puls som den kan medföra, så förstår man att skärskadorna kan vara livshotande om de är stora.
Eftersom de i butiken inte upplevt händelsen, så kan det hända att de ser lite snävare på det hela och tycker att de byter skivan, men inget annat!
Därför är det nog bra om Du så noga som möjligt just dokumenterar vad Du upplevt, samt vad Du nu vill, innan Du tar kontakt med butiken.
Är de då alltför motsträviga så kan Du passa på att ta vägen förbi lokaltidningen med ditt manus och Dina bilder, efter att Du givit kopior till Konsumentrådgivaren!
Denna kan snabbare handlägga Ditt ärende om Du är väl förberedd, ifall det nu skulle behövas.
Förhoppningsvis så gör det inte det, utan Du får Din vilja igenom.
Men det skadar ju inte att lägga en halvtimme eller så på att skriva ner Dina egna tankar om det här ändå, eller hur.
- Lycka till!
Det var sannerligen en olycklig situation som ni råkade ut för.
Jag råder Dig att skriva ner händelseförloppet, samt att även ta kort på barnens skador och att Du i lugn och ro skriver ned även vad Du nu vill skall ske i ärendet!
Därefter kan Du, väl förberedd, ta kontakt med företaget och vid ett ev. besök så bör Du ta med dig ditt manus/dokument till handlaren vid reklamationen.
Det är nämligen lätt hänt att man blir upprörd och då kommer bort ifrån sitt manus, alltså Din egen vilja om hur det här skall lösas på ett för Dig acceptabelt vis, om de på något vis tjatar emot i butiken.
Normalt sett, så får man ju helt enkelt en ny glasskiva/sektion i utbyte vid en sådan här händelse.
Men jag anser att det obehag som ni utsattes för gott och väl motiverar lite mer frikostighet ifrån företagets sida, om det är så att Du nu har tappat förtroendet för just denna duschkabin!
Du bör då kunna få välja ut en annan kabin, med t.ex. Plexiglas i istället, och detta oavsett om den är dyrare än den andra eller ej, (ja, inom rimliga gränser ändå förstås)!
De kanske knorrar över detta och börjar yra om tillägg m.m. men om Du då har hållt Dig till Ditt manus så har Du även mycket bra på fötterna ifall Du blir tvungen att gå vidare till Din kommunala Konsumentrådgivare, om ni liksom inte alls kommer överens om åtgärderna.
Det här är en mycket allvarlig händelse som ni oförskyllt råkat ut för.
En Duschvarm kropp blöder ymnigt vid skärskador. Lägger man därtill på chocken ovanpå detta och den höga puls som den kan medföra, så förstår man att skärskadorna kan vara livshotande om de är stora.
Eftersom de i butiken inte upplevt händelsen, så kan det hända att de ser lite snävare på det hela och tycker att de byter skivan, men inget annat!
Därför är det nog bra om Du så noga som möjligt just dokumenterar vad Du upplevt, samt vad Du nu vill, innan Du tar kontakt med butiken.
Är de då alltför motsträviga så kan Du passa på att ta vägen förbi lokaltidningen med ditt manus och Dina bilder, efter att Du givit kopior till Konsumentrådgivaren!
Denna kan snabbare handlägga Ditt ärende om Du är väl förberedd, ifall det nu skulle behövas.
Förhoppningsvis så gör det inte det, utan Du får Din vilja igenom.
Men det skadar ju inte att lägga en halvtimme eller så på att skriva ner Dina egna tankar om det här ändå, eller hur.
- Lycka till!
Härdat glas är alltid en tidsinställd bomb (ibland smäller det, ibland inte) Dock så är det alltid skrämmande när det händer.
Ett råd är att se till att glaset är laminerat (en tunn plastfilm som håller ihop glaset). Detta är ingen dyr lösning, dock så blir det inga glasflisor när rutan går sönder.
/Andreas
Ett råd är att se till att glaset är laminerat (en tunn plastfilm som håller ihop glaset). Detta är ingen dyr lösning, dock så blir det inga glasflisor när rutan går sönder.
/Andreas
Klicka här för att svara