Jag körde med biltema art 19431 på vinkelslipen, funka bra men som sagt, dammar som fan!

Idag blev det kräftor, krabba och vin. Det är sådant man kan unna sig när man inte behöver betala för dyra grävare. :P

Innan dess han jag dock med en timme med spaden.:D

Jag räknar med att ungefär hälften är grävt nu och sammanlagt har jag grävt ca 6 timmar. I morgon får jag dessutom assistans av en kompis som kommer över och hjälper till att skyffla upp makadam i ett par timmar.

Grundsulan och dräneringsslangar har dykt upp i botten på shaktet. Dräneringsslangarna ligger granne med grundsulan och överkant av slangen ligger i samma höjd som överkant sulan ungefär. Det är gott om vatten på och ikring sulan, så det är kanske inte så konstigt att det varit fuktigt i hörnen på insidan. Var detta standard på 80-talet eller har de fuskat?

Det lär behöva gjutas på lite betong på sulan då den är rejält knagglig på översidan. Den behöver en omgång med borrhammare och sedan lite lutning utåt. Det positiva i det hela är att de verkar ha glömt bort att sätta asfalt på sulan helt, så det kanske spar lite slip-jobb senare.

Eventuellt behöver jag gräva lite bredare och då lär jag inte bli klar med grävningen i morgon. Dagvattenröret som syns i bilden går inte parallellt med väggen, utan försvinner in i marken en bit bort, så vi får se ifall jag skall gräva loss det, eller såga av och skarva när jag monterar det igen. Det är en makadamgrav kring röret, så det blir liksom överhäng med leran ovanför röret när makadamen rasar ner. Skall bli intressant att se hur länge det håller innan allt rasar.....

Ifall någon tvekat tidigare skickar jag med bildbevis på att det är dåligt med planteringar intill husväggen (det är den sidan av isoleringen som var mot väggen som man ser) :x

• P1000564_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000566_liten.jpg
    Skapa konto
  • P1000567_liten.jpg
    Skapa konto
Dräneringsslangarna ligger granne med grundsulan och överkant av slangen ligger i samma höjd som överkant sulan ungefär. Det är gott om vatten på och ikring sulan, så det är kanske inte så konstigt att det varit fuktigt i hörnen på insidan. Var detta standard på 80-talet eller har de fuskat?
Jag trodde det var standard från denna tid. Men på vår husritning från -79, då huset också byggdes, anges faktiskt att dränslangen ska ligga 150 mm under sulans underkant. Gjorde den det? Inte då! Som så vanligt från denna tid låg slangens underkant ovanför sulans underkant, ungefär 200 mm för högt. Fusk.

Ganska friskt vågat att sikta på den där rasvinkeln... men det kanske är bilderna som gör att det ser brantare ut.

En liten uppdatering:

Pga en enorm makadamgrop under leran i ena ändan av shaktet så var jag tvungen att gräva dubbelt så brett i den ändan för att undvika ras. Jag blev alltså inte klar med grävandet idag.:( Som tur var kom en kompis hit idag och hjälpte till att gräva i 4 timmar. Jag har nog 3 timmars hårt arbete kvar för att gräva upp det sista som är en liten bit runt hörnet på huset. Svårt att fatta att man skyfflat upp den där högen för hand.

Något som är lite märkligt och oväntat är att grundsulan gör en djupdykning neråt mot hörnet på framsidan huset. Så långt som vi grävt (en halvmeter kvar till hörnet) skiljer det nästan en halvmeter, och där är det så djupt så att det står vatten. På framsidan är det en garagenedfart så det kanske har mågot med det att göra. Sulan är dock en bra bit under golvnivå i garaget där det är som djupast.
Varför i hela friden gör man så?

• P1000574_liten.jpg
    Skapa konto
  • P1000585_liten.jpg
    Skapa konto
puttiplatt skrev:
Vinkelslip med lämplig skiva? Jag körde med en diamantskiva på min källarvägg men den tjäran var från 1946 och inte seg längre. Dammar som fan!!
Dammar som fan var ingen överdrift!!!! :x

Hur som helst fungerade det toppen, och källarväggen och grundsulan är fri från asfalt till minst 95% (se bild före/efter) d^_^b 1,5 - 2 timmar tog det. Jag blev dock tvungen att spola av bilarna efteråt eftersom det lagt sig ett tjockt lager stendamm på dem. 3 schamponeringar tog det innan håret blev normalt igen.

Jag körde med den här: http://www.jula.se/diamantslipskiva-134802

Grävningen blev klar idag och nästa steg är att gjuta på sulan för att få ett fint fall utåt, sedan blir det att inhandla dräneringsslangar, markduk och hämta ny fin makadam.

Jag tror att jag kommer att köra med isodräns lösning med plastfolie i stället för asfalt på sulan.

Främre delen av grundsulan kommer att stå (och har stått) mer eller mindre permanent under vatten. Av någon anledning har de valt att lägga grundsulan extra djupt mot framsidan av huset, och dagvattennivån når över den. Jag får lägga dräneringsrören med minsta möjliga fall mot brunnen och försöka få dem så djupt som möjligt för att skydda resten av sulan. Överkant på grundsulan är minst 50 cm under golvnivån i garaget i den djupa delen. Någon som har en idé varför man gjort så?

• dränering 033_liten.jpg
    Skapa konto
  • dränering 034_liten.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Räckte det med 1 skiva till väggen eller hur mycket slet det? kanske skulle prova någon modell av den där oxå då jag har 2 väggar kvar å slipa och är lite trött på att plocka metalltrådar ur låren från ståltrissorna jag använt hittills. Biltema och harald nyborg har någon liknande modell såg jag.

Den räckte till hela väggen, ca 8 meter lång och 1.2-1.5 meter hög. Det var någon millimeter kvar så den hade kanske räckt till en halv vägg till. Skyddsglasögon, halvmask och hörselkåpor rekommenderas. Gärna en heltäckande pappersdräkt, och en avspolning av grannarnas bilar efteråt också ifall du vill ha dem som vänner, för rackarns vad det dammar:) Jag har avverkat en millimeter av putsen längs hela väggen.

Magnus_Andersson skrev:
Idag blev det kräftor, krabba och vin. Det är sådant man kan unna sig när man inte behöver betala för dyra grävare. :P
En sak du missat Magnus, det är att en minigrävare inte belastar renoveringsbudgeten. Det är underhållningskontot som belastas. När du verkligen inser det kommer du ångra dit handarbete. Man har minst lika roligt i minigrävaren som på bion en fredagkväll. ;)

MathiasS skrev:
En sak du missat Magnus, det är att en minigrävare inte belastar renoveringsbudgeten. Det är underhållningskontot som belastas. När du verkligen inser det kommer du ångra dit handarbete. Man har minst lika roligt i minigrävaren som på bion en fredagkväll. ;)
Du kan ha rätt, men eftersom jag slipper köpa gymkort så har jag råd att gå på bio så ofta jag vill :D

Idag har jag hämtat 9 paket pordrän med tillhörande lister och markduk. Om vädret tillåter börjar jag montera i kväll!

Imponerade att handgräva, min käre far gjorde det också. Som han sa på skoj, det är ett mandomsprov. Hur går det ? Kommit vidare?

Jodå, det går ganska så bra. Har kämpat vidare på kvällarna. Jag har lagt ut de första 4 metrarna dräneringsrör och markduk och isolerat väggen. Fyllt på 2 släpkärror makadam, vikt över duken och börjat fylla på med material ovanpå. Anledningen att jag inte lade rör hela vägen på en gång är att jag insett att jag grävt lite för smalt på halva sträckan. Sulan sticker ut ca 30 cm, och när jag lägger på dubbla pordrän utanpå får slangen inte riktigt plats. Jag lägger dessutom dubbla rör eftersom det ligger dubbla rader gamla tegelrör i båda ändar som jag skarvar ihop med. Leran i kanten är fast och fin så det
är inga problem att gräva lodrätt, men när jag började gräva in under kanten i går blev det för mycket. 500 kilo massiv lerklump dunsade ner. Den är uppgrävd nu, men jag räknar med att behöva bredda resten av shaktet i nästa vecka. Det känns i hela kroppen, mest i ryggen, att man grävt varje dag, men i helgen skall vi bort och ryggen skall få vila :).

Dags för en liten uppdatering:
Eftersom jag har börjat jobba igen så finns ju inte så mycket tid att gräva längre. Nu är det kvällarna efter att barnen somnat och helgerna som får användas.

I går grävde jag i alla fall upp det sista som skulle upp ur gropen.:) Jag har breddat hela schaktet ca 30-40cm för att få bättre plats med rören och för att undvika fler ras, så det blev lite mer gräva än jag hade tänkt från början.

Jag har fått dräneringsrören på plats nästan hela vägen. Återstår att ansluta inspektionsrör till ytan och koppla ihop det med de gamla tegelrören som kommer ut från den gamla dräneringen.

Isoleringen och makadamen runt rören har kommit på plats på ungefär halva väggen och jag har börjat återfylla lite ovanpå för att kunna köra makadam med skottkärra i gropen.
Jag kör varianten med plastfolie i stället för asfalt på sulan. Idag kunde jag se kondens på undersidan plasten, så teorin kanske fungerar. Fukten kondenserar mot folien i stället för att vara inlåst i sulan. Det syns på bilden hur plasten ligger.

I morgon skall jag hämta mer makadam så att jag kan fortsätta!

Det är en riktigt härlig känsla att börja skyffla ner igen kan jag säga! d^_^b
(nästa gång blir med minigrävare har min kropp bestämt)

• 012.jpg
    Skapa konto
  • 016.jpg
    Skapa konto
  • 014.jpg
    Skapa konto
Ja kvällarna blir mörkare och kylan kryper på så det är väl inte så dumt att gräva förutom att man kan se en aningen misstänkt ut :) Tänker på någon gammal film jag såg ..och det var inte dränering som utfördes då..:)

Nu tror jag att jag åtgärdat den största orsaken till att det runnit in vatten i källaren.
Där dagvattenrören går genom betongmuren mot garagenedfarten har de skarvat ihop nyare plaströr med gamla betongrör. Betongrören var uppallade med träbitar som delvis försvunnit så att det blivit fall bakåt. Detta i kombination med helt otäta skarvar har förmodligen gjort att dagvattnet har fått en fin transport från taket rakt ner i dräneringen.
Från andra sidan muren (under asfalten) har de stuckit in ett plaströr en bit in i betongröret. Detta stack som tur var ut när jag tog bort betongrören. Det var inte samma dimension som vanliga markrör, så jag bestämde mig för att gjuta fast en bit rör utanpå det som kom ur muren.
Hur många tror att det blir tätt nog? :blushing:

Det borde fungera tycker jag, för jag fick till och med in betong mellan väggarna där rören går omlott (ca 10 cm). I vilket fall blir det väldigt mycket bättre än innan då rören bara låg mot varandra helt utan tätning.

Nu är också nästan all isolering uppe. Återstår att skarva med markduk ovanifrån och sedan på med listen på toppen och fylla upp. :D Skall bli skönt när det är klart....

• dränering 034_liten.jpg
    Skapa konto
  • dränering 048_liten.jpg
    Skapa konto
  • dränering 051_liten.jpg
    Skapa konto
När det gäller asfaltsborttagning det enda som fungerar är en "diamantskålskiva" till vinkelslipen. Jag har nämligen provat med alla möjliga varianter av stålborstar på asfalt som lagts för 6-7 år sedan och ganska noggrant gjort. Stålborste fungerar inte, hopplöst. Diamantskivan var rena drömmen mot stålborsten men som sagt det dammar något fruktansvärt så bra ansiktsmask, heltäckande glasögon är ett måste förutom en bättre vibrationsfri vinkelkap om du inte vill ha domnande fingrar. Jag gjorde slut på nästan 2 Biltemaskivor på ca 7 meter med 1,5 meters höjd med 95% asfalt borta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.