30 633 läst ·
47 svar
31k läst
47 svar
Nu gräver jag upp och dränderar (för hand)
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
En annan sak jag kom att tänka på:
Pordrän förespråkar asfalt på grundsula och en liten bit upp på vägg för att täta mot kondensvatten uppifrån, medan Isodrän rekommenderar plastfolie i stället ovanpå det första lagret skivor runt sulan som vattnet skall kunna rinna på.
Någon som har några synpunkter på vilken metod man bör välja?
Pordrän förespråkar asfalt på grundsula och en liten bit upp på vägg för att täta mot kondensvatten uppifrån, medan Isodrän rekommenderar plastfolie i stället ovanpå det första lagret skivor runt sulan som vattnet skall kunna rinna på.
Någon som har några synpunkter på vilken metod man bör välja?
Jag har hjälpt till att ta bort asfalt på källarvägg och då använde vi en vinkelslip med en stålborste på. Det gick tämligen hårt åt stålborsten men det gick lätt att få bort asfalten. Det gick för övrigt väldigt lätt att få bort huden på knogarna också, handskar hade nog varit att föredra... (Lätt att skrapa i)
Enligt den som bestämde då behövde man inte få bort 100% utan det viktiga var att öppna tillräckligt så att väggen kunde andas. Det är klart att ju mer som försvinner ju bättre är det men om inte riktigt allt lossnar så gjorde det inget. 90% var helt okej.
Jag kommer inte ihåg om vi använde Isodrän eller Pordrän, har använt bägge, men i bägge fallen så har vi satt markduk i två oberoende lager och en slags plastkant ovanpå för att nedrinnande vatten skall rinna utanför skivorna. Det där blev troligtvis inte så lättförstått som det var tänkt men men... =)
Enligt den som bestämde då behövde man inte få bort 100% utan det viktiga var att öppna tillräckligt så att väggen kunde andas. Det är klart att ju mer som försvinner ju bättre är det men om inte riktigt allt lossnar så gjorde det inget. 90% var helt okej.
Jag kommer inte ihåg om vi använde Isodrän eller Pordrän, har använt bägge, men i bägge fallen så har vi satt markduk i två oberoende lager och en slags plastkant ovanpå för att nedrinnande vatten skall rinna utanför skivorna. Det där blev troligtvis inte så lättförstått som det var tänkt men men... =)
Snyggt grävt. Jag handgrävde vårat hus för 3 år sedan. Vi har bara ren sand i marken så det var lättgävt, problemet att det var lättrasat också. Erfarenheten säger att ju längre väntan mellan grävning och återfyllnad desto mer rasade det. Kanske annorlunda med lera men mitt tips är att du tar en bit åt gången och gör momenten så slipper du gräva upp alla rasmassor och framförallt slipper få dom över dig. 1 kubik sand som rasa ner strax under midjan var lite kämpig att komma loss från med stora arbetskor. Hade jag fått det över ryggen hade jag troligtvis slagits till marken och stannat där. Mina schakt blev 2 meder breda i överkant och 2.3 meter djupa. Mycket gräva blev det :O
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hur i hela friden transporterade du bort massorna?Jonstorp skrev:
Inte så att man kastar upp det över kanten direkt...
Idag har jag inhandlat en diamantslipskiva, glasögon, extra öronproppar och diverse andningsskydd. Det får bli slipa-metoden på asfalten. Skall provslipa lite i morgon.
Jag hann gräva ett par timmar idag också. Nu har jag grävt till ca 90 cm längs halva väggen och ca 30 cm på resten. Minst en tredjedel borde vara avklarad med andra ord.
Återstår lite att gräva runt hörnen på huset också. Det började kännas lite i ryggen det sista idag får jag erkänna.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Då min fråga passar bra in i tråden är jag så fräck att lånar den lite 
Håller oxå på att dränera om vårt hus och är som trådskaparen vid momentet asfaltsborttagning. Ringde och mailade runt lite till lite olika blästringsföretag i närheten för att kolla pris - trodde någonstans runt 5000 kr och det hade väl varit ok men de ända som svarade sade runt 15000 kr och det tyckte jag va lite mycket så då tar jag tag i det själv ist.
Åkte till biltema och handlade lite olika modeller till vinkelslipen för att prova med resultat:
- Rasprondell för betong (artnr: 16350) - Värdelös, hände inte mycket annat än att "kornen" på skivan slets bort fort.q(;^
p
- Flapdisc (artnr: 19264 och 193509) - Hände inte så mycket med dessa heller måste jag säga.q(;^
p
- Axialborste (artnr: 19290) - Det som jag tyckte fungerade bäst, ska bara köpa en andningsmask då man "spottade" svart ett bra tag efter en timmes jobb.d^_^b
Detta är mina personliga erfarenheter, bedömer att 8x1,6 m vägg skulle ta 2-3 timmar med axialborstmetoden, har mest provat lite idag för att se vad som fungerade bäst.
Nu till min fråga
Räcker det att ta bort den mängden jag gjort enl bilderna? Den ena bilden är "före och efter" och den andra ett lite större rengjort område. Ska använda isodrän på väggarna.
Tacksam för synpunkter.
Mvh /Thomas
Håller oxå på att dränera om vårt hus och är som trådskaparen vid momentet asfaltsborttagning. Ringde och mailade runt lite till lite olika blästringsföretag i närheten för att kolla pris - trodde någonstans runt 5000 kr och det hade väl varit ok men de ända som svarade sade runt 15000 kr och det tyckte jag va lite mycket så då tar jag tag i det själv ist.
Åkte till biltema och handlade lite olika modeller till vinkelslipen för att prova med resultat:
- Rasprondell för betong (artnr: 16350) - Värdelös, hände inte mycket annat än att "kornen" på skivan slets bort fort.q(;^
- Flapdisc (artnr: 19264 och 193509) - Hände inte så mycket med dessa heller måste jag säga.q(;^
- Axialborste (artnr: 19290) - Det som jag tyckte fungerade bäst, ska bara köpa en andningsmask då man "spottade" svart ett bra tag efter en timmes jobb.d^_^b
Detta är mina personliga erfarenheter, bedömer att 8x1,6 m vägg skulle ta 2-3 timmar med axialborstmetoden, har mest provat lite idag för att se vad som fungerade bäst.
Nu till min fråga
Tacksam för synpunkter.
Mvh /Thomas
Jag säger ju det i varenda tråd jag hittar men det verkar aldrig vara någon som tror mig. Men för all del, stå ni där och kör med era diamantslipskivor om ni har gott om tid...tpsoft skrev:
På de väggar jag körde så tog jag bort aningens mer men jag tror inte att det har någon större betydelse om du nöjer dig med det du har fått bort. Väggen kan ju andas genom luckorna.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Det beror väl på om du menar enligt tillverkarens instruktion eller enligt personlig övertygelse. Den sistnämnda varierar som bekant beroende på vem man frågar. Den förstnämnda är mer entydig i ditt fall, men det beror fortfarande på vilka förhållanden du har. Enligt Isodrän bör 100 % bort om jordarten är fuktig, dräneringslager (makadam) saknas under sulan (gjutet på tex sand), diffspärr saknas mellan sula och grundmur. I övriga fall föreskriver man minst 50 % upp till en halvmeter över sulan och minst 30 % ovanför det. Bara att läsa Isodräns arbetsinstruktion.
Jag valde att följa tillverkarens (Isodräns) instruktion (100 % i mitt fall). Man kan ju vid en framtida försäljning råka ut för en sniken köpare som hävdar dolt fel om man tagit bort 40-50 % när det bör vara 100 % och jag ser inte riktigt hur jag skulle kunna försvara vid en tvist varför köparen borde förvänta sig att jag inte uppfyllt tillverkarens anvisning. Enklast då att följa anvisningen tyckte jag så slipper man bry sig mer om det.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Jaa, det är ju mänskligt att bli övertygad att det som funkade för en själv också ska funka överallt.
Men nu verkar det ju vara så att vi saknar en lösning som är överlägsen på allt. Jag har förstås provat axialborsten också. På den äldre husdelen med tunnare asfalt från uppskattningsvis 50/60-talet funkade den ganska bra, tom på en mindre lättare vinkelslip (=fördel), framförallt om man bara ska öppna skiktet ungefär som på den vänstra bilden ovan. Klart bättre än sandpapprad slipskiva som inte funkar alls.
Men på den nyare husdelen med tjockare asfalt ofta typ 2 mm som var riktigt svart så var det huvudet i källarväggen att få bort 100 % med axialborsten eller något annat jag provade. Yxa kan man alltid öppna med men då 100 % ska bort.... :x Då var diamantslip på stor +2 kW vinkelslip och tålmodig muskelkraft effektivare och lättare. Men absolut effektivast i tid och muskelkraft är ju förstås bläster.
Enkelt, skicka med en DVD med bilder från bygget alt beskriv hur du gjort.Magnus Ladulås skrev:Man kan ju vid en framtida försäljning råka ut för en sniken köpare som hävdar dolt fel om man tagit bort 40-50 % när det bör vara 100 % och jag ser inte riktigt hur jag skulle kunna försvara vid en tvist varför köparen borde förvänta sig att jag inte uppfyllt tillverkarens anvisning. Enklast då att följa anvisningen tyckte jag så slipper man bry sig mer om det.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Givetvis är det bra att instruktionen följs. Samtidigt är det ju så att om man har en torr källare sedan man gjorde dräneringen för tio år sedan så spelar det ingen roll hur mycket asfalt som sitter på väggen..... 
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
I mitt fall består jorden mesta dels av sand så jag fortsätter på samma sätt som jag börjat. asfaltslagret mitt fall är troligen sen huset byggdes -47 och har väl inte direkt fuktigt i källaren men då vi ska bygga altan, göra stenläggningar osv så är det skönast att ha dräneringen gjort plus att dagvattenledningarna från stuprören var igensatta.
Så nu vet jag vad jag ska roa mig i helgen. Får väl köpa mig en fin flaska whiskey för pengarna jag sparat när det är klart
Så nu vet jag vad jag ska roa mig i helgen. Får väl köpa mig en fin flaska whiskey för pengarna jag sparat när det är klart

