N
Jag har en liten fristående frys från Elektro Helios. Den fyller 22 år i juni.
Fungerat problemfritt (hittills).
Troligen från en tid då kvaliteten var en annan än på det som tillverkas idag.
 
B Bombus pratorum skrev:
EU borde lagstadga om minst 5 års garanti på vitvaror.
B Bombus pratorum skrev:
EU borde lagstadga om minst 5 års garanti på vitvaror.
B Bombus pratorum skrev:
EU borde lagstadga om minst 5 års garanti på vitvaror.
B Bombus pratorum skrev:
EU borde lagstadga om minst 5 års garanti på vitvaror.
jävla skitserver, laggar fan
EU kan inte göra något gott alls för medlemmarna
tyskland styr och ser bara till att sverige betalar dyrt för deras totalt misslyckade energipolitik
EU har en speciell plats i helvetet
SWEXIT
 
  • Ledsen
Kapabel
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
10 år är absolut mer rimligt som ett min. krav. Dessutom ska inte reservdelarna kosta en förmögenhet eller vara så svåråtkomliga att reparationerna kostar nästan som en ny maskin.
Krav? Tänker du då att det ska gälla all elektronik? Bilar? Byggmaterial? Du kan få köpe en tvättmaskin utav mig med 10 års garanti men då kommer den köste typ 50k.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Idag var det dags. Vår knappt sju år gamla frys från Elektro Helios gav upp. Nästan skönt att få byta märke! Den har krånglat mer än någon annan vitvara vi ägt. Trots att den ska vara självavfrostande har vi behövt avfrosta manuellt minst 1 gång per år. Emellanåt har den varnat för hög temperatur men efter "omstart" har allt funkat som vanligt.

Kanske ett måndagsexemplar. Men aldrig mer Elektro Helios för oss.
Många sådana här skåp behövde lite extra isolering runt ett rör men jag antar att du haft ute service som har kontrollerat detta? Enkelt åtgärdat (Om man vet om det).
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
H
K Knorren skrev:
Krav? Tänker du då att det ska gälla all elektronik? Bilar? Byggmaterial? Du kan få köpe en tvättmaskin utav mig med 10 års garanti men då kommer den köste typ 50k.
Nu gälle tråden vitvaror.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite OT, men apropå hållbarhet.
Granne med dålig koll hur det är att bo i bostadsrätt frågade på årsmötet när kyl o frys skulle bytas " listerna börjar bli dåliga"
Förklaringen blev ju att han för byta själv, men han fick även frågan "du har väl bytt tidigare??"
Nää.
Han hade kvar skåpen som stod där när husen byggdes och han flyttade in 1993.
29 år gamla och de funkade fint !!!
Nu blir det tävling. Jag har ett frysskåp som jag använder som komplement. Står i en sval källare och fungerar som den ska efter 51 år. Från 1974 alltså. Husqvarna Royal👍.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
janwide
L lob skrev:
Nu blir det tävling. Jag har ett frysskåp som jag använder som komplement. Står i en sval källare och fungerar som den ska efter 51 år. Från 1974 alltså. Husqvarna Royal👍.
Det är så gammalt att om det går sönder nu så blir åldersavdraget så stort att du måste betala försäkringsbolaget 20 000 kr.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K Knorren skrev:
Krav? Tänker du då att det ska gälla all elektronik? Bilar? Byggmaterial? Du kan få köpe en tvättmaskin utav mig med 10 års garanti men då kommer den köste typ 50k.
Miele säljer 125 månaders garanti (>10 år) för +4000 kr på deras 16000 kr tvättmaskiner. Så 20000 kr blir det, men inte 50000 kr.
 
L lob skrev:
Nu blir det tävling. Jag har ett frysskåp som jag använder som komplement. Står i en sval källare och fungerar som den ska efter 51 år. Från 1974 alltså. Husqvarna Royal👍.
inget konstigt med det
 
returen returen skrev:
inget konstigt med det
Egentligen inte. Jag skänkte bort en frys till vår lokala kräftodlare. Den var nog från 50-talet. Kanske kyler han fortfarande kräftona i denna.
 
janwide
L lob skrev:
Egentligen inte. Jag skänkte bort en frys till vår lokala kräftodlare. Den var nog från 50-talet. Kanske kyler han fortfarande kräftona i denna.
Min farfars far fick en frys av sin farfarsfar som han i sin tur ärvt av en mamutjägare i släkten. Den använder han fortfarande och den är kallare än någonsin tidigare.
 
  • Haha
JT Fix
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Min farfars far fick en frys av sin farfarsfar som han i sin tur ärvt av en mamutjägare i släkten. Den använder han fortfarande och den är kallare än någonsin tidigare.
AHA det är därför mammutarna frös ihjäl och dog ut
stackars papputar
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu gälle tråden vitvaror.
Absolute, det prylar som vi är mest beroende av ska kosta lite och hålla länge. Service och reparation är helt normalt.
S sjoelund skrev:
Miele säljer 125 månaders garanti (>10 år) för +4000 kr på deras 16000 kr tvättmaskiner. Så 20000 kr blir det, men inte 50000 kr.
Mycket bra. Önskar bara att de hade bakat in det i priset och kört det på hela sitt sortiment.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.