50 091 läst ·
204 svar
50k läst
204 svar
Nu börjar resan mot nytt kök
Så allt trä ute från köket i morgon åker tegelväggen sen ska det grävas
Ska bli kul ca 25 kubik som ska ut
Ska bli kul ca 25 kubik som ska ut
Har tänkt på det
Det är typiskt för byggnadstekniken i södra och östra delen av Skåne har jag fått höra. Samma sak i vårt skepparhus från 1880 i ett av fiskelägena på Österlen. Golvbjälkar i sand för fuktvandring och ventilation. Bjälkarna är hur friska i trät som helst efter 140 år.
Ja det funkar bra om marken under är dränerande typ sand morän etcetera
Tyvärr så ändrades förutsättningarna på tomterna hos oss på 80 talet när dom byggde vägen utanför så både jag och grannarna har haft problem med fukt så bjälkarna har ruttnat
Sedan blev det bättre igen när de byggde om vägen till motorväg då dom leder om vattnet korrekt men skadan är redan gjord tyvärr
Annars hade träet säkert klarat sig 100 år till
Grannen bredvid har bott här i 50 år dom gick från torr källare till en halvmeter vatten konstant
Till torr nu igen
Samma kan jag se på vattennivån i brunnen på gården har anteckningar från 50 talet till nu där vatten nivån håll sig konstant till på 80 talet när den steg extremt till att nu vara på samma nivå som på 50 talet igen
Spännande och se vad en väg kan göra
Tyvärr så ändrades förutsättningarna på tomterna hos oss på 80 talet när dom byggde vägen utanför så både jag och grannarna har haft problem med fukt så bjälkarna har ruttnat
Sedan blev det bättre igen när de byggde om vägen till motorväg då dom leder om vattnet korrekt men skadan är redan gjord tyvärr
Annars hade träet säkert klarat sig 100 år till
Grannen bredvid har bott här i 50 år dom gick från torr källare till en halvmeter vatten konstant
Till torr nu igen
Samma kan jag se på vattennivån i brunnen på gården har anteckningar från 50 talet till nu där vatten nivån håll sig konstant till på 80 talet när den steg extremt till att nu vara på samma nivå som på 50 talet igen
Spännande och se vad en väg kan göra
Har haft fukt nissen här idag och det ska tydligen inte vara några problem då hela grunden består av granit och är ny dränerad 
Dessutom har vi fått ut några kubik sand som vi ska ha i trädgården
Dessutom har vi fått ut några kubik sand som vi ska ha i trädgården
Ja svärfar är byggnads ingenjörFreQa skrev:
Han har varit här och tittat vi har pratat om detta länge
Däremot är väggen in mot vardagsrummet bärande där vilar alla bjälkar till ovanvåningen
Det är hjärteväggen som går hela vägen mitt i huset
Det blir ett lite större projekt om vi skulle vilja öppna upp den men denna väggen ska inte vara några problem
Men tack för att du bryr dig det värmer i hjärtat
Så sanden utsugen nu blir det till att fixa avlopp
Och riva vägg sen ska det isoleras
Och riva vägg sen ska det isoleras
Så väggen riven
Jord tilljämnat klart för Markduk och makadam imorgon
Fick gräva några hål för de största stenarna då det var lättare att kasta ut jord än stenbumlingar
Betong beställt på fredag
Jord tilljämnat klart för Markduk och makadam imorgon
Fick gräva några hål för de största stenarna då det var lättare att kasta ut jord än stenbumlingar
Betong beställt på fredag