Stadsflytten av Kiruna är på väg att inledas genom flytt av de så kallade bläckhornshusen.

Du kan läsa artikeln här: Nu börjar husflytten i Kiruna

Kirunaflytten har fått en hel del uppmärksamhet. Det inte många vet är att man har flyttat fler hus i Malmberget än vad man totalt sett kommer att flytta i Kiruna (Det mesta rivs och en ny stadskärna bygg upp). Kan ni inte skriva nånting om det också?

Satellitbild över Malmberget med tydlig gruvverksamhet nära bebyggelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless skrev:
Kirunaflytten har fått en hel del uppmärksamhet. Det inte många vet är att man har flyttat fler hus i Malmberget än vad man totalt sett kommer att flytta i Kiruna (Det mesta rivs och en ny stadskärna bygg upp). Kan ni inte skriva nånting om det också?

[bild]
Jadu, jag skrattade för mig själv när jag såg ett roligt reportage om hur inga nyheter om att en hel stad ska flyttas i sverige visas i södra sverige.
Det var helt onödiga nyheter tyckte väll dom flesta tillfrågade.
Däremot ska det kablas ut land och rike runt att det blivigt vinter i stockholm och nån inte tar sig fram på sina sommarsulor.

Man ser hur prioriteringen är.

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
TheGame skrev:
Jadu, jag skrattade för mig själv när jag såg ett roligt reportage om hur inga nyheter om att en hel stad ska flyttas i sverige visas i södra sverige.
Det var helt onödiga nyheter tyckte väll dom flesta tillfrågade.
Däremot ska det kablas ut land och rike runt att det blivigt vinter i stockholm och nån inte tar sig fram på sina sommarsulor.

Man ser hur prioriteringen är.
Journalistperspektiv = Södermalm.
Så det är naturligtvis viktigare att det blir 5 cm snö i Fjollträsk än att Sveriges (till ytan) största stad håller på att flyttas.

Det blir lite förvirrande när man kallar hela kommunen för 'stad' trots att bara nån promille är bebyggd.
Men Kiruna är iallafall Sveriges högsta stad om man räknar från bottennivån i gruvan till Loussavaaras topp... :rolleyes:

Humlo
Hur fungerar det rent praktiskt om man har en villa i stan och att de sen ska bygga en ny stad?
Får de ett nytt hus byggt till sig då? Har kirunaborna fått vara med och välja tomter eller bygger man en kopia av gamla stan? Eller får man bara tilldelat sig ett hus och en plats och så bygger de åt en?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.