17 982 läst ·
68 svar
18k läst
68 svar
Nu blir det åter igen tillåtet med vanlig pappgips i våtzon 1
om det känns fel finns ju annatbrunnbytarn skrev:Jag håller på med mitt badrum och enligt fackhandeln är det numera gips tillåtet att montera på väggarna.
Spontant känns det lite fel med gips i badrum.
Å andra sidan är väggarna i övrigt av sten och tätskiket ska ju vara tätt så inget vatten kan nå gipsskivan.
Hur är era erfarenheter av gips i våtrum?
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Det otroliga är ju att man i alla år blivit itutad att man måste följa dessa branchregler för att försäkringen skall gälla och så är det inte alls så.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Det stämmer, men skillnaden för mig blir 310 spänn per skiva och jag behöver rätt många.
Jag inbillar mig att om det är godkänt så fungerar det bra, lite gamla värderingar som ligger kvar och spökar så jag söker lite egna erfarenheter.
Jag inbillar mig att om det är godkänt så fungerar det bra, lite gamla värderingar som ligger kvar och spökar så jag söker lite egna erfarenheter.
"Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara dokumenterat lämpade/ avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar"
Någon som känner till en tillverkare som har gipsskivor som uppfyller kraven?
Någon som känner till en tillverkare som har gipsskivor som uppfyller kraven?
tror inte du kommer få det av en firma som både har våtrumsskivor och vanlig gipsbrunnbytarn skrev:
http://www.bauhaus.se/norgips-normal-13x1200x2400mm.html
Den lämpar sig för kakel och enligt norgips hemsida kan den sättas i fix. Planen är att sätta skivorna i fix, använda tätskiktsmatta i zon 1 på vägg och i övriga rummet bara rollat tätskikt. Golvet är av betong och flytspackel så det borde fungera bra.
någon som har synpunkter på detta?
Den lämpar sig för kakel och enligt norgips hemsida kan den sättas i fix. Planen är att sätta skivorna i fix, använda tätskiktsmatta i zon 1 på vägg och i övriga rummet bara rollat tätskikt. Golvet är av betong och flytspackel så det borde fungera bra.
någon som har synpunkter på detta?
För några år sedan så var jag förespråkare för att använda pappgips vid våtrumsbyggen, det resulterade i att jag mer eller mindre blev idiotförklarad, trådarna ligger kvar någonstans.
Till saken är att försäkringsbolagen har aldrig sagt att det inte är tillåtet med pappgips, det verkade som om att de flesta trodde att det var bkr som ställde regler, ja visst var det de, men inte byggkeramikrådet, utan Bkr, Boverkets konstruktions regler, samma förkortning.
Bkr, byggkeramik rådet har, kommer inte någonsin att ha rätt att sätta regler, men de sätter rekommendationer, läs det som rekommendationer och inget annat! De behöver alltså inte följas, det är fortfarande försäkringsbolagen som ställer kraven, i samråd med en statlig instans, i samråd med bankerna som äger de flestas hus!
Viktigaste i ett våtrum är ventilationen, den totala inte bara en "paxfläkt" som bara surrar och inte gör så mycket annat, sedan kommer materialval, det byggnadstekniska skall en våtrumsbyggare klara av, det verkar inte så men de skall kunna klara av att räkna ut hur allt skall samverka med resten av huset, golvvärme är inget "istället för" den är bara komfort, allt vatten som "sullas" ut på golvet skall torkas upp, inte ligga kvar och låta golvvärmen torka det!
Vi har blivit bekvämare idag, jag vet att de flesta inte håller efter sina våtrum som man bör, det är den enskildas ansvar att förvalta en investering som bilar, båtar, hus i helhet, lägenheter och som i detta fall ett våtrum.
Vad jag gör eller inte gör med mitt våtrum är mitt ansvar, inte helt riktigt, om det blir en skada som orsakas av att jag varit oaktsam så kan det vara så att försäkringen inte täcker, då går man på entreprenören som inte heller tar ansvar, intressant läge!
Så med detta ot, inlägg, använd pappgips var som helst om ni har kunnande, annars låt bli, men ordna en riktig ventilation och håll efter vattnet, spillvattnet menar jag då, en fastighet mår inte bra i det hela med allt för mycket fukt.
Pappgips har aldrig varit otillåtet!
fd. våtrumsbyggare med många fortfarande fungerande våtrum
Till saken är att försäkringsbolagen har aldrig sagt att det inte är tillåtet med pappgips, det verkade som om att de flesta trodde att det var bkr som ställde regler, ja visst var det de, men inte byggkeramikrådet, utan Bkr, Boverkets konstruktions regler, samma förkortning.
Bkr, byggkeramik rådet har, kommer inte någonsin att ha rätt att sätta regler, men de sätter rekommendationer, läs det som rekommendationer och inget annat! De behöver alltså inte följas, det är fortfarande försäkringsbolagen som ställer kraven, i samråd med en statlig instans, i samråd med bankerna som äger de flestas hus!
Viktigaste i ett våtrum är ventilationen, den totala inte bara en "paxfläkt" som bara surrar och inte gör så mycket annat, sedan kommer materialval, det byggnadstekniska skall en våtrumsbyggare klara av, det verkar inte så men de skall kunna klara av att räkna ut hur allt skall samverka med resten av huset, golvvärme är inget "istället för" den är bara komfort, allt vatten som "sullas" ut på golvet skall torkas upp, inte ligga kvar och låta golvvärmen torka det!
Vi har blivit bekvämare idag, jag vet att de flesta inte håller efter sina våtrum som man bör, det är den enskildas ansvar att förvalta en investering som bilar, båtar, hus i helhet, lägenheter och som i detta fall ett våtrum.
Vad jag gör eller inte gör med mitt våtrum är mitt ansvar, inte helt riktigt, om det blir en skada som orsakas av att jag varit oaktsam så kan det vara så att försäkringen inte täcker, då går man på entreprenören som inte heller tar ansvar, intressant läge!
Så med detta ot, inlägg, använd pappgips var som helst om ni har kunnande, annars låt bli, men ordna en riktig ventilation och håll efter vattnet, spillvattnet menar jag då, en fastighet mår inte bra i det hela med allt för mycket fukt.
Pappgips har aldrig varit otillåtet!
fd. våtrumsbyggare med många fortfarande fungerande våtrum
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Pagno: Boverkets konstruktionsregler upphävdes 2011 och man brukar väl hänvisa till Boverkets Byggregler BBR, har dålig koll men googlade lite 
Håller inte riktigt med dig i frågan ang om vem som "bestämde" om pappgipsen...
Som ansluten till BKR så var jag tvungen att använda våtrumsskivor då det stod i BKRs branschregler att pappgips inte skulle användas.
I ett våtrumsseminarium som LF (Dalarnas) höll i så pratade deras skadechef om hur mycket bättre våtrumsskivor var, man skulle bla kunna torka ut skador i angränsade rum till badrum (alltså där skadan inte inträffat i badrummet).
Som ansluten till BKR så var jag tvungen att använda våtrumsskivor då det stod i BKRs branschregler att pappgips inte skulle användas.
I ett våtrumsseminarium som LF (Dalarnas) höll i så pratade deras skadechef om hur mycket bättre våtrumsskivor var, man skulle bla kunna torka ut skador i angränsade rum till badrum (alltså där skadan inte inträffat i badrummet).
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Sätta skivan i fix? Vad har du bakom som du skall sätta skivan på?brunnbytarn skrev:
Du har rätt, jag är inte uppdaterad, men det är så att de "gamla" våtrummen har haft mindre skador än de som är utförda de senaste åren, inte året , det vet jag inte så mycket om.nino skrev:Pagno: Boverkets konstruktionsregler upphävdes 2011 och man brukar väl hänvisa till Boverkets Byggregler BBR, har dålig koll men googlade lite
Att det kommit en uppsjö av nya okontrollerade material kan vi åtminstone vara överens om, att vi har olika åsikter, så är det bara, så skall det vara.
Problemet idag är alla "säkra" system som i efterhand visat sig vara rent ut sagt bluff och båg de mesta, om man skall förlita sig på skadereglerarnas utfall. Att LF har några speciella kriterier kan vara en tolkningsfråga, jag har fått klartecken från dem att bygga många våtrum med "kartonggips eller pappgips" bara man följer anvisningar om gör samtliga delmoment korrekt, alltså inte vara lite innovativ, jag säger inte att du har fel och självklart skall du inte hålla med mig till fullo.
Pappgipsen fungerar utmärkt i alla zoner, sedan finns det bra, till och med bättre alternativ, men de kostar så mycket mera, därav som jag slutade, kunderna fick en närmare fördubbling på våtrummen.
Men, pappgipsen är i första hand till för täta väggar som mattor, men i samband med ogenomsläppliga fix och fog, vid keramiska ytskikt så finns det ingen motivering till att använda andra dyra skivor, enligt mig. Ventilerade trösklar släpper fortfarande ut mängder med vatten om brunnen slutar fungera, det är ett faktum som alltid kommer att kvarstå, om ingen vet vad jag menar så var det enbart till för de som arbetar med våtrum, tröskeln alltså!
Själv så använde vi oss av Lip, de blåa skivorna, lätta och behändiga, dyra men trevlig hantering för hantverkarna!
Det är siporexblock. Tidigare putsbeklädd men den är nedknackad nu pågrund av gammal tjärpapp och bom.
Blev lite fel där. Det är siporexblock bakom.hempularen skrev:
Putsen är merknackad pga att gammal fuktspärr skulle bort och delar av putsen var dålig.
Det kommer sitta en fuktstyrd paxfläkt och vara golvvärme i rummet. Det kommer vara badkar och inte dusch.
Jag har också alltid tyckt att det varit lite onödigt med våtrumsskivorna, efter att det blev duksystem som är mycket mer ångtätt än äldre rollade system.
Massa ny produkter har det kommit, huruvida dom är Otestade eller inte låter jag vara osagt.
Enl. Ännu ett seminarium med LF så har andelen skador i våtrum minska enormt efter foliens intåg.
Jag som ansluten till BKR har aldrig kunnat gjort ett badrum med pappgips förens nu (inte med ett korrekt ifyllt kvalitetsdokument från BKR) däremot har jag gjort några badrum, som jag inte snickrat själv, med pappgips men då bara lämnat ett kvalitetsdokument som inte var utfärdat av BKR, självklart så förklarade jag noggrant för kunden innan .
GVK har kunnat göra badrum med pappgips hela tiden, bara tätskiktstillverkarna godkänt att det är ok att montera deras produkter på pappgips
Massa ny produkter har det kommit, huruvida dom är Otestade eller inte låter jag vara osagt.
Enl. Ännu ett seminarium med LF så har andelen skador i våtrum minska enormt efter foliens intåg.
Jag som ansluten till BKR har aldrig kunnat gjort ett badrum med pappgips förens nu (inte med ett korrekt ifyllt kvalitetsdokument från BKR) däremot har jag gjort några badrum, som jag inte snickrat själv, med pappgips men då bara lämnat ett kvalitetsdokument som inte var utfärdat av BKR, självklart så förklarade jag noggrant för kunden innan .
GVK har kunnat göra badrum med pappgips hela tiden, bara tätskiktstillverkarna godkänt att det är ok att montera deras produkter på pappgips
Jag tänkte använda duk i våtzon 1 på väggarna där gips finns och rollat tätskikt på golvet där det är sten. Är detta godkänt?nino skrev:Jag har också alltid tyckt att det varit lite onödigt med våtrumsskivorna, efter att det blev duksystem som är mycket mer ångtätt än äldre rollade system.
Har du varit med om att ett badrum med gips blivit fuktskadat när tätskiktet är korrekt monterat?