mattiasp skrev:
Jag vet inte hur inne du är på finsnickeri, men även vid inredningssnickeri har man nytta av en liten stöthyvel. Det har hänt mig några gånger att jag belönat mig med med små, exklusiva handverktygF

Kolla på:

[länk]

Jag lägger in några bilder, och vill samtidigt varna för det kan bli mycket dyrt att börja med exklusiva handverktyg .

[bild]

[bild]

[bild]
Sen har vi den här från Bridge city tools. Med den låga dollarn börjar den bli intressant med sina 1520 USD. Då har vi inte böjat titta på High-end hyvlarna...

[bild]
Nu har jag gjort en lite investering i Stanleys aningen billigare variant av en så kallad "bullnose planer", mattias andra bild uppifrån. Det blev omedelbart lite slipning+bryning poå sheppach tormek-kopia, för att sen testa. Detta kommer nog att bli en väldigt bra kompis!!! Verkligen trevlig, och jag kan tänka mig att den kan bli mycket smidig vid inpassning, precis som du har skrivit här mattias. Tyvärr är stanleys variant aningen grovt tillyxad, med rätt stora spår/repor i sulan, får göra något åt det också.

Den engelska termen för att fixa till hyvlar är "fettling" Du kan läsa mer om ämnet på www.sawmillcreek.org under forumet Neanderthal haven

Daniel_N skrev:
Nu har jag gjort en lite investering i Stanleys aningen billigare variant av en så kallad "bullnose planer", mattias andra bild uppifrån. Det blev omedelbart lite slipning+bryning poå sheppach tormek-kopia, för att sen testa. Detta kommer nog att bli en väldigt bra kompis!!! Verkligen trevlig, och jag kan tänka mig att den kan bli mycket smidig vid inpassning, precis som du har skrivit här mattias. Tyvärr är stanleys variant aningen grovt tillyxad, med rätt stora spår/repor i sulan, får göra något åt det också.
Och nu har jag äntligen använt hyveln lite på riktigt! Har provat den lite innan, men nu har den varit i arbete ordentligt. Jag tillverkade översta trappnosen i en trappa jag klädde med step-kit ekskivor. Den översta trappnosen fick bli ett customprojekt av flera anledningar. Och slipmaskin eller fräs var inte att tala om - dels var det sent och inte läge att köra elmaskiner, dels så var det fullt med möbler och liknande i närheten, så en massa damm var inte lämpligt. Istället blev det min stanleys bullnose planer som fick jobba. Och det gjorde den med bravur - ett mycket trevligt verktyg. Härlig känsla när hyveln är riktigt vass och med lätthet skär riktigt tunna spån! Tyvärr är min variant inget vidare att ställa in, när man lossar för att ställa djupet så lossar man även för sidoinställningen, så man får ställa in på en spillbit för stå att det skär som man vill...men sen flöt det fint.

Daniel_N skrev:
Och nu har jag äntligen använt hyveln lite på riktigt!
Welcome to the dark side. När du upptäckt att det ibland är snabbare, enklare och tystare med en hyvlen än med elverktyg går det bara utför...

Daniel_N skrev:
Tyvärr är min variant inget vidare att ställa in, när man lossar för att ställa djupet så lossar man även för sidoinställningen, så man får ställa in på en spillbit för stå att det skär som man vill...men sen flöt det fint.
När det gäller det sista finliret för att få inställningen exakt rätt brukar jag använda en liten hammare och försiktigt knacka järnet åt rätt håll.

Med tanke på originalämnet på för tråden får jag också visa på möjligheten lägga ut massor med pengar . Till exempel dessa eller dessa

/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.