E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
När de fem största företagen inom tech har ingormationsinhämtning som levebröd, så är saken verkligen inte en annan. Eller tror du att MS tjänar sina miljarder på att sälja windowslicenser? Att Google bara är ett juste företag som tillhandahåller tjänster helt gratis för att det är roligt? Osv.
Men om det är olagligt att avlyssna folk, de rakt ut säger att de inte gör det och det enkelt går att samla information på andra sätt, varför skulle de riskera detta?

Det är både smart och läskigt.

Google Maps känner av en olycka flera mil längre fram då den känner att telefonerna där färdas långsamt, samt hur länge det varar, då kan den dirigera om resan så vi kommer runt hindret.

WiFi-nätverk, master, sociala medier säger hur mycket som helst.

Sen är jag inte riktigt med på det som skrivs i artikeln att de har koll på var vi handlar och för hur mycket?

T tanaris skrev:
Men fram med bevisen då. Det borde ju vara hur enkelt som helst. Länkar räcker.
Det är bara att läsa i tråden här om av lyssninade hem och Amazon puckar som ringer upp andra människor och spelar upp inspelningarna. Så läs tråden.

T
Det är bara att läsa i tråden här om av lyssninade hem och Amazon puckar som ringer upp andra människor och spelar upp inspelningarna. Så läs tråden.
Det är anekdoter, inga bevis. Bättre kan du väl? Annars är det bara konspirationsteorier.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Läs mitt inlägg ovanför ditt. Det är deras levebröd. Utan informarionsinsamling så är de rökta. Fler och fler blir anonyma i den digitala verkligheten, och då hittar man nya vägar. Vad tror ni Pokémon GO gjorde? Det tog bilder på det enda som inte finns tillgängligt på nätet; inomhus.
Det är inte sant. Deras levebröd är ofta (men det skiljer sig åt) att maximera användning av tjänsten. Att då begå en handling som är olaglig och om den skulle komma ut skulle innebära omedelbar konkurs skulle vara otroligt dumt. Och om det är något jag tycker det finns bevis för, så är det att människorna som leder de här bolagen är väldigt smarta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men om det är olagligt att avlyssna folk, de rakt ut säger att de inte gör det och det enkelt går att samla information på andra sätt, varför skulle de riskera detta?

Det är både smart och läskigt.

Google Maps känner av en olycka flera mil längre fram då den känner att telefonerna där färdas långsamt, samt hur länge det varar, då kan den dirigera om resan så vi kommer runt hindret.

WiFi-nätverk, master, sociala medier säger hur mycket som helst.

Sen är jag inte riktigt med på det som skrivs i artikeln att de har koll på var vi handlar och för hur mycket?
Tror du på fullaste allvar att de företagen bryr ig om lagar och regler??? Läs på lite om Apple och deras fabriker. Se intervjuer med tidigare gurus inom sociala media och annat. Ställ dig frågan varför MZ inte vill uppge någonting om sina förehavanden, men hävdar att integritet är överskattat.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är inte sant. Deras levebröd är ofta (men det skiljer sig åt) att maximera användning av tjänsten. Att då begå en handling som är olaglig och om den skulle komma ut skulle innebära omedelbar konkurs skulle vara otroligt dumt. Och om det är något jag tycker det finns bevis för, så är det att människorna som leder de här bolagen är väldigt smarta.
Det är du som far med osanning. Informationshandel är absolut flera av big tech-bolagens levebröd. Vad tror du Google lever av? Annonsintäkter? LOL!

T tanaris skrev:
Det är anekdoter, inga bevis. Bättre kan du väl? Annars är det bara konspirationsteorier.
Det är som att kräva att någon skall bevisa att det förekommer narkotika smuggling till Sverige. Alla med sunt förnuft förstår att det är så, men att bevisa det är nästintill omöjligt om man inte använder just anekdotisk bevisföring. Hur länge klarar sig ett bolag som deklarerar att de kommer att lyssna på dig med deras telefon?

E
Tror du på fullaste allvar att de företagen bryr ig om lagar och regler??? Läs på lite om Apple och deras fabriker. Se intervjuer med tidigare gurus inom sociala media och annat. Ställ dig frågan varför MZ inte vill uppge någonting om sina förehavanden, men hävdar att integritet är överskattat.
Ja, givetvis, ifall det kostar pengar och skadar ryktet att bryta mot dessa och det finns risk att åka dit.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
T
Det är du som far med osanning. Informationshandel är absolut flera av big tech-bolagens levebröd. Vad tror du Google lever av? Annonsintäkter? LOL!
80% av Alphabets intäkter förra året kom från annonser. Så... lol?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, givetvis, ifall det kostar pengar och skadar ryktet att bryta mot dessa.
Nope. De bryr sig inte ett jota. Människor glömmer snabbt och kommer att förbise och bortförklara överträdelser inom ca 6 månader.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Med tanke på vad som sas i artikeln så är jag mer övertygad om att nån lyssnar.

De saker de talar om att man ska hålla koll på, inte dela, stänga av osv..

Vad tror de? Hmpf.. inte fasiken har apparna tillåtelse att använda nått utan att fråga. De får inte köra i bakgrunden, delar inga platsinställningr, inga mikrofoner.. inte tillgång till bilder el kamera allmänt.

I de fall man får välja.. så får de inte dela info till tredje part.. de får inte ge riktad reklam.. osv

Det mesta är avstängt på både iPad, iPhone och dator.
Just för att jag vet hur mycket digitala spår man lämnar (och jag har spenderat xx år online - så jag är ”medveten”)

Det intressanta är ju när man får reklam över nått nytt man lärt sig, som man tidigare inte visste existerade.. och man har kanske sagt ett ord till maken i förbifarten .. men inget mer.. aldrig googlat, aldrig pratat om det i telefonen osv - och ändå får man helt plötsligt reklam för det!

Lite läskigt ibland. Hade varit mer logiskt om det kom reklam för nått som passade mig.. som jag inte kände till..men som passade i profilen för mig (baserat på andra grejer jag gillat, provat osv)

T tanaris skrev:
80% av Alphabets intäkter förra året kom från annonser. Så... lol?
Och det baseras på en redovisning som är gjord för att skatteminimera av jurister och ekonomer i drivor? Trovärdig redovisning...eller hur ;)

T
Det är som att kräva att någon skall bevisa att det förekommer narkotika smuggling till Sverige. Alla med sunt förnuft förstår att det är så, men att bevisa det är nästintill omöjligt om man inte använder just anekdotisk bevisföring. Hur länge klarar sig ett bolag som deklarerar att de kommer att lyssna på dig med deras telefon?
Ah. Sunt förnuft. Ja, det trumfar ju alla slags bevis...

T tanaris skrev:
OK. Så du hävdar att det förekommer narkotika smuggling till Sverige? Fram med bevis...

T tanaris skrev:
Men inte anekdotiska...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.