99 107 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
Men om det är olagligt att avlyssna folk, de rakt ut säger att de inte gör det och det enkelt går att samla information på andra sätt, varför skulle de riskera detta?Cancerman_777 skrev:
Det är både smart och läskigt.
Google Maps känner av en olycka flera mil längre fram då den känner att telefonerna där färdas långsamt, samt hur länge det varar, då kan den dirigera om resan så vi kommer runt hindret.
WiFi-nätverk, master, sociala medier säger hur mycket som helst.
Sen är jag inte riktigt med på det som skrivs i artikeln att de har koll på var vi handlar och för hur mycket?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är inte sant. Deras levebröd är ofta (men det skiljer sig åt) att maximera användning av tjänsten. Att då begå en handling som är olaglig och om den skulle komma ut skulle innebära omedelbar konkurs skulle vara otroligt dumt. Och om det är något jag tycker det finns bevis för, så är det att människorna som leder de här bolagen är väldigt smarta.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Tror du på fullaste allvar att de företagen bryr ig om lagar och regler??? Läs på lite om Apple och deras fabriker. Se intervjuer med tidigare gurus inom sociala media och annat. Ställ dig frågan varför MZ inte vill uppge någonting om sina förehavanden, men hävdar att integritet är överskattat.E El-Löken66 skrev:Men om det är olagligt att avlyssna folk, de rakt ut säger att de inte gör det och det enkelt går att samla information på andra sätt, varför skulle de riskera detta?
Det är både smart och läskigt.
Google Maps känner av en olycka flera mil längre fram då den känner att telefonerna där färdas långsamt, samt hur länge det varar, då kan den dirigera om resan så vi kommer runt hindret.
WiFi-nätverk, master, sociala medier säger hur mycket som helst.
Sen är jag inte riktigt med på det som skrivs i artikeln att de har koll på var vi handlar och för hur mycket?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är du som far med osanning. Informationshandel är absolut flera av big tech-bolagens levebröd. Vad tror du Google lever av? Annonsintäkter? LOL!Okarlsson skrev:
Det är inte sant. Deras levebröd är ofta (men det skiljer sig åt) att maximera användning av tjänsten. Att då begå en handling som är olaglig och om den skulle komma ut skulle innebära omedelbar konkurs skulle vara otroligt dumt. Och om det är något jag tycker det finns bevis för, så är det att människorna som leder de här bolagen är väldigt smarta.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är som att kräva att någon skall bevisa att det förekommer narkotika smuggling till Sverige. Alla med sunt förnuft förstår att det är så, men att bevisa det är nästintill omöjligt om man inte använder just anekdotisk bevisföring. Hur länge klarar sig ett bolag som deklarerar att de kommer att lyssna på dig med deras telefon?T tanaris skrev:
Ja, givetvis, ifall det kostar pengar och skadar ryktet att bryta mot dessa och det finns risk att åka dit.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Med tanke på vad som sas i artikeln så är jag mer övertygad om att nån lyssnar.
De saker de talar om att man ska hålla koll på, inte dela, stänga av osv..
Vad tror de? Hmpf.. inte fasiken har apparna tillåtelse att använda nått utan att fråga. De får inte köra i bakgrunden, delar inga platsinställningr, inga mikrofoner.. inte tillgång till bilder el kamera allmänt.
I de fall man får välja.. så får de inte dela info till tredje part.. de får inte ge riktad reklam.. osv
Det mesta är avstängt på både iPad, iPhone och dator.
Just för att jag vet hur mycket digitala spår man lämnar (och jag har spenderat xx år online - så jag är ”medveten”)
Det intressanta är ju när man får reklam över nått nytt man lärt sig, som man tidigare inte visste existerade.. och man har kanske sagt ett ord till maken i förbifarten .. men inget mer.. aldrig googlat, aldrig pratat om det i telefonen osv - och ändå får man helt plötsligt reklam för det!
Lite läskigt ibland. Hade varit mer logiskt om det kom reklam för nått som passade mig.. som jag inte kände till..men som passade i profilen för mig (baserat på andra grejer jag gillat, provat osv)
De saker de talar om att man ska hålla koll på, inte dela, stänga av osv..
Vad tror de? Hmpf.. inte fasiken har apparna tillåtelse att använda nått utan att fråga. De får inte köra i bakgrunden, delar inga platsinställningr, inga mikrofoner.. inte tillgång till bilder el kamera allmänt.
I de fall man får välja.. så får de inte dela info till tredje part.. de får inte ge riktad reklam.. osv
Det mesta är avstängt på både iPad, iPhone och dator.
Just för att jag vet hur mycket digitala spår man lämnar (och jag har spenderat xx år online - så jag är ”medveten”)
Det intressanta är ju när man får reklam över nått nytt man lärt sig, som man tidigare inte visste existerade.. och man har kanske sagt ett ord till maken i förbifarten .. men inget mer.. aldrig googlat, aldrig pratat om det i telefonen osv - och ändå får man helt plötsligt reklam för det!
Lite läskigt ibland. Hade varit mer logiskt om det kom reklam för nått som passade mig.. som jag inte kände till..men som passade i profilen för mig (baserat på andra grejer jag gillat, provat osv)
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ah. Sunt förnuft. Ja, det trumfar ju alla slags bevis...Cancerman_777 skrev:
Det är som att kräva att någon skall bevisa att det förekommer narkotika smuggling till Sverige. Alla med sunt förnuft förstår att det är så, men att bevisa det är nästintill omöjligt om man inte använder just anekdotisk bevisföring. Hur länge klarar sig ett bolag som deklarerar att de kommer att lyssna på dig med deras telefon?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg