rampante rampante skrev:
Samma med högskolans mera riktiga och omfattande analys
Nja, foliehattshögskolan kom väl fram till att det inte gick att bevisa att vi var avlyssnade och slutsatsen var då att FB m.fl. alltså har algoritmer som känner av när man försöker avslöja dem och att systemet då inte röjer sig.

• Haha
  • Gilla
Impala1968 och 2 till
  • Laddar…
N
P PappasHammare skrev:
Du har inte tänkt på att det kan vara dina vänner som sökt på dig och din fru? och då gått in på just hennes fb?
Har tänkt på den möjligheten men dom dök alltid upp just när jag talat med dom och inte annars och eftersom det var mina vänner så reagerade hon alltid på när dom dök upp.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ingen Facebook-sida, men jag får fortfarande upp folk i grannskapet som vänförslag.
Kalla mig dum men jag fattar inte. Vänförslag? Var/hur? Om du nu inte har Facebook. :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Kalla mig dum men jag fattar inte. Vänförslag? Var/hur? Om du nu inte har Facebook. :thinking:
Jag har ett konto utan någon information ifylld. Namnet är fingerat. E-postadressen har bara använts till detta kontot. Jag använder det bara för att kunna följa en grupp för min typ av elhybridbil. Appen har inga rättigheter, dvs inte plats, inte lagring, ingenting. Dvs det finns inga spår av vem jag är eller vart jag är annat än den IP-adress som den har när jag kopplar upp mig. Jag vill inte att folk skall hitta mig på Facebook, jag orkar inte med allt skräp som folk vill dela med sig.

Hur som helst, när jag är på WiFi så kan dock denna IP-adress bindas till en plats om andra appar som jag har har tillgång till min plats (och det har ju bland annat Google Maps). Detta gör att min plats (baserat på att jag använder WiFi) kan översättas till en position av Googles-framework och denna position kan göras känd för Facebook i exempelvis en annan telefon (de har dock inte brutit mot några lagar här då de inte avslöjat vart jag är när de delar informationen om hur en IP-adress är kopplad till ett WiFi-SSID på en viss GPS-position) om man låter facebook ta del av positionering när man använder facebook i den telefonen.

Sådär, nu vet Facebook vart jag befinner mig utan att de behöver fråga mig om det, det räcker att de har tillgång till min IP-adress, vilken jag måste använda mig av när jag är på nätet om jag inte går via en VPN-tjänst.

Och på samma sätt så kan nu Facebook koppla ihop mig med min släkting eftersom bägge dessa två WiFi utgår från samma position i världen (GPS) och i nätet (IP-adress). Om det inte är så som detta har gjorts så förstår jag inte alls hur det gått till.

Nu är man ju totalt klassificerad bara av att surfa på nätet ändå (det går knappt att surfa på nätet utan att uppge allt om sig själv längre). Jag har haft en idé om att göra motsvarande en VPN-tjänst fast för surf-cookies, dvs att jag tar fram ett program som gör att alla användare av programmet byter cookies med varandra hela tiden. Detta skulle då enbart göras för tredjeparts-cookies, vilket skulle omöjliggöra tracking av mig mellan siter (inte helt, men det skulle bli jobbigt för företagen i alla fall). Cookies för banken osv skulle då ändå fungera fortfarande, men de har jag ju aktivt valt att ha ett avtal med. Fördelen med ett sådant program är att man inte skulle behöva rensa Cookies och aktivt tacka ja till dem på varje site, utan siterna skulle fungera även om jag använder olika Cookies varje gång. Vill jag uppge cookies till en site så får jag bara exkludera denna site från hanteringen. Det finns många cookiefilter för siter idag, men det är lite för många siter som inte fungerar utan cookies.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett konto utan någon information ifylld. Namnet är fingerat. E-postadressen har bara använts till detta kontot. Jag använder det bara för att kunna följa en grupp för min typ av elhybridbil.
Tack, då fattar jag!

E
Snigla Snigla skrev:
[länk]

Tyvärr tror jag den var låst, men någon kanske kan läsa :cool:
Kort sammanfattning:
Lyssnar mobilen när vi pratar?

Det korta svaret är nej, det gör den inte.

– Det där är en grej som vägrar dö, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Det är visserligen alltid svårt att bevisa att något inte sker, men det finns flera goda anledningar att tro på svaret nej.

Här är de fyra tyngsta skälen:

1. Det skulle vara tekniskt svårt

Ryktet om att våra telefoner lyssnar på oss har funnits i många år. Ändå har ingen lyckats bevisa att det sker.

– Det saknas inte enormt kunniga människor som försökt avslöja det. Ändå har ingen lyckats hitta något spår av det, säger Måns Jonasson.

Företag som Facebook och Google förnekar också kategoriskt att de lyssnar på användarna.

2. Det kan bero på din hjärna
Inte bara skulle det vara svårt och energikrävande.

– Vi är evolutionärt tränade att leta förklaringar, säger David Hand, professor i matematik vid Imperial College London till BBC.

– En synbart sammanträffande sker och vi tror att det måste finnas en förklaring, att det inte kan vara slumpen. Men det finns så många möjligheter för tillfälligheter att inträffa.

– Om du tar någonting som har en minimal chans att inträffa och ger det tillräckligt många möjligheter att inträffa, så kommer det oundvikligen att inträffa.

3. De behöver inte lyssna

Techjättar som Facebook och Google vet redan tillräckligt om dig.

– Jag vill vara jättetydlig: mobilen tjuvlyssnar inte på dig. Annonsnätverken har tillgång till så mycket data att de inte ens behöver lyssna, säger IT-säkerhetsutbildaren Karl Emil Nikka.

När Wall Street Journal testade appar 2019, skickade många all sin data direkt till Facebook – utan att användaren visste om det, och oavsett om användaren hade ett Facebook-konto eller inte.

Det handlade om människor som mätt sin puls, som berättat när de hade ägglossning, som uppgett vikt och längd. Det handlade om vilka hus de tittat på i en fastighetsapp, och vilka som markerats som favoriter.

Större finess
Facebook använder aktivt sina enorma mängder data för att gissa dina intressen. Ett sätt är så kallade ”lookalike-målgrupper”.

Det är visserligen ett alldeles för övertydligt exempel. Facebook arbetar sannolikt med större finess, och använder datapunkter vi inte ens kan gissa oss till.

Vad techjättarna vet och hur de använder det är nämligen till stor del höljt i dunkel.

Men med sina enorma mängder data om miljarder användare – som kan jämföras, grupperas och sorteras – finns det nästan inga gränser för vad ett företag som Facebook kan göra.

Det räcker med att lyssna på dem själva.

2017 visade läckta interna dokument från Facebook att företaget trodde sig kunna identifiera när unga människor kände sig stressade, överväldigade, nervösa, dumma eller oroliga. Därmed kunde Facebook också veta när ungdomarna var särskilt känslomässigt mottagliga för vissa kommersiella budskap.

Varför skulle företag med den här bredden av information om dig behöva lyssna i hemlighet när du pratar?

En enklare förklaring
En reporter på Vice som försökte ”avslöja” att telefonen lyssnade på honom använde ett mycket belysande exempel: Han hade träffat en vän och pratat om en gemensam resa de gjort till Japan, och hur de skulle vilja åka tillbaka.

Dagen efter fick han reklam för flygresor till Japan.

Lyssnade telefonen?

Det finns en betydligt enklare förklaring.

De digitala spår som visar att reportern och hans vän har varit i Japan är inte särskilt svåra för ett techbolag att följa. Din smarta telefon kan skicka din exakta position tusentals gånger om dagen, genom hundratals appar, till dussintals olika företag, som vart och ett kan följa din telefon i realtid.

Det är bara en variabel. Kanske tog de många bilder där som laddades upp i sociala medier, kanske spenderade de mycket pengar och smsade varandra flitigt om resan efteråt.

När två vänner ses igen, är det inte ganska rimligt att tro att en sofistikerad algoritm faktiskt kan förutse att de kommer att prata om sin underbara resa till Japan, och att mötet kanske kommer att föda drömmen att åka dit igen?

Den som tror något annat underskattar sannolikt kraften i den information vi lämnat ifrån oss.

4. Det handlar om språkmelodin
En invändning återstår:

Vi vet ju att prylarna hör oss.

När vi säger ”Hej Siri” eller ”Hey Google” lystrar ju våra smarta högtalare eller telefoner direkt.

– Prylarna lyssnar inte efter ord, utan efter en viss språkmelodi. När de upptäcker den melodin, det är då inspelningen startar på riktigt. Mina barn tycker att det är jättekul att försöka hitta så konstiga ord som möjligt, som man kan säga och ändå aktivera funktionen. ”Cocaine poodle” är det mest populära nu, säger Måns Jonasson.

Med allt detta sagt: Det finns fortfarande ingen anledning att låta appar du inte litar på eller har nytta av få tillgång till din mikrofon.

Här nedan finns några tips om hur du gör för att slippa bli avlyssnad.
1. Gå igenom alla rättigheter du gett till appar i din telefon. Bara appar som behöver använda din mikrofon ska ha tillgång till den, och är du orolig kan du stänga av all tillgång till mikrofonen.

I Iphone går du in under Inställningar -> Integritet -> Mikrofon.

Där ser du vilka appar som begärt åtkomst till mikrofonen. Där kan du också stänga av de appar du inte tycker behöver lyssna.

I Android går du till Inställningar –> Appar -> Behörigheter –> Mikrofon. och välj bort den eller dem som inte behöver lyssna på dig.’

Där ser du vilka appar som begärt åtkomst till mikrofonen och stänga av de appar du inte tycker behöver lyssna.

2. Stäng av röstassistentens triggerfras om du vill vara säker på att inte aktivera inspelning av misstag.

3. Använd en krypterad tjänst för telefonsamtal, till exempel Signal.

• Gilla
kettu och 2 till
  • Laddar…
Räcker ju med att lyssna på nyheterna idag, så ser man att det är möjligt, om man bara vill och har resurser. Börja med att ringa Israel ;).

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
E
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Räcker ju med att lyssna på nyheterna idag, så ser man att det är möjligt, om man bara vill och har resurser. Börja med att ringa Israel ;).
Möjligt, är en sak.
Att detta systematiskt görs mot privatanvändare i kommersiellt syfte en annan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För att röststyrning öht skall kunna fungera så _måste_ apparaten lyssna _hela_ tiden. Hur skall den annars kunna höra när aktiveringsfrasen/-melodin uttalas?

Ställ också frågan sedan när är det energiekonomiskt fördelaktigt att _alltid_ ha igång en funktion? Mikrofonen i en mobil stängs aldrig av. Hur kommer detta sig? En laddning av batterierna hade varat längre om den inaktiverats.

Reseexemplet till Japan är ju bara löjligt. Det är fan så mycket enklare att bara avlyssna än att systemen skall göra en massa kalkyler baserat på historia och insamlad data som inte är direkt kopplad till just en resa till Japan, och sedan extrapolera detta till en slutsats om en eventuell resa.

Ett praktexempel på att vi högst troligen avlyssnas och spioneras på är Pegasus av NSO. Om ett litet skitföretag i Israel kan och har utvecklat mjukvara som installeras utan att användaren märker det, och som ligger och samlar precis all möjlig information inklusive att spela in från mikrofonen...vad tror ni då bjässar som Google, Apple, MS, Amazon, osv kan göra med resurserna som de besitter (vilka är mångfald större än NSOs).

Nej, jag har inte foliehatt. Däremot att tro att teknikbjässarna är goda är verkligen att bära foliehatt, verklighetsförneka och att ha ett undermåligt konsekvenstänk.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Möjligt, är en sak.
Exakt. Att staten kan avlyssna de personer de vill avlyssna har ju varit sant i flera decennier.

E El-Löken66 skrev:
Möjligt, är en sak.
När de fem största företagen inom tech har ingormationsinhämtning som levebröd, så är saken verkligen inte en annan. Eller tror du att MS tjänar sina miljarder på att sälja windowslicenser? Att Google bara är ett juste företag som tillhandahåller tjänster helt gratis för att det är roligt? Osv.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
För att röststyrning öht skall kunna fungera så _måste_ apparaten lyssna _hela_ tiden. Hur skall den annars kunna höra när aktiveringsfrasen/-melodin uttalas?

Ställ också frågan sedan när är det energiekonomiskt fördelaktigt att _alltid_ ha igång en funktion? Mikrofonen i en mobil stängs aldrig av. Hur kommer detta sig? En laddning av batterierna hade varat längre om den inaktiverats.

Reseexemplet till Japan är ju bara löjligt. Det är fan så mycket enklare att bara avlyssna än att systemen skall göra en massa kalkyler baserat på historia och insamlad data som inte är direkt kopplad till just en resa till Japan, och sedan extrapolera detta till en slutsats om en eventuell resa.

Ett praktexempel på att vi högst troligen avlyssnas och spioneras på är Pegasus av NSO. Om ett litet skitföretag i Israel kan och har utvecklat mjukvara som installeras utan att användaren märker det, och som ligger och samlar precis all möjlig information inklusive att spela in från mikrofonen...vad tror ni då bjässar som Google, Apple, MS, Amazon, osv kan göra med resurserna som de besitter (vilka är mångfald större än NSOs).

Nej, jag har inte foliehatt. Däremot att tro att teknikbjässarna är goda är verkligen att bära foliehatt, verklighetsförneka och att ha ett undermåligt konsekvenstänk.
Men att du tror att big tech avlyssnar dig för att de kan är ju inte värt så mycket som bevis. Givet att värdet av att avlyssna alla invånare är rätt låg så tycker jag det faller på sin egen orimlighet att det skulle ske.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
När de fem största företagen inom tech har ingormationsinhämtning som levebröd, så är saken verkligen inte en annan. Eller tror du att MS tjänar sina miljarder på att sälja windowslicenser? Att Google bara är ett juste företag som tillhandahåller tjänster helt gratis för att det är roligt? Osv.
Men fram med bevisen då. Det borde ju vara hur enkelt som helst. Länkar räcker.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men att du tror att big tech avlyssnar dig för att de kan är ju inte värt så mycket som bevis. Givet att värdet av att avlyssna alla invånare är rätt låg så tycker jag det faller på sin egen orimlighet att det skulle ske.
Läs mitt inlägg ovanför ditt. Det är deras levebröd. Utan informarionsinsamling så är de rökta. Fler och fler blir anonyma i den digitala verkligheten, och då hittar man nya vägar. Vad tror ni Pokémon GO gjorde? Det tog bilder på det enda som inte finns tillgängligt på nätet; inomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.