2 048 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Novis som vill köpa torp
Ja, så antingen är det äldre bilder eller så är det kanske inte parkslide på den andra fastigheten. Tycker att blommorna kanske är gula men det är som du säger svårt att se. Bladen på den första torde iaf vara parkslide.P PappasHammare skrev:
Den första är högst troligt parkslide.
De andra två bestånden på bild två är svåra att avgöra pga bildkvaliteten. Men skulle säga att det är lite för låga växter och dessutom blommar inte parkslide på det sättet med blommor rakt upp. Gissar på astilbe.
De andra två bestånden på bild två är svåra att avgöra pga bildkvaliteten. Men skulle säga att det är lite för låga växter och dessutom blommar inte parkslide på det sättet med blommor rakt upp. Gissar på astilbe.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Kommer man bara relativt lätt åt att dra bort varje grön stjälk som kommer upp, så är det inte omöjligt att få bort. Försat året vi hårdbekämpade, så kom det upp 5 - 10 skott åt gången, ca varannan dag under sommaren, minskade märkbart efter ett par veckor. År två var det mycket mindre, kanske 30 - 40 skott under hela sommaren. Förra året kom det som sagt bara upp några i två omgångar, inget efter midsommar. Och nu i år kom det upp några häromveckan, får se.
Men jag skulle inte blir förvånad om det fortsätter ett par år att komma upp 2 - 3 skott totalt under sommaren.
Men jag skulle inte blir förvånad om det fortsätter ett par år att komma upp 2 - 3 skott totalt under sommaren.
Jag hittade en finurlig sökfunktion där man kan kolla rapporterade fynd av bla parkslide, och ja, på den första platsen är det bekräftat. Hittade inget på den andra platsen.G Genomklok skrev:
Astilbe var verkligen något helt annat och det har jag hellre! 😊
Bild 2 ser ut som plymspirea, om det är de två "runda" buskarna som avses.Melisende skrev:
Beror ju på om de dessutom hugger ner den skog som finns mellan den fastigheten och åkern där det ska ligga. Då blir läget inte så avskilt längre. Jakten går vidare. Har hittat två fina fastigheter nu, dock med trolig parkslide på båda. Bilderna är från två olika fastigheter. Den ena är bild vi tagit vid besök och då var den inte i blom, den andra ser ut att vara i blomning.
Jag har förstått att den sprider sig vidare om man hanterar den. Tänker att dess rotsystem hittar nya ställen att dyka upp på om man stör den. Har du inte sett den någon annanstans?H hempularen skrev:Kommer man bara relativt lätt åt att dra bort varje grön stjälk som kommer upp, så är det inte omöjligt att få bort. Försat året vi hårdbekämpade, så kom det upp 5 - 10 skott åt gången, ca varannan dag under sommaren, minskade märkbart efter ett par veckor. År två var det mycket mindre, kanske 30 - 40 skott under hela sommaren. Förra året kom det som sagt bara upp några i två omgångar, inget efter midsommar. Och nu i år kom det upp några häromveckan, får se.
Det där är lite av en myt/missförstånd. Parkslide har ett stort rotsystem. När du börjar bråka med huvudbeståndet skickar det upp skott på alla platser det kan, dvs inom sitt redan befintliga rotområde, vilket lätt uppfattas som att den dyker upp på helt nya ställen. Det är inte helt ovanligt att växter/ogräs reagerar på det sättet på en störning.Melisende skrev:
Däremot ska man vara försiktig med rotbitar som man tar upp. Dessa bör skickas på förbränning i väl tillsluten förpackning.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jaså? Vad händer om man bara klipper ner busken?G Genomklok skrev:Det där är lite av en myt/missförstånd. Parkslide har ett stort rotsystem. När du börjar bråka med huvudbeståndet skickar det upp skott på alla platser det kan, dvs inom sitt redan befintliga rotområde, vilket lätt uppfattas som att den dyker upp på helt nya ställen. Det är inte helt ovanligt att växter/ogräs reagerar på det sättet på en störning.
Däremot ska man vara försiktig med rotbitar som man tar upp. Dessa bör skickas på förbränning i väl tillsluten förpackning.
Just den ena av dessa är på en övergiven fastighet som grot igen, ingen som bott där på ett tag. Det rapporterades in för fyra-fem år sedan men vet inte om det spritt sig nämnvärt efter det. Är på båda sidor om huset vad jag kunde se. Dock skulle jag tro att ingen gjort något med växten på länge heller.Claes Sörmland skrev:
Edit: övriga växter som gjort att fastigheten grot igen är annat, typ ormbunkar och vanliga växter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpare av hus hävdar fel beskrivning av brunn och vill ha skadestånd
Köpa & Sälja hus -
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Entreprenör vill jag ska köpa radiatorer
Värme allmänt -
Köparbesiktning eller ej? Villa i Stockholm.
Köpa & Sälja hus -
Ännu en tråd om sk dolda fel från en ”novis villaköpare”!
Juridik