sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är helt värdlöst, men jag undrar verkligen om det är skräp du har. Är verkligen kulhandsken hel?
Jag tycker de är förvisso trevliga att använda, bara fälla ut och in när man är klar. Betydligt bättre än de avdragbara som konstant kärvade.

Återstår att se, jag ska kolla lite mer ikväll. Imorgon blir det 40mil med släpet... men ska dra rent allting och putsa med en smärgelduk och köra den med lite sprayolja så det inte gnisslar och har sig.

Blodsoppen
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har man en modern husvagn är det helt förbjudet att smörja med något, då det är krängningsdämpande belägg i handsken
Vilken tur att min husvagn är omodern.
Om jag skulle köra utan fett blir det ett väldigt gnisslande under färden.

sunnis sunnis skrev:
Det är nog exakt detta som är problemet tror jag. Ena bilen är en Volvo och den andra är en VW men typ samma dragkroksanordning som fälls ner.

Har noterat ibland lite skit, men så har man tänkt att äsch så extremt noga kan inte vara och lite omständigt att dra rent, brukar ändå vårda 1-2ggr om året.
tt.
Fick med ett kulskydd till vår Volvo med halvautomatisk dragkrok som sätts på när kroken fälls in.
Skyddskåpa på en infälld halvautomatisk dragkrok till en Volvo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sunnis
A AndersS skrev:
Fick med ett kulskydd till vår Volvo med halvautomatisk dragkrok som sätts på när kroken fälls in.
[bild]
Det är exakt sånt jag har använt på båda bilarna.

A AndersS skrev:
[bild]
sunnis sunnis skrev:
Det är exakt sånt jag har använt på båda bilarna.
Den såg ju annars rätt bra ut, ser ut att sluta tätt under kulan.

Mysko slitage, smörjde gamla släpet 1 gång på 9 år och ny släpet går torrt.
Har inte fått nå slitage att tala om även om gamla släpet säkert gått 1000 mil bakom bilen och nya Har nu säkerligen gått 150 sen i våras.

Jag skulle byta handsken mot en ny och ta bort graderna på kulorna.
Smörjer du så smörj med grafitfett

Hur lastas släpet? Man ska ju eftersträva 50kg kultryck för att få så bra gå g på vägen som möjligt. Lastar man baktungt får kulhandsken jobba på fel sätt och då kan säkert glapp/slitage uppstå.

T trojlee skrev:
Hur lastas släpet? Man ska ju eftersträva 50kg kultryck för att få så bra gå g på vägen som möjligt. Lastar man baktungt får kulhandsken jobba på fel sätt och då kan säkert glapp/slitage uppstå.

Fast nu är det ju slitage på ovansidan av kulan, inte under, så det kan man nog utesluta.

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Vilken tur att min husvagn är omodern.
Om jag skulle köra utan fett blir det ett väldigt gnisslande under färden.
Jag smörjer aldrig för att undvika att sand och damm fastnar och blir en perfekt slippasta. Har aldrig upplevt att det gnisslar eller sett något slitage.

Ang ni som säger det är trevligt att fälla in kroken?
Är det bara jag som kör med kroken hela tiden?
Jag har smörjt kulan och en hatt på.
Aldrig jag tar av eller fäller in, förutom innan besiktningen så man vet att det fungerar.
Förr hade man alltid krok, en bil utan kula är ingen riktig bil :)

Kulan är bra som 'känselspröt' när man fickparkerar...

useless useless skrev:
Fy dig.

• Haha
plåtrickard
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är alltså du som spräckt min främre nummerskylt!!

T TheGame skrev:
Ang ni som säger det är trevligt att fälla in kroken?
Är det bara jag som kör med kroken hela tiden?
Jag har smörjt kulan och en hatt på.
Aldrig jag tar av eller fäller in, förutom innan besiktningen så man vet att det fungerar.
Förr hade man alltid krok, en bil utan kula är ingen riktig bil :)
Fäller alltid in tar ju bara 5 sekunder och man har ju ändå "ändå" en kula fast den inte syns.
:cool: annars hade jag valt fast drag till lägre kostnad.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.