10 020 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Nött dragkula på båda bilarna
Ska testa köra kulan och handsken torrare med en tunn hinna med Offroad MC olja.
Jag misstänker att orsaken är att de infällda krokarna drar på mer smuts på kulan och så har jag helt enkelt fått in något olämpligt i handsken. Får ta för vana att ha en trasa i släpkärra och drar rent kulan innan montering.
Ska slipa ner det skadade området försiktigt för att ta bort graderna. S
Jag misstänker att orsaken är att de infällda krokarna drar på mer smuts på kulan och så har jag helt enkelt fått in något olämpligt i handsken. Får ta för vana att ha en trasa i släpkärra och drar rent kulan innan montering.
Ska slipa ner det skadade området försiktigt för att ta bort graderna. S
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det händer när styrkan på adhesionen blir starkare än grundmaterialet, det är mekanismen när det skär. Saknar man smörjning och materialen har låg hållfasthet och hög kontaktstyrka är det en risk. Därför är smörjning viktigt. I det här fallet fanns det smörjning då delarna var infettade.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Absolut är det så, men tänkte att vi inte vet om det alltid har varit tillräcklig smörjning? Känns som att det bör vara högst kontakttryck just i det där området också, där av min tanke.mattiasp skrev:
Vill minnas att jag tidigare sett påkletning i härdade gängförband, men då har väl smörjningen varit obefintlig/bristfällig.
Man kan väl anta att kulan har en högre hårdhet än handsken, då man vill styra slitaget dit? Med det resonemanget borde man kunna stryka tvåkropps abrasion?
Samtidigt så borde handsken vara boven då två kulor är skadade, så trekropps abrasion kan väl då vara en rimlig orsak? Hårda partiklar har kanske fastnat i det mjukare materialet eller legat i fettet?
Kan ibland sakna att springa till labbet och resonera om felorsaker, kika på prover osv
Jag ser att det finns teoretisk kunskap och används fina ord här.
Jag skulle göra det enklare. nr1 gör rent, nr2 smörja och nr 3 byta kulhandsken.
Till de flesta släpor kostar reservdelen några hundralappar.
Jag skulle göra det enklare. nr1 gör rent, nr2 smörja och nr 3 byta kulhandsken.
Till de flesta släpor kostar reservdelen några hundralappar.
Kul eller inte så funkar det inte i praktiken på vissa bilar. Min Audi har infällbar krok, den svänger in under bilen och sitter då dold, halvt uppochner. Sätter jag fett och skyddshatt på så fastnar allt grus på undersidan av hatten och när man sedan drar av den åker det upp på kulan och då har man grus blandat med fett över hela kulan.villvinnapålotto skrev:
Det är nog exakt detta som är problemet tror jag. Ena bilen är en Volvo och den andra är en VW men typ samma dragkroksanordning som fälls ner.MathiasS skrev:
Kul eller inte så funkar det inte i praktiken på vissa bilar. Min Audi har infällbar krok, den svänger in under bilen och sitter då dold, halvt uppochner. Sätter jag fett och skyddshatt på så fastnar allt grus på undersidan av hatten och när man sedan drar av den åker det upp på kulan och då har man grus blandat med fett över hela kulan.
Har noterat ibland lite skit, men så har man tänkt att äsch så extremt noga kan inte vara och lite omständigt att dra rent, brukar ändå vårda 1-2ggr om året.
Pratade i alla fall med säljaren jag köpte släpet av och han hade aldrig sett slitage likt detta, han skulle kolla med tillverkaren om de visste något men det blir nog en ny handske oavsett.
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Har man en modern husvagn är det helt förbjudet att smörja med något, då det är krängningsdämpande belägg i handsken
Jo men det har jag koll på, är det handske med stabiliseringsfunktion så ska det vara snustorrt såklart. I det här fallet är det en bromsad släpkärra med vanlig plåthandske.plåtrickard skrev: