sunnis
Ska testa köra kulan och handsken torrare med en tunn hinna med Offroad MC olja.

Jag misstänker att orsaken är att de infällda krokarna drar på mer smuts på kulan och så har jag helt enkelt fått in något olämpligt i handsken. Får ta för vana att ha en trasa i släpkärra och drar rent kulan innan montering.

Ska slipa ner det skadade området försiktigt för att ta bort graderna. S

Det ser ju nästan ut som en spricka i handsken, där du har skadan?

richardtenggren
Det hade varit intressant att känna på ytorna, men en tanke som slog mig är att det ser ut som påkletning, en form av adhesiv nötning.

Om du känner i handsken, står ”området” ut då, som om det vore påkletat?

@mattiasp vad tror du?

Q
Byt handsken. Sådär blev det på 2 av våra firmabilar av släpet vi hade. Fick ingen förklaring vad som var felet.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det hade varit intressant att känna på ytorna, men en tanke som slog mig är att det ser ut som påkletning, en form av adhesiv nötning.

Om du känner i handsken, står ”området” ut då, som om det vore påkletat?

@mattiasp vad tror du?
Det händer när styrkan på adhesionen blir starkare än grundmaterialet, det är mekanismen när det skär. Saknar man smörjning och materialen har låg hållfasthet och hög kontaktstyrka är det en risk. Därför är smörjning viktigt. I det här fallet fanns det smörjning då delarna var infettade.

richardtenggren
mattiasp mattiasp skrev:
Det händer när styrkan på adhesionen blir starkare än grundmaterialet, det är mekanismen när det skär. Saknar man smörjning och materialen har låg hållfasthet och hög kontaktstyrka är det en risk. Därför är smörjning viktigt. I det här fallet fanns det smörjning då delarna var infettade.
Absolut är det så, men tänkte att vi inte vet om det alltid har varit tillräcklig smörjning? Känns som att det bör vara högst kontakttryck just i det där området också, där av min tanke.
Vill minnas att jag tidigare sett påkletning i härdade gängförband, men då har väl smörjningen varit obefintlig/bristfällig.

Man kan väl anta att kulan har en högre hårdhet än handsken, då man vill styra slitaget dit? Med det resonemanget borde man kunna stryka tvåkropps abrasion?

Samtidigt så borde handsken vara boven då två kulor är skadade, så trekropps abrasion kan väl då vara en rimlig orsak? Hårda partiklar har kanske fastnat i det mjukare materialet eller legat i fettet?

Kan ibland sakna att springa till labbet och resonera om felorsaker, kika på prover osv :)

Jag ser att det finns teoretisk kunskap och används fina ord här.
Jag skulle göra det enklare. nr1 gör rent, nr2 smörja och nr 3 byta kulhandsken.
Till de flesta släpor kostar reservdelen några hundralappar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Blodsoppen
Som tidigare nämnts så på med ordentligt med fett på kulan. Ha sedan en skyddshatt på så det inte kladdar på byxor eller annat. Om du har kört utan fett måste det ha blivit missljud vid körning.

Blodsoppen
Slog mig att mitt förra inlägg kanske platsar i humorhörnan;)

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Slog mig att mitt förra inlägg kanske platsar i humorhörnan;)
Ja, på fredagar hade det passat in....:D

Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Som tidigare nämnts så på med ordentligt med fett på kulan. Ha sedan en skyddshatt på så det inte kladdar på byxor eller annat. Om du har kört utan fett måste det ha blivit missljud vid körning.
Kul eller inte så funkar det inte i praktiken på vissa bilar. Min Audi har infällbar krok, den svänger in under bilen och sitter då dold, halvt uppochner. Sätter jag fett och skyddshatt på så fastnar allt grus på undersidan av hatten och när man sedan drar av den åker det upp på kulan och då har man grus blandat med fett över hela kulan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
Kul eller inte så funkar det inte i praktiken på vissa bilar. Min Audi har infällbar krok, den svänger in under bilen och sitter då dold, halvt uppochner. Sätter jag fett och skyddshatt på så fastnar allt grus på undersidan av hatten och när man sedan drar av den åker det upp på kulan och då har man grus blandat med fett över hela kulan.
Det är nog exakt detta som är problemet tror jag. Ena bilen är en Volvo och den andra är en VW men typ samma dragkroksanordning som fälls ner.

Har noterat ibland lite skit, men så har man tänkt att äsch så extremt noga kan inte vara och lite omständigt att dra rent, brukar ändå vårda 1-2ggr om året.

Pratade i alla fall med säljaren jag köpte släpet av och han hade aldrig sett slitage likt detta, han skulle kolla med tillverkaren om de visste något men det blir nog en ny handske oavsett.

Ja det är helt värdlöst, men jag undrar verkligen om det är skräp du har. Är verkligen kulhandsken hel?

Har man en modern husvagn är det helt förbjudet att smörja med något, då det är krängningsdämpande belägg i handsken

• Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
sunnis
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har man en modern husvagn är det helt förbjudet att smörja med något, då det är krängningsdämpande belägg i handsken
Jo men det har jag koll på, är det handske med stabiliseringsfunktion så ska det vara snustorrt såklart. I det här fallet är det en bromsad släpkärra med vanlig plåthandske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.