36 265 läst ·
445 svar
36k läst
445 svar
Northvolt – 1 600 får gå
De säljs naturligtvis in först där man får mest betalt. Och iom att de har hög energitäthet så är ju drönare definitivt en lämplig första marknad.N najaden skrev:
Klimatnytta är en nödvändig saga för att sno åt sig bidragen från våra skattepengar. Att låtsas rädda jorden från undergång är viktigare än sjukvård, skola, rättsväsende osv.
Lyten såg intressant ut tills jag hörde att de ska anlita bedragarna från Northvolts styrelse. Detta gör att jag lutar mest åt att det är nya bidragsbedrägerier som väntar oss skattebetalare. Trump ströp bidragen men då står de korkade svenskarna redo. Jag hoppas att jag har fel men då jag inte är det minsta religiös så tror jag inte det. Northvolts styrelse har visat med all önskvärd tydlighet att det enda de behärskar är att tillskansa sig ohemult stora bidrag. Leda företag kan dom lika lite om som hur det går till att utveckla ny teknik.
Jag begriper fortfarande inte hur Scania och BMW kunde köpa sagorna utan att syna verksamheten. Kan någon här förklara hur detta gick till? Satsade dom inga egna pengar? Jag har deltagit i flera hyfsat stora projekt där inköpt teknik hade en nyckelroll. Vi skickade då tiotals tekniker och ett mindre antal jurister och inköpare som gick igenom de aktuella företagen mycket noga. Små misstag görs alltid ändå men inget som inte går att rätta till under projektens gång. Vi hade inga skattebidrag dock så ledningen riskerade sin framtid om slarv eller fusk skulle upptäckas.
Lyten såg intressant ut tills jag hörde att de ska anlita bedragarna från Northvolts styrelse. Detta gör att jag lutar mest åt att det är nya bidragsbedrägerier som väntar oss skattebetalare. Trump ströp bidragen men då står de korkade svenskarna redo. Jag hoppas att jag har fel men då jag inte är det minsta religiös så tror jag inte det. Northvolts styrelse har visat med all önskvärd tydlighet att det enda de behärskar är att tillskansa sig ohemult stora bidrag. Leda företag kan dom lika lite om som hur det går till att utveckla ny teknik.
Jag begriper fortfarande inte hur Scania och BMW kunde köpa sagorna utan att syna verksamheten. Kan någon här förklara hur detta gick till? Satsade dom inga egna pengar? Jag har deltagit i flera hyfsat stora projekt där inköpt teknik hade en nyckelroll. Vi skickade då tiotals tekniker och ett mindre antal jurister och inköpare som gick igenom de aktuella företagen mycket noga. Små misstag görs alltid ändå men inget som inte går att rätta till under projektens gång. Vi hade inga skattebidrag dock så ledningen riskerade sin framtid om slarv eller fusk skulle upptäckas.
Hear hear.T TommyC skrev:Klimatnytta är en nödvändig saga för att sno åt sig bidragen från våra skattepengar. Att låtsas rädda jorden från undergång är viktigare än sjukvård, skola, rättsväsende osv.
Lyten såg intressant ut tills jag hörde att de ska anlita bedragarna från Northvolts styrelse. Detta gör att jag lutar mest åt att det är nya bidragsbedrägerier som väntar oss skattebetalare. Trump ströp bidragen men då står de korkade svenskarna redo. Jag hoppas att jag har fel men då jag inte är det minsta religiös så tror jag inte det. Northvolts styrelse har visat med all önskvärd tydlighet att det enda de behärskar är att tillskansa sig ohemult stora bidrag. Leda företag kan dom lika lite om som hur det går till att utveckla ny teknik.
Jag begriper fortfarande inte hur Scania och BMW kunde köpa sagorna utan att syna verksamheten. Kan någon här förklara hur detta gick till? Satsade dom inga egna pengar? Jag har deltagit i flera hyfsat stora projekt där inköpt teknik hade en nyckelroll. Vi skickade då tiotals tekniker och ett mindre antal jurister och inköpare som gick igenom de aktuella företagen mycket noga. Små misstag görs alltid ändå men inget som inte går att rätta till under projektens gång. Vi hade inga skattebidrag dock så ledningen riskerade sin framtid om slarv eller fusk skulle upptäckas.
Jag har dömt ut projektet innan första spadtaget...förstår inte heller hur etablerade företag kunde satsa.
Att skattepengar satsas är ju svårt att göra något åt när befolkningen blir förblindad utav all propaganda.
Var rädd för att skulle bli så här men det blev mycket värre än jag ens kunnat fantisera ihop.
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Iom att Lyten har en helt annorlunda batteriteknologi (se #402) lär dom knappast kunna använda mycket av Northvolts maskinpark. Visst, gaffeltruckar och hyllmeter. Så det lär krävas en hel del pengar för att få ett flöde i fabriken.
Hoppas verkligen att vi slipper finansiera ytterligare några skojare. Jag har själv upplevt hur elokventa personer kan prata omkull garvade företagsledare med sina galna ideer. Tills allt ramlar ihop och personen ifråga sparkas och blir professor i ett mellansvenskt unversitet. Och fortsätter bländar folk med nya galna ideer.
Hoppas verkligen att vi slipper finansiera ytterligare några skojare. Jag har själv upplevt hur elokventa personer kan prata omkull garvade företagsledare med sina galna ideer. Tills allt ramlar ihop och personen ifråga sparkas och blir professor i ett mellansvenskt unversitet. Och fortsätter bländar folk med nya galna ideer.
Igår på radion sade en professor i materialfysik att problemet med Litium-Svavel är den dåliga livslängden. Varifrån kommer uppgiften 25000 cykler? Vad är livslängden för BMS eller en DC/AC omriktare? 15 år är nog ganska optimistiskt för kraftelektronik som hanterar höga strömmar och spänningar. Det är svårt att estimera livslängd och felfrekvens och ännu svårare att verifiera.pacman42 skrev:
Intressant batteriteknik Lyten satsar på, de är väldigt tidigt ute, men de satsar ju på batterier med Litium-Svavel med en gnutta Platina. Tydligen så skall man då bygga batterier som väger hälften av Litium-ION för samma energiinnehåll (nu vägs nog detta innan paketeringen), de skall klara uppåt 25000 laddcykler innan de fallit till 80% av kapaciteten (även här piskar de skiten ur Li-ION). De är inte alls lika känsliga för termisk rusning heller.
Låter det för bra för att vara sant? Forskningsrapporterna om dessa batterier presenterades så sent som förra året. Det finns ingen som tillverkat dessa batterier i någon större skala innan, så vi får se hur väl Lyten lyckas. Men lyckas man så har man nog en bra potential att slå sig in på marknaden.
Det behöver ju inte vara ett problem om priset är lågt.T TommyC skrev:Igår på radion sade en professor i materialfysik att problemet med Litium-Svavel är den dåliga livslängden. Varifrån kommer uppgiften 25000 cykler? Vad är livslängden för BMS eller en DC/AC omriktare? 15 år är nog ganska optimistiskt för kraftelektronik som hanterar höga strömmar och spänningar. Det är svårt att estimera livslängd och felfrekvens och ännu svårare att verifiera.
Hur lågt pris är lågt? Hembatterier brukar kosta nära 40 kSEK för 5 kWh. Mercedes tar 510 kSEK för ett litet batteri i en hybridbil. Priset har låg koppling till tillverkningskostnaden. Jag tror inte att Lyten har som affärsidé att sälja billigt. Arbetskostnaden för bytet är inte heller låg för de som inte skruvar själva.
Det finns en ny teknik för Litium-svsvel där man preparerar med platina i katoden och blir av med bekymret med kort livslängd (som kunde vara så kort som 25-50 cykler innan kapaciteten fallit till hälften). Den nya tekniken presenterades så sent som förra året i forskningspapper.T TommyC skrev:Igår på radion sade en professor i materialfysik att problemet med Litium-Svavel är den dåliga livslängden. Varifrån kommer uppgiften 25000 cykler? Vad är livslängden för BMS eller en DC/AC omriktare? 15 år är nog ganska optimistiskt för kraftelektronik som hanterar höga strömmar och spänningar. Det är svårt att estimera livslängd och felfrekvens och ännu svårare att verifiera.
Här är den:T TommyC skrev:
- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/eem2.12844
Och här är referensen till att man nu nått 25000 laddcykler:
- https://techxplore-com.translate.go... of engineers,published in the journal Nature.
Lyten anses ju vara världsledande på denna teknologin. Läs mer här:
- https://ravarumarknaden.se/lyten-ti...northvolts-tillgangar-i-sverige-och-tyskland/
