Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tråkigt för alla som får sluta på Northvolt, men det går ju inte driva ett bolag tillverkande bolag som ett techbolag. Northvolt kommer att behöva säga upp fler människor framöver. De gör av med ca 10 kronor per omsatt krona och nu när skattemedlen är slut så kommer dom inte att överleva tror jag. Märkligt att man kan få driva bolag på detta sätt.
Green scam.
Nollvolt var en av anledningarna till att jag tar ut min pension långt tidigare än planerat - såssarna och miljötomtarna drar sig nämligen inte för att tömma AP-fonder och hela statskassan för sina sjuka grejer. Rädda vad som räddas kan! är vad som gäller nu.
Helt ärligt vill jag att huvuden ska rulla. Hämnden är ljuv. Klåpare och parasiter ska inte få komma undan med detta. Vi ska jaga dem.

• Gilla
  • Älska
ptlf och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte för att vara sån, men hon verkar själv höra lite till "hur svårt kan det vara att starta en batterifabrik?"-kategorin. 🤔
Har du redan läst boken? 😀
Jag tillhör nog själv "Hur svårt kan det vara" kategorin och skulle nog kunna ha bränt ut mig där. 🫣

Jag har jobbat på både mindre och större företag som misslyckats med stora galna satsningar. Ibland går det obemärkt förbi.

Varför skulle det inte gå att tillverka batterier i en hårt automatiserad fabrik med tillgång till billig energi?

blackarrow blackarrow skrev:
Varför skulle det inte gå att tillverka batterier i en hårt automatiserad fabrik med tillgång till billig energi?
För att man då måste uppfinna automatiseringen. "Lights out" i en ny typ av fabrik är fantasier. Man behöver människor för att komma igång. Du kan släcka lyset när den sista människan är bortrationaliserad. Långt, långt efter att du nått full produktion.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
Har du redan läst boken? 😀
Ha ha, nä nä, tänker inte vad hon skrivit i boken, utan hennes egen roll på NV som "anställd på bolagets strategiavdelning med ansvar för tillväxt och expansion gällande verksamheten i Tyskland".

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Av samma anledning som du inte kan göra det med bilar.
Om det var lätt så skulle komma nya bilfabriker varje år.
Men det krävs år av erfarenhet och misslyckanden att få igång ett effektivt flöde i en linjefabrik med lite kapacitet, av mkt mer handfasta prylar än små batterier med instabil kemi.
Du borde besöka en bilfabrik, världens mest konkurrensutsatta verksamhet, så förstår du innebörden av serieproduktion av komplexa produkter.
Att samtidigt försöka göra det i en hårt automatiserad fabrik är inte naivt.
Det faktiskt fullständigt hål i huvet.
En fabrik full av människor ger en del fördelar när man bygger upp kunskap.
Det hade rent av varit bättre att lägga en del av alla pengar på personal istället för svårstyrda maskiner, för att lära sig processer.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
En rejäl scam följs alltid av ännu en scam.
[länk]
Vad skulle vara en scam i detta?

pacman42 pacman42 skrev:
Vad skulle vara en scam i detta?
Några miljoner i bidrag från staten till en verksamhet som hjälpt en person att få nytt jobb. Det är dyrt per person speciellt som alla dessa är icke EU medborgare och får åka tillbaka till sitt hemland om de inte hittar nytt jobb inom 90 dagar så de kommer inte bli en kostnad för samhället.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
P Pin skrev:
Några miljoner i bidrag från staten till en verksamhet som hjälpt en person att få nytt jobb. Det är dyrt per person speciellt som alla dessa är icke EU medborgare och får åka tillbaka till sitt hemland om de inte hittar nytt jobb inom 90 dagar så de kommer inte bli en kostnad för samhället.
Fortfarande inte en scam.

pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande inte en scam.
Beror på vad du lägger i ordet, och framförallt hur seriöst de arbetar för pengarna de fått i bidrag.

P Pin skrev:
Beror på vad du lägger i ordet, och framförallt hur seriöst de arbetar för pengarna de fått i bidrag.
Lyssnade på en intervju med den ideella organisationen som driver detta och de låter väldigt seriösa i alla fall. De har 120 pågående matchningsärenden och ett flertal av dessa är under anställningsprocess enligt organisationen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
De har 120 pågående matchningsärenden och ett flertal av dessa är under anställningsprocess enligt organisationen.
Anställningsprocess...
Det lät politiskt luddigt.

Rent tekniskt anser nog många att det räcker med att man skickar in sin ansökan för att vara en del i processen...

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Anställningsprocess...
Det lät politiskt luddigt.

Rent tekniskt anser nog många att det räcker med att man skickar in sin ansökan för att vara en del i processen...
Och man skulle kunna säga att det är 1400 pågående ärenden om alla registrerar sig för matchning.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lyssnade på en intervju med den ideella organisationen som driver detta och de låter väldigt seriösa i alla fall. De har 120 pågående matchningsärenden och ett flertal av dessa är under anställningsprocess enligt organisationen.
De må vara ideella men de får statligt bidrag för sitt arbete. Det är väl bra om andra arbetsgivare matchas mot eftersökta kompetenser den här vägen men min poäng är att Sverige inte har något ansvar att hjälpa dessa 1400 icke EU medborgare hitta nya jobb. Det är just därför 90 dagars regeln finns.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.