3 706 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Norrbotten drabbade av proffstjuvar
Oj, jaha såpass.C cpalm skrev:Det är bara att kolla statistiken. Många av de kommuner där det normalt begås flest inbrott per capita tillhör de mer polistäta i landet. Inbrott ligger inte högt på polisens agenda, så jag tror inte tjuvarna upplever polisnärvaron som något större hot.
En liten anekdot. Jag och grannen hade inbrott för några år sedan. Våra anmälningar hamnade i olika polisdistrikt (trots att polisen fick grannens D-nr och jag påpekat att brotten skett vid exakt samma tillfälle). I mitt fall skrattade polisen bara åt mig när jag frågade om de skulle komma och titta. Grannen fick iallafall besök av polisen och det säkrades spår, bl.a. blodspår i entrén efter att glaset krossats. Utredningen lades sedan ned i vanlig ordning, i mitt fall ett par minuter efter att brottet anmälts.
Några år senare får grannen meddelande om att polisen fått träff på DNA-spåret i samband med att en person haffats i ett annat sammanhang. Något utredningsarbete återupptogs dock inte eftersom polisen menade att blodspåret inte var tillräckligt för att binda personen till brottsplatsen. Blodet hade ju kunnat kommit dit på annat sätt.
Ja, ungefär på den nivån är min uppfattning att polisens arbete med vanliga bostadsinbrott ligger på. Det är inte prioriterat för fem öre.
Ja, jag har tänkt tanken att egentligen så går ju de flesta brott att bortförklara. Det finns ju alltid en risk om inte annat att någon vill sätta dit just mig och planterat bevis. Tyvärr så måste nog rättssystemet ändå spärra in folk, trotts (minimal) risk att det kanske inte var de. Här bör tex flera liknande incidenter i närtid från samma person kunna styrka fallet och göra att inte fullt lika kraftiga bevis behövs. Men så kanske det redan är? Märks väl rätt väl att jag inte är jurist.
Det är vida känt att i Sverige kan man begå brott utan större påföljder.
Man undrar ju vad som händer egentligen. Är det dom som styr vi ska skylla på eller är det klientelet som arbetar på våra myndigheter?
Jag vet inte vad man ska säga.
Man undrar ju vad som händer egentligen. Är det dom som styr vi ska skylla på eller är det klientelet som arbetar på våra myndigheter?
Jag vet inte vad man ska säga.
I Uppsala sparar man fingeravtryck och DNA från alla inbrott och får man en träff kan man ofta klara upp en mängd inbrott på en gång. Vet inte varför detta inte är praxis i hela Sverige.C cpalm skrev:
Jo, så var ju uppenbarligen fallet här också eftersom det plingade till i systemet långt senare när det dök upp en person som matchade DNA-spåret. Problemet är ju främst de ärenden där det inte finns några säkrade spår, inte minst pga att polisen inte ens besökt brottsplatsen, men som ändå på olika vis kan kopplas samman med andra anmälningar.Staffan_V skrev:
Om det skett en antal brottshändelser i samma område på exakt samma dag och tidpunkt så är det enligt mig rena rama tjänstefelet att utreda dem som enskilda händelser.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmesystem äldre hus, Tornedalen Norrbotten
Värme allmänt -
Lägga golvvärme eller radiatorer övervåning i gammal norrbottensgård
Värme allmänt -
Enplansvilla i Norrbotten - vad göra nu?
Värme allmänt -
Högtrycksspolning borrad brunn norrbotten
Vatten & Avlopp -
Asbestsanering norrbotten
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur