Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag brukar köra presshylsa.-
//Patrik
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Tack! Är det verkligen någon skillnad på dessa och motsvarande som säljs för lågspänning? Jag har försökt hitta info, men gör inte det. På RKUB jmf. med RK så är det skillnad på isoleringstjockleken, det är den enda skillnaden, men det är alltså skillnad i både märkning och utförande. Det har jag aldrig sett när det gäller hylsor. (Jag har iofs inte världens erfarenhet av dessa i starkströmssammanhang).elmont skrev:
Det är ingen skillnad, finns inte någon "särskild" isolerad hylsa avsedd för det ändamålet. Man kan finna både bättre och sämre enligt eget tycke bland olika fabrikat men alla "lika" ok att använda. Just exemplet Elpress tillhör ju toppskiktet inom alla typer av kontaktpressning så de kan ju vara likare för hur en bra hylsa är beskaffad.lars_stefan_axelsson skrev:Tack! Är det verkligen någon skillnad på dessa och motsvarande som säljs för lågspänning? Jag har försökt hitta info, men gör inte det. På RKUB jmf. med RK så är det skillnad på isoleringstjockleken, det är den enda skillnaden, men det är alltså skillnad i både märkning och utförande. Det har jag aldrig sett när det gäller hylsor. (Jag har iofs inte världens erfarenhet av dessa i starkströmssammanhang).
Viktigast är att man har en vettig tång att pressa med och vill man gå längre får man köra oisolerade med avsedd krympslang över isf.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Det är ju lite spännande. I elsammanhang är vi ju i allmänhet ganska noga med specifika regelverk, så varför är det OK här, om de inte är märkta/godkända? Jag har iaf aldrig sett någon, men jag har som sagt inte sett alla. (Jag menar "OK" map regelverket, inte tekniskt, jag trär också EKK-skal på fk om det är smidigast). Går det att hitta någon spec på någon av de här, dvs där det står listat exv. begränsningar i spänning/ström/temperatur osv?GK100 skrev:
Om man ska hitta något specat i de här fallen berör det isf bara själva pressningen med material, geometri, vad som ska användas med vad osv där finns standarder men inte för isolerade don vad jag vet eller någonsin sett, hört. Men som du själv säger man har ju inte sett allt, knappast något om man vill vara sån. Men det blir nog svårt att få fram något relevant för att säga att en hylsa skulle vara ok och en annan inte, därav mina citattecken i tidigare inlägg.lars_stefan_axelsson skrev:Det är ju lite spännande. I elsammanhang är vi ju i allmänhet ganska noga med specifika regelverk, så varför är det OK här, om de inte är märkta/godkända? Jag har iaf aldrig sett någon, men jag har som sagt inte sett alla. (Jag menar "OK" map regelverket, inte tekniskt, jag trär också EKK-skal på fk om det är smidigast). Går det att hitta någon spec på någon av de här, dvs där det står listat exv. begränsningar i spänning/ström/temperatur osv?
Som sagt det blir till att göra en bedömning och kanske då begränsa lågspänningsområdet till vår vanliga distribution 400/230V. Skulle man ha dubier får man använda avsedd skydds- eller krympslang eller den gamla klassikern dubbla lager till 50% överlappande eltejp (av godkänd typ!!) det är för vad det skulle kunna vara värt ansett som fullgod isolation i de här sammanhangen. Men en vettig tex Elpress hylsa och rätt tång och montör så "tror" jag man kan vara helt lugn.
Bo brukar ju vara en fena på att känna till och snappa upp allsköns formella standarder odyl, kan kanske hjälpa oss till större klarhet i denna "livsviktiga" fråga.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Klart det finns standarder
, IEC 60352 för klen kabel och IEC 61238 för grövre över 10 mm².
Men det hjälper inte så mycket att den säger att isoleringen ska motstå 1.5 kV om man inte vet om presshylsan man köper följer denna standard. Elpress kan man nog lita på i detta fall, men OKQ8 vet jag inte...
Nu är det kanske inte så superkritiskt heller - det är ju inget beröringsskydd, utan isolering mot andra ledare och mot jordade delar etc. Dessutom ingenting som förekommer i stora mängder utom möjligen kabelskor i olika former, men där finns heller oftast inga isolationskrav. Så de få skarvhylsor av okänt ursprung man använder kan ju få lite tejp eller krympslang utan att det fördubblar arbetstiden.
Men det hjälper inte så mycket att den säger att isoleringen ska motstå 1.5 kV om man inte vet om presshylsan man köper följer denna standard. Elpress kan man nog lita på i detta fall, men OKQ8 vet jag inte...
Nu är det kanske inte så superkritiskt heller - det är ju inget beröringsskydd, utan isolering mot andra ledare och mot jordade delar etc. Dessutom ingenting som förekommer i stora mängder utom möjligen kabelskor i olika former, men där finns heller oftast inga isolationskrav. Så de få skarvhylsor av okänt ursprung man använder kan ju få lite tejp eller krympslang utan att det fördubblar arbetstiden.
Det finns gott om specade hylsor, exvis från Raychem. Som framgår av det länkade dokumentet är de MIL-specade och klarar 2.5 kV. Dom har även andra civila typer som jag har liggandes, men det regnar ute..lars_stefan_axelsson skrev:Det är ju lite spännande. I elsammanhang är vi ju i allmänhet ganska noga med specifika regelverk, så varför är det OK här, om de inte är märkta/godkända? Jag har iaf aldrig sett någon, men jag har som sagt inte sett alla. (Jag menar "OK" map regelverket, inte tekniskt, jag trär också EKK-skal på fk om det är smidigast). Går det att hitta någon spec på någon av de här, dvs där det står listat exv. begränsningar i spänning/ström/temperatur osv?
Vad gäller ström så är det säkerligen tryggt att anta att en hylsa för exvis 2.5 mm2 ledning klarar minst samma ström som ledaren.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Jo standarder är bra, alla borde ha en... (Och de verkar de ha också.Bo.Siltberg skrev:Klart det finns standarder, IEC 60352 för klen kabel och IEC 61238 för grövre över 10 mm².
Är bara intresserad i största allmänhet, jag använder dem nästan uteslutande till 12V, så det är mest akademiskt, jag försöker inte starta något bråk eller så...
Update: Ah, mycket_nu har naturligtvis koll! Så då är det bara frågan om man kan hitta en sådan hylsa här utan att behöva leta på Ebay...
Redigerat:
Jag blev tvungen och gå och titta på ett paket presshylsor från Elpress, hylsan jag först fick tag i är E 0822510. På asken anges vilket verktyg som ska användas DSA 0115, max temp,,angiven maxspänning 400V, en liten instruktion med tecknade bilder hur man ska göra, samt två ISO beteckningar det är ISO 9001,no.20987 och ISO14001, no,3695 M.