Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Bra! Det är ju något av en käpphäst för mig. Nämligen att man skall övervaka det man är intresserad av, t ex tempen i frysen (om man är rädd för att något tinas), temperaturen i huset (om man är rädd för frysning vid avstängd värme), eltillgång (via exv. hemmalarm), istf. att börja resonera om sektionering av jfb upp och ner om tanken är att genom det undvika något av ovanstående. Bättre övervaka och ha protokoll för återställning än att börja meckla (eller ännu värre tumma) på elsäkerheten genom att installera nörton jfb:er (eller tom lägga något utanför).sforskarn skrev:
Men, du är den förste som faktiskt gjort det i rätt ordning, dvs först övervakning och sedan resonemang kring sektionering! Grattis!
Hur har du ordnat övervakningen av frysarna? Det skulle vara intressant att veta mer i detalj (teknik, kostnad osv.) om inte annat för framtida diskussioner.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detaljer om övervakningen då jag är totalt nollad vad det gäller den biten och har helt förlitat mig på en dator o automatiseringskunnig vän. Han har byggt, kopplat och installerat allt. Vad jag ser är någon form av tempsensor i varje kyl/frys och kablar som går till en centralenhet typ Ardiuno eller liknande med en infodisplay med lysdiodindikering (grön=ok, röd=felaktig) och kan även via nätverket presenterar värden på en websida på husets datorer.
Kostnad har jag heller ingen aning om då det var ett utbyte av tjänster som gällde i detta fallet och inga pengar bytte ägare. Förrutom kyl/frysövervakning så övervakas även temperatur (ute/inne), panntemp (inkl. fram o returledning) vattenförbrukning (någon form av flödesmätning) och elförbrukning idagsläget. Är även förberett för framtida poolprojekt.
Tror inte jag glömt något då jag sitter på jobbet och inte har displayen framför mig (finns visserligen möjlighet att logga in på distans, men har inte inställningarna med mig).
Har du/ni några tips på något mer som borde/kunde ingå i övervakningen? Han är alltid öppen för förslag men nu får jag naturligtvis betala för supporten och omprogramering (om han nu inte behöver hjälp med något i utbyte).
Kostnad har jag heller ingen aning om då det var ett utbyte av tjänster som gällde i detta fallet och inga pengar bytte ägare. Förrutom kyl/frysövervakning så övervakas även temperatur (ute/inne), panntemp (inkl. fram o returledning) vattenförbrukning (någon form av flödesmätning) och elförbrukning idagsläget. Är även förberett för framtida poolprojekt.
Tror inte jag glömt något då jag sitter på jobbet och inte har displayen framför mig (finns visserligen möjlighet att logga in på distans, men har inte inställningarna med mig).
Har du/ni några tips på något mer som borde/kunde ingå i övervakningen? Han är alltid öppen för förslag men nu får jag naturligtvis betala för supporten och omprogramering (om han nu inte behöver hjälp med något i utbyte).
Känns väl nästan onödigt, då det blir mörkt pga av strömavbrott betydligt oftare än av tjuvlösta JFB.Demmpa skrev:
Nu tror jag väl inte Demmpa enbart menade tjuvutlösta JFB, vad han väl menar är väl att om det blir något fel på våningsplanet så JFB utlöser så ska det inte bli kolsvart, vilket det blir om allt på våningsplanet ligger på samma JFB.
Strömlöst går ju inget att göra åt om man inte som jag har laddningsbara ficklampor sitter som tänds automatiskt om strömmen går.
Strömlöst går ju inget att göra åt om man inte som jag har laddningsbara ficklampor sitter som tänds automatiskt om strömmen går.
Än så länge har vår JFB endast löst då jag pillat på det elektriska och råkat föra ihop jordledare och nolledare då jag t.ex. monterat ett vägguttag.
Hela huset förutom uttag/belysning utomhus sitter på samma JFB här.
Så jag börjar ana att det kommer bli väldigt sällan jag kommer famla mig fram i mörker här. Och då beror det troligast på elavbrott hos vår nätleverantör då ...
Hela huset förutom uttag/belysning utomhus sitter på samma JFB här.
Så jag börjar ana att det kommer bli väldigt sällan jag kommer famla mig fram i mörker här. Och då beror det troligast på elavbrott hos vår nätleverantör då ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Samma här. Inte en enda tjuvlösning. Själv har jag dock lyckats en gång om året eller så. Och då har jag hela huset inklusive utomhus (garage, trädgårdsbelysning, motorvärmaruttag, hela midevitten) på en brytare.Mikael_L skrev:
Ännu har inte det plötsliga ljusbortfallet lett till några olyckor, eftersom jag även har *fönster* i huset...
Två gånger har JFBn hemma löst ut när vi tänt lampor och lamporna gått sönder i tändningsögonblicket (Osram glödlampa & Osram lågenergilampa), sista gången var nu i vintras vid 19-tiden och det var bäcksvart ute så det kvittar om man har stora eller små fönster.lars_stefan_axelsson skrev:Samma här. Inte en enda tjuvlösning. Själv har jag dock lyckats en gång om året eller så. Och då har jag hela huset inklusive utomhus (garage, trädgårdsbelysning, motorvärmaruttag, hela midevitten) på en brytare.
Ännu har inte det plötsliga ljusbortfallet lett till några olyckor, eftersom jag även har *fönster* i huset...
Samma fenomen har hänt ett antal ggr på några av mina jobb.
Hur brukar man göra med ev. för korta kablar man uppgraderar från en gammal propp-central till en normcentral, då man riskerar att kablar från de olika grupperna blir för korta.
Är det lödning somm gäller, eller vad är "standard"?
Är det lödning somm gäller, eller vad är "standard"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du kan t.ex använda skarvhylsor och en bra presstång, eller radklämmor i hörnen på centralen.



Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag hade kört på Gula Wago 773 (dom för två tråd). som Elmont nämde. Billigare och hur bra anslutningen blir faller faktiskt inte på dig. En skarvhylsa går klämma fel lättare. Radklämmor är bra de med. Men lite onödigt dyrt och tar plats. Dock väldigt smidigt med en plintad central faktiskt.
