Hej

Vi har nyligen köpt ett Myresjöhus från 1990 och det är ett sutteränghus. Av någon anledning satte inte de som byggde huset in någon trappan mellan våningsplanen och detta kommer vi göra inom kort. Dock har vi inte kommit så långt att vi vet/har kollat hur tjockt bjälklaget är och det behövs för att få en offert från en trappfirma vi hittat.

Vad är normal bjälklagstjocklek för ett sutteränghus med murat sutterängplan och trästomme på övre planet. Det behöver inte vara exakt för att få en prisuppgift. Givetvis kommer vi exakta mått vid beställning men det hjälper snickaren till med.

Måttet golv till golv borde väl vara takhöjd på sutterängplan + bjälklagstjocklek???

/Martin

Ola78
Sutteränghus brukar man väl oftast räkna som att det är som en källare och då kan jag tänka mig att ni har ett träbjälklag. Gissar att dimensionen är 220 mm tjock. Kan också vara ett EW-bjälklag på huset men vad tjockleken är på ett sånt kan vara vet jag inte. Att slå en signal till Myresjöhus och fråga dem om de har några uppgifter om vad de hade för bjälklag när erat hur byggdes kan också vara en idé. Tycker de borde kunna svara på det huset är ju inte så hemskt gammalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.