21 239 läst ·
34 svar
21k läst
34 svar
Nordea fifflar med ränterabatter...
Sedan har väl lånets storlek en liten betydelse också. Har man lånat 500.000 till en sommarstuga så är man nog lite mindre värd (sämre förhandlingsläge) än den som har lånat 7.500.000.
:@Kan tyvärr upplysa att även SPARBANKEN 1826 gör på liknande mot oss små vanliga bank kunder.
Men så klart de gör ju enorma vinster årligen så de kan ge sig själva enormt höga löner och provisioner...... och så klart ägaran ska ju ha sin beskärda del självklart för vanliga arbetare pensionärer och arbetslösa är ju helt ok att lura på pengar som vanligt bara man inte rör de höginkomst tagarnas förmåner och löner.
Den enda som verkar vara ok verkar vara IKANO banken och Forex faktiskt. Kommer flytta över alla mina lån Successivt dit har börjat med föra över allt sparande dit på Sparbanken fick jag 0,5% ränta på IKANO har jag 2,2%.
Huslånen får jag mellan 1,5 och 2,5% lägre ränta. Personligen kommer jag tjäna ordentligt på byta bank helt. Sen på sparbanken får jag betala 250 kr visa kortet och sammanlagt 210 kr för intnet banken vilket är gratis på både Forex bank och IKANO banken.
Plus på sparbanken kan jag inte gå in och tömma min "sparbössa" utan att jag måste använda deras automat men den är som regel trasig. Så att säga att man har annan service på Sparbanken förstår jag inte vad de menar för jag har ingen service alls där.
Så banker måste man kolla noga för att inte bli grundlurad av dem. q(;^
p
Men så klart de gör ju enorma vinster årligen så de kan ge sig själva enormt höga löner och provisioner...... och så klart ägaran ska ju ha sin beskärda del självklart för vanliga arbetare pensionärer och arbetslösa är ju helt ok att lura på pengar som vanligt bara man inte rör de höginkomst tagarnas förmåner och löner.
Den enda som verkar vara ok verkar vara IKANO banken och Forex faktiskt. Kommer flytta över alla mina lån Successivt dit har börjat med föra över allt sparande dit på Sparbanken fick jag 0,5% ränta på IKANO har jag 2,2%.
Huslånen får jag mellan 1,5 och 2,5% lägre ränta. Personligen kommer jag tjäna ordentligt på byta bank helt. Sen på sparbanken får jag betala 250 kr visa kortet och sammanlagt 210 kr för intnet banken vilket är gratis på både Forex bank och IKANO banken.
Plus på sparbanken kan jag inte gå in och tömma min "sparbössa" utan att jag måste använda deras automat men den är som regel trasig. Så att säga att man har annan service på Sparbanken förstår jag inte vad de menar för jag har ingen service alls där.
Så banker måste man kolla noga för att inte bli grundlurad av dem. q(;^
Man blir ju lite smått irriterad när Clausen slår sig för bröstet samtidigt som han presenterar årets vinst på 23.000 miljoner. Siffran är smått svindlande, tjugotre tusen miljoner, eller 23 miljarder. Leker man med tanken att banken har 1 miljon kunder så tjänar man 23.000kr på varje kund. Naturligtvis är det inte så enkelt, men det känns lite absurt. Allt man behöver göra för att tjäna några miljarder extra är att trycka på +-knappen på utlåningsräntan. Personligen så tycker jag det börjar likna kartellbildning som finns lite varstans i vårt samhälle bland stora företag. Människor i höga positioner träffas över en bit mat och fastställer årets kostnadsläge. Jag menar, är man 5-6 aktörer som har 90-95% av en marknad så är det ju komplett vansinne att konkurera ut varandra. Titta på vad som händer på elektronikhandeln, vi har ett av världens lägsta prislägen på hemelektronik. Företagen gör miljardförluster, vissa företag slås ut, det är ju så konkurens fungerar. Konstigt att inte det ser samma ut på finansmarknaden...eller kanske inte...var det nån som sa kartellbildning..*host*
Nu tycker jag dock vi kan hålla oss till fakta, och låta politiska åsikter som "arbetare vs höginkomsttagare" och spekulationer om kartellbildning inom diverse sektorer frodas i andra forum, det finns gott om sådana.
Administrator
· Skåne
· 6 819 inlägg
Har själv jobbat på 4 olika storbanker och jämfört så får Nordeas anställda sämst villkor mot de andra bankerna. Så det där med att det bara är det anställda som tjänar pengar är en fet lögn. De flesta banker har en gratis internetbank sen kostar vissa tjänster i internet avtalet extra på de flesta banker. Vilken bank som är bäst. ALLA banker har några missnöjda kunder. Kunder som byter. Så man kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Beror helt på vilken rådgivare man träffar och vad man har för behov och engagemang som kund. I bland behöver man kanske inte byta bank utan kontakt person något som jag som anställd flera gånger fått erfara på OLIKA banker. Det viktiga tror jag är man fortsätter gå runt att jämföra. Precis som man bör se över sitt telefonabonnemang och elpris då då. Det är inget statligt välgörenhets inrättning utan vinst drivande företag som alla andra man har att göra med...
Hände mig också, kollade av en slump upp min lilla fjuttiga rabatt jag hade på bostadslånet på Nordea, då visade sig att den va helt borta o hade varit det nästan ett år. "ja den försvinner efter ett tag" va svaret.PST skrev:Kan också bekräfta att Nordea "har som princip" att steg för steg minska eventuella ränterabatter. I vårt fall rör det sig dessutom om rätt stora belopp i en Brf. Ligger man inte på dem hela tiden försvinner rabatterna vartefter, vid varje omläggningsperiods utgång....Bankerna är inga välgörenhetsinstitut, de är vinstmaximerande börsnoterade bolag...
Har fortfarande Nordea som bank, har mina pengar där men inget annat. Jag vill ha ränta på mina pengar, det får jag inte på Nordea, och det får jag inte på nån annan bank heller så jag bryr mig om vilken bank pengarna ligger på. Bostadslånet finns tack o lov inte kvar.
Jag ansluter mig till skäran missnöjda som har fått ränterabattsatsen borttagen utan information eller förvarning.
Pratade med 2 "rådgivare" på Nordea och båda så att jag kan få rabatten tillbaks men endast om jag går till de för rådgivningssamtal där de kommer att presentera sina helhets kundtjänster. När jag så att jag har inte tid för möte med de så fick jag avslag på ränterabatten och rekommendation att gå till någon annan bank. Detta efter många år av kundförhållande med Nordea och lån på >2MSEK.
Troligen har rådgivarna fått i direktiv att implementera helhestkund strategin och de använder alla medel för att tvinga kunderna till personliga möten. Med sådan strategi kommer de inte att ha några kunder kvar.
Vi lämnar Nordea nästa vecka efter att jag förhandlat klart med de andra bankerna,
/ Feelgood
Pratade med 2 "rådgivare" på Nordea och båda så att jag kan få rabatten tillbaks men endast om jag går till de för rådgivningssamtal där de kommer att presentera sina helhets kundtjänster. När jag så att jag har inte tid för möte med de så fick jag avslag på ränterabatten och rekommendation att gå till någon annan bank. Detta efter många år av kundförhållande med Nordea och lån på >2MSEK.
Troligen har rådgivarna fått i direktiv att implementera helhestkund strategin och de använder alla medel för att tvinga kunderna till personliga möten. Med sådan strategi kommer de inte att ha några kunder kvar.
Vi lämnar Nordea nästa vecka efter att jag förhandlat klart med de andra bankerna,
/ Feelgood
Kan berätta vad som hade hänt på det mötet om du gått dit...
För att få tillbaka din (max) rabatt hade du varit tvungen att:
- Flytta dina försäkringar till Nordeas försäkringsbolag.
- Skaffa deras Visa gold card (min kredit 30000kr, vilket försämrar din kredit rating långt mycket mer än många UC slagningar och där med gör det svårare att byta till en annan bank, förklarar det längre ner).
- Flytta dina PPM fonder till Nordeafonder (Där du rekommenderas att ta de fonder som har högst avgifter).
- Flytta ditt privata pensionsparande till Nordea(Se ovan).
- Har du Aktiedepå hos någon annan så vill de även att du flyttar den till Nordea.
...och för detta kan du få MAX 0.40% rabatt.
Så var det iaf 2011, gissar att bondfångeriupplägget inte har förändrats mycket sen dess...
Ang outnyttjade krediter(kanske lite OT men det kan vara bra att veta):
Något som många inte tänker på är alla outnyttjade krediter man har och dessa försämrar ens kreditrating mer än vad några UC slagningar gör. Om man har mer än ca 10% av sin inkomst i outnyttjade krediter så försämrar det ens kreditvärdighet och banken banken bryr sig inte om de är utnyttjade eller inte.
I dagens samhälle har man mer krediter än vad man tror.
Här är ex på hur lätt det kan skena iväg utan att man tänker på det:
Statoilkort: 10000kr
(de flesta av oss har ett tankkort och oftat är det en kredit kopplat till den)
Köpt en tv/säng/möbler eller nått annat "räntefritt": 20000kr
(krediten ligger ofta kvar som outnyttjad även fast man betalat av varan. bla handelsbanken finans fungarar så.)
Bauhaus kort: 10000-50000kr
(eller motsvarande, har säkert många här på BH har)
ICA/COOP/Hemköp: 10000kr
(mat måste man ju ha)
VISA/mastercard kreditkort: 30000kr
(Bankerna och många andra företag formligen slänger dem efter en)
Det är inga problem att komma upp i 100-200tkr i outnyttjade krediter utan att man ens tänker på det.
Innan ni börjar oroa er för några uc slagningar ta och kolla upp era gamla krediter
Man kan göra en gratis slagning per år på sig själv på www.minuc.se eller så är det bara att ringa dem och be att få ett utdrag.
För att få tillbaka din (max) rabatt hade du varit tvungen att:
- Flytta dina försäkringar till Nordeas försäkringsbolag.
- Skaffa deras Visa gold card (min kredit 30000kr, vilket försämrar din kredit rating långt mycket mer än många UC slagningar och där med gör det svårare att byta till en annan bank, förklarar det längre ner).
- Flytta dina PPM fonder till Nordeafonder (Där du rekommenderas att ta de fonder som har högst avgifter).
- Flytta ditt privata pensionsparande till Nordea(Se ovan).
- Har du Aktiedepå hos någon annan så vill de även att du flyttar den till Nordea.
...och för detta kan du få MAX 0.40% rabatt.
Så var det iaf 2011, gissar att bondfångeriupplägget inte har förändrats mycket sen dess...
Ang outnyttjade krediter(kanske lite OT men det kan vara bra att veta):
Något som många inte tänker på är alla outnyttjade krediter man har och dessa försämrar ens kreditrating mer än vad några UC slagningar gör. Om man har mer än ca 10% av sin inkomst i outnyttjade krediter så försämrar det ens kreditvärdighet och banken banken bryr sig inte om de är utnyttjade eller inte.
I dagens samhälle har man mer krediter än vad man tror.
Här är ex på hur lätt det kan skena iväg utan att man tänker på det:
Statoilkort: 10000kr
(de flesta av oss har ett tankkort och oftat är det en kredit kopplat till den)
Köpt en tv/säng/möbler eller nått annat "räntefritt": 20000kr
(krediten ligger ofta kvar som outnyttjad även fast man betalat av varan. bla handelsbanken finans fungarar så.)
Bauhaus kort: 10000-50000kr
(eller motsvarande, har säkert många här på BH har)
ICA/COOP/Hemköp: 10000kr
(mat måste man ju ha)
VISA/mastercard kreditkort: 30000kr
(Bankerna och många andra företag formligen slänger dem efter en)
Det är inga problem att komma upp i 100-200tkr i outnyttjade krediter utan att man ens tänker på det.
Innan ni börjar oroa er för några uc slagningar ta och kolla upp era gamla krediter
Man kan göra en gratis slagning per år på sig själv på www.minuc.se eller så är det bara att ringa dem och be att få ett utdrag.
Tänk också på att alla banker föreslår att dela lån i flera delar och binda på olika tid. Kanske teoretiskt bra att göra men tänk på att du då är fast hos banken. Du har ingen förhandlingsstyrka när etg lån löper ut. Bara när du är helt fri att byta bank kan du förhandla. Jag lärde mig det den tuffa vägen...