Jag har bolån i Nordea, uppdelat på lika stora delar. Ett bundet på ett år, två bundna på 2 år.

På de tvååriga lånen skulle jag få 3,69% ränta. (0,2% under dåvarande listränta). På det ena lånet har jag fått 3,69% på hela summan, men på det andra lånet har Nordea delat upp det i två delar och gett mig en högre ränta på halva lånet (3,89%). På låneavtalet står det att lånet skall delas i två delar men att räntepåslaget skall vara 0,00%.

Tydligen är det så att med 0,00% menas över listränta och att förhandlade rabatter inte gäller för denna del av lånet. När jag tecknade om det ettåriga lånet för någon vecka sedan var det samma formuleringar i avtalet och jag frågad de specifikt vad det innebär och fick som svar att det skall vara samma ränta på hela lånet, men så är det tydligen inte...

Är det här normalt beteende av banker?

Av Nordea har jag upplevt liknande sak. Fick mig att lämna Nordea.

samma här

Samma sak här, lämnade Nordea efter att de under 1 år hade "justerat" våran rabatt på ca:0,5% under listpriset till att ligga precis på listpriset. Alltså 0.0% i rabatt, efter att ha poängterat detta fick dock tillbaka en rabatt på 0,2% men vart då så förbannad så jag gick runt till lite andra banker och fick ett kanonerbjudande av SEB som vi tog.

Det blev troligen ett misstag när lånet lades upp. Troligen är det någon backoffice-funktion som gjort själva fotarbetet och det har blivit någon miss i kommunikationen. Kontakta den du kom överens med på banken så rättar de till det.

jhenrikj skrev:
(förkortat **********************)
Är det här normalt beteende av banker?
Det är inte bara ett "normalt beteende av banker", det är så de fungerar. Att stora mängder av befolkningen under flera generationer blivit itutade att det är VI som behöver banken, gör inte saken lättare. Det är BANKEN som behöver oss.

Banken kan inte existera utan en mängd "duktiga idioter" som ser banken som ett högt ansett samhällsorgan. Bankerna lurar, svindlar, bedrar och gör inte någon som kan riskera att du får ut något av dina pengar ... Banken anser att det är DERAS pengar och DU skall betala.

Just i och runt en mängd liknande inrättningar samlas en speciell typ av människor som flugor till en sockerbit. Några har kommandot och delegerar ansvar nedåt o olika steg. Längst ner befinner sig alltid ytterligare en "duktig idiot" som tror på sin arbetsgivare och håller huvudet högt, stolt och ett omutbart sinne. Dessutom skall de hantera oss kunder "med respekt".

Kontaktytan mellan kund/bank, är kontoren där vi med försiktighet skall ta oss in genom dörren och där vi ... OM vi kryper tillräckligt bra, även kan få komma bakom en skärm och diskutera hur vi vill binda upp oss resten av livet och själva skriva på hur vi vill bli förslavade under extremt dåliga förhållanden.

Längre än så här kommer sällan "den vanliga kunden" och de som inte tar sig längre, har troligtvis inte större ambition än att vara ytterligare en "duktig idiot".

Beteendet hos banken är självklart, då vi tillåtr dem och nästan BER dem göra så här mot oss. Det är vi själva som VILL ha det så och den bank som skulle betala ränta till kunden och uppmuntra kunden med lösningar som gör att det verkligen fungerar ... En sådan bank kallas i folkmun "knepig" - "konstig" . "säkert något lurt" ... etc.

Byt bank oavsett. Nordea är inte förmånligt för någon annan än de anställda själva som får duktiga rabatter. Till och med min far som jobbat där i MÅNGA år (numera pensionär) och som har haft duktiga rabatter har sagt "ja jag borde egentligen byta".

Nordea är väl också den enda banken som tar betalt för sin internettjänst? En tjänst som de själva spara pengar på... När jag var kund tidigare kostade internettjänsten: (med reservetaion för dåligt minne)
Normalpris 12kr/mån
Pluskund 8kr/mån
Förmånskund 4kr/mån
För det första sanslöst att ta betalt över huvud taget, för det andra sanslöst att ta betalt även av sina bästa kunder. Det kanske har ändrats idag men det säger lite om deras strategi, att vara dyrast på allt eftersom många är för lata för att byta.

Kan också bekräfta att Nordea "har som princip" att steg för steg minska eventuella ränterabatter. I vårt fall rör det sig dessutom om rätt stora belopp i en Brf. Ligger man inte på dem hela tiden försvinner rabatterna vartefter, vid varje omläggningsperiods utgång....Bankerna är inga välgörenhetsinstitut, de är vinstmaximerande börsnoterade bolag...

Nu vet ju alla vi om detta, i nästa förhandling med banken, ställ krav på att villkoren rörande rabatt dokumenteras skriftligt. Då finns inte problemet, och vill de inte det vet man att de inte tål att granskas.

steppen7 skrev:
Byt bank oavsett. Nordea är inte förmånligt för någon annan än de anställda själva som får duktiga rabatter. Till och med min far som jobbat där i MÅNGA år (numera pensionär) och som har haft duktiga rabatter har sagt "ja jag borde egentligen byta".

Nordea är väl också den enda banken som tar betalt för sin internettjänst? En tjänst som de själva spara pengar på... När jag var kund tidigare kostade internettjänsten: (med reservetaion för dåligt minne)
Normalpris 12kr/mån
Pluskund 8kr/mån
Förmånskund 4kr/mån
För det första sanslöst att ta betalt över huvud taget, för det andra sanslöst att ta betalt även av sina bästa kunder. Det kanske har ändrats idag men det säger lite om deras strategi, att vara dyrast på allt eftersom många är för lata för att byta.
Nja, SEB tar faktiskt betalt för en del internettjänster också (en del är gratis). Dock fick jag bra villkor på mitt bolån, så de hundralapparna om året har jag snabbt tjänat in jfrt med de andra som jag förhandlade med.

stoif skrev:
Nu vet ju alla vi om detta, i nästa förhandling med banken, ställ krav på att villkoren rörande rabatt dokumenteras skriftligt. Då finns inte problemet, och vill de inte det vet man att de inte tål att granskas.
Förmodligen finns det skriftligt men de "glömmer" helt enkelt bort att informera kunden om det

Banker är en modern tids ”hästhandlare” och har själv råkat ut för ett antal gråzon ”blåsningar”.

Förstår inte att de vågar hålla på så där, de skulle säker klara en rättegång men i mitt fall innebar att jag tappade helt förtroende banken (i mitt fall var det Swedbank) och bytte.

Man får hoppas att det straffar sig för bankerna så de skärper sig för jag har svårt att tänka sig att det lönar sig i längden.

Nu har man lärt sig och vet bankens ord inget är värt om det inte står på papper.

Redigerat:
Bankernas önskan är ju att i princip allt som blir över varje månad i princip skall gå till räntebetalningar. Detta måste man komma ihåg. Dessutom inser de ju att få orkar läsa och förstå de 4-5 sidor med mycket liten text som låneavtalen baserar sig på. Nej, jag hoppas att vi med uppmärksamheten som är i radio och tv nu kan bli bättre på att konkurrensutsätta bankerna.

nikasp
Jag ska snart låna upp för en nyproducerad lägenhet i Stockholm. Vilka banker tipsas om? Jag har bara kollat med Skandia (som är min bank men var ovilliga att pruta för 6 år sedan) och SBAB som jag haft i många år. Är t.ex. SEB så bra på rabatter fortfarande? Jag har för mig att det aktivt skulle ta en stor marknadsandel och gav väldigt bra rabatter för ett par år sedan.

Skandia förhandlar inte, de har fasta rabatter baserat på lånestorlek.

Förhandlade om lån för månad sen, då var SEB lägst, men kompisen fick bra villkor hos handelsbanken (dock via förmedlande om vilka villkor han kunde få hos konkurrent).

Finns nog inga genvägar, bara att ringa runt till 3 olika (Skandiabanken kan du kolla på hemsidan, snabbt gjort). Jag skulle klart prata med SEB, då de varit aggressiva på bolån ett tag nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.