Vilka rökdetektorer kör du Simonix?Simonix skrev:
Jag använder nookbox/climax larm komponenter. Jag köpte lite extra allt detektor med kamera (till exempel var det billigast att köpa den hos... Securitas), magneter, brandlarm, osv. De kör på F1 protokollet vilket är ganska stabilt och har en bättre räckvidd än Zigbee.
Mina Zigbee enheter är lampor, led driver och uttag.
Securitas detektorer https://www.securitashome.se/product.html/rokdetektor?category_id=24 verkar ju vara Climax och verkar vara billigast även där!!?? Securitas larmsystem verkar vara Climax-grejer.
Redigerat:
G grebdnul skrev:
Är ovan nämnda system helt kompatibelt med NookBox?
Jag vet inte om jag får nämna ett specifikt företag som har bra priser på NookBox men ett tips är att gå in på PriceRunner och söka på NookBox...
Ja du får gärna beskriva vilka komponenter utöver startkitet som du har med F1 protokoll Simonix.
Här finns väl inga regler för att nämna ett företag? Securitas blev precis nämnt t.ex.S SnickeNicke skrev:
Produktnumret för rökdetektorn på Securitas hemsida är samma som Climax, så jag antar att det är samma produkt.
Redigerat:
Simonix skrev:
Hos Cubsec kan man välja med eller utan bindningstid och det går att betala allt (fastpris på larmet).
I alla fall går det också att köpa Nookbox själv annanstans och sen koppla till Cubsec om man vill. Just nu är min Nookbox kopplad till Lövestad men de får tyvärr inte Nookbox bilder, har 36 månader bindingstid och erbjuder inte fri utryckning. Jag ska titta på det när mitt avtal löper ut.
Jag är nöjd med min Nookbox. Mobil appen är inte den absolut bästa men uppdateringar kommer enligt Cubsec. Hemautomation är kanske inte den mest avancerade men gör jobbet. Jag har idag 15 zigbee enheter.
Jag har ingen utomhuskamera.
Jag har köpt en Hue plug kontakt och fått in den i systemet som ett första test. Fattar dock inte va dom olika "triggers" betyder när man ska programmera en regel. Vet du vad man ska välja om jag bara vill ha en simpel timer funktion?
K Karlbagarn skrev:
Det beror på vilken trigger du vill/kan ha. Vad vill du göra?K Karlbagarn skrev:
Du kan också ha en scene som du startar själv.
Till en början vill jag bara få igång en timer med starttid och stopptid varje dag. Vilken trigger använder jag då?
Jag har ett SecuritasHome-larm idag, och det är exakt samma hårdvara - men SecuritasHome är kopplat till Alarm.com, en jätte inom området framför allt i USA.
Men det gör att GUIt i Securitas inte är samma som i Nookbox, utan allt är Alarm.com-anpassat. Och Alarm.com vill inte veta av tredjepartsintegrering för konsumenter.
Jag är intresserad av att köra Nookbox som larm, ev. med koppling till larmcentral - men jag vill inte köra automationen i Nookboxen för jag kör Home Assistant som är otroligt mycket mer kompetent på det.
Så till frågan - har ni hittat något sätt att kommunicera med Nookboxen, typ helst ett restful API eller åtminstone en möjlighet att skicka ett URL-anrop när en viss sensor löser - även om inte larmet är på?
Idag har jag dubbla rörelsesensorer, en till larmet och en till annan automation och det vill jag ju inte ha.
Men det gör att GUIt i Securitas inte är samma som i Nookbox, utan allt är Alarm.com-anpassat. Och Alarm.com vill inte veta av tredjepartsintegrering för konsumenter.
Jag är intresserad av att köra Nookbox som larm, ev. med koppling till larmcentral - men jag vill inte köra automationen i Nookboxen för jag kör Home Assistant som är otroligt mycket mer kompetent på det.
Så till frågan - har ni hittat något sätt att kommunicera med Nookboxen, typ helst ett restful API eller åtminstone en möjlighet att skicka ett URL-anrop när en viss sensor löser - även om inte larmet är på?
Idag har jag dubbla rörelsesensorer, en till larmet och en till annan automation och det vill jag ju inte ha.
Hej. Ny i forumet här, hoppas frågan blir på rätt ställe. Jag har precis dragit igång min Nookbox och allt är väldigt smidigt och lätt. Men en sak får jag inte till, kan inte få den att hitta Z-wave dongeln som jag kopplat till. Tyckte jag följde alla instruktioner men får inte till det. Nån som har något tips?