Hej.
Som nybliven husägare så inser jag att det finns mycket att lära. Men någonstans måste jag ju börja så jag gav mig på att byta ut fodret på en innerdörr där jag har monterat, fogat och ska nu måla.
Jag läste mig till att man bör använda sig av lackfärg eller snickerifärg för att måla foder. Jag har rotat lite bland färgburkar som jag har använt tidigare för att måla om en möbel. Jag har även hittat lite gamla färgprover. Jag undrar nu några saker.
Jag vill ha fodret i S 0500-N då jag vet att det är det som jag har på fodren i resten av hallen. Men alla färgburkar jag har står det bara "base white" på. Jag har försökt att googla mig fram till vad "Bas White" betyder, men inte fått någon klarhet. Jag hittde även en burk som det står S 0502-Y "Antikvit" på. Jag förstår det som att det är äggskalsvit eller "satockholmsvit" och det vill jag inte ha.
Jag kan givetvis köpa en ny burk men då jag redan har burkar hemma så vore det kul att kunna använda dem istället för att slänga. Sen vill jag gärna lära mig lite också :)

Frågor då:
1. Är BaseWhite samma sak som S 0500-N? Eller kan det vara olika? Kan man få fram NCS på en färg som man har.
2. Kan man använda färgprover? I så fall till vad? Det står oftast inte mer än just "färgprov".

richardtenggren
Basvit är väl obruten vit, normalt sett bryts den väl nästan alltid. Det finns väl även andra basfärger man utgår ifrån.

Nu är väl risken stor att etiketterna med vilken brytning du har trillat bort och kvar är basvit ;)

Vi målade en tidigare lägenhet i obruten vit, men det är lite opraktiskt då nästan allt man köper är lite brutet. Så idag kör vi s-0500-n istället.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Basvit är väl obruten vit, normalt sett bryts den väl nästan alltid. Det finns väl även andra basfärger man utgår ifrån.

Nu är väl risken stor att etiketterna med vilken brytning du har trillat bort och kvar är basvit ;)

Vi målade en tidigare lägenhet i obruten vit, men det är lite opraktiskt då nästan allt man köper är lite brutet. Så idag kör vi s-0500-n istället.
Så basvit är VIT och s-0500-n är VIT med liiiiiite svart i?
Basvit är altså det vitaste man kan ha?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja det är så jag tolkat det, sen verkar det finnas flera olika vita baser.

[länk]
Så klart det gör... Varför ska det vara enkelt? :)
Aja tack för info i alla fall.

Då är det väl egentligen bara frågan om färgprover kvar.

Stämmer att Bas vit är en bas, kan vara obruten men kan även brytas.
Är det 1L så kolla under burken, väldigt vanligt att man sätter etiketten under på småburkar.

Bästa svaret

”base white” eller vit bas från flera tillverkare, brukar vara väldigt nära S 0300-N. Tänk dock på att den är väldigt vit och att allt annat blir grådaskigt och glamigt i jämförelse. S 0500-N är ett bättre val i det läget du har andra kulörer i rummet.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”base white” eller vit bas från flera tillverkare, brukar vara väldigt nära S 0300-N. Tänk dock på att den är väldigt vit och att allt annat blir grådaskigt och glamigt i jämförelse. S 0500-N är ett bättre val i det läget du har andra kulörer i rummet.
Tack för input. Det handlade primärt om jag kunde använda min "base-white" färg. Jag gjorde det och det ser helt OK ut. Så tack för all input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.