I garaget finns ett eluttag tänkt för luftvärmepump på egen säkring som inte använts tidigare.
Uttaget funkade inte när jag testade. Enligt multimeter var det 80 volt i det... troligt nollfel.
I elcentralen såg det ut som på bild "före".
Fick ingen kontinuitet mellan höger och vänster nollplint.
Nu ser det ut som bild "efter". Byggling mellan höger och vänster nollplint samt alla jordtrådar flyttade till den vänstra jordplinten.
Eluttaget fungerar nu, mäter 230 volt mellan fas och nolla samt kontinuitet mellan jord här och jord på annan grupp.
Min fråga är om detta är korrekt gjort eller om det ska göras på annat sätt?
Uttaget funkade inte när jag testade. Enligt multimeter var det 80 volt i det... troligt nollfel.
I elcentralen såg det ut som på bild "före".
Fick ingen kontinuitet mellan höger och vänster nollplint.
Nu ser det ut som bild "efter". Byggling mellan höger och vänster nollplint samt alla jordtrådar flyttade till den vänstra jordplinten.
Eluttaget fungerar nu, mäter 230 volt mellan fas och nolla samt kontinuitet mellan jord här och jord på annan grupp.
Min fråga är om detta är korrekt gjort eller om det ska göras på annat sätt?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Om hela centralen ligger under samma JFB, även de två dvärgarna på nedre raden, och därmed även uttaget till LVPn, då är det rätt att göra denna bygel. Man kan eventuellt från början ha haft ansatsen att LVPn ska ligga utanför JFBn, men det förklarar inte den ensamma PE-plinten.
Du borde faktiskt göra en likadan bygel till den extra PE-plinten för att undvika framtida misstag.
N-bygeln är dock väl klen. Just nu fungerar det, men om man i framtiden ansluter fler neutralledare till den högra N-plinten med flera grupper på samma fas så kan den bli överbelastad. Om du inte har en sån där röd bygel, så använd åtminstone 2.5 mm² eller den största area som plintarna tar.
Du borde faktiskt göra en likadan bygel till den extra PE-plinten för att undvika framtida misstag.
N-bygeln är dock väl klen. Just nu fungerar det, men om man i framtiden ansluter fler neutralledare till den högra N-plinten med flera grupper på samma fas så kan den bli överbelastad. Om du inte har en sån där röd bygel, så använd åtminstone 2.5 mm² eller den största area som plintarna tar.
Tack så mycket!
Är rätt säker på att hela centralen går under jordfelsbrytaren, men dubbelkollar detta imorgon.
Misstänkte att byglingen var lite klen. Vad är "en sån där röd bygel" för något? 2,5 borde också vara lite klent formellt sett? Dubbla 2,5mm²?
Räcker 1,5mm² bygling på PE-sidan?
Är rätt säker på att hela centralen går under jordfelsbrytaren, men dubbelkollar detta imorgon.
Misstänkte att byglingen var lite klen. Vad är "en sån där röd bygel" för något? 2,5 borde också vara lite klent formellt sett? Dubbla 2,5mm²?
Räcker 1,5mm² bygling på PE-sidan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
För PE kan man räkna med att det bara blir ett jordfel i taget, medan N-plinten bär normal belastningsström. Denna ström balanseras av flera faser så man behöver normalt inte samma area på en gemensam N som för fasledarna. Men det räcker att två grupper på samma fas går för fullt för att denna N-bygel ska bli överbelastad. Vid senare utbyggnad kanske det bästa är att byta dessa plintar mot helt nya som har plats för alla ledare.
Jag tycker nog att den där typen av plint inte känns så lämplig i sammanhanget.
Min första oro är över vilken area de röda överkopplingarna har.
Sen hur absolut tillförlitliga de är
Och till sist risken att någon inte förstår sig på det, och lyfter på någon av de röda överkopplingsbyglarna då allt är spänningssatt.
Särskilt illa och problematiskt ser jag bygeln mellan den grova plinten och resten av raden.
Men annars kan man ta bort täckbrickan till höger om vänstra gruppen av småplintar, sen skjuta ihop de från höger till en sammanhängande plintgrupp på 6 resp 5 plintar, och avsluta med att flytta högra överkopplingsbygeln ett steg till vänster, då blir alla plintar snyggt förbundna med varandra utom sista till höger, som får tas bort (eller hitta längre överkopplingsbyglar)
Och vidare borde det sitta ändstöd på vardera sida om plintraderna.
Min första oro är över vilken area de röda överkopplingarna har.
Sen hur absolut tillförlitliga de är
Och till sist risken att någon inte förstår sig på det, och lyfter på någon av de röda överkopplingsbyglarna då allt är spänningssatt.
Särskilt illa och problematiskt ser jag bygeln mellan den grova plinten och resten av raden.
Men annars kan man ta bort täckbrickan till höger om vänstra gruppen av småplintar, sen skjuta ihop de från höger till en sammanhängande plintgrupp på 6 resp 5 plintar, och avsluta med att flytta högra överkopplingsbygeln ett steg till vänster, då blir alla plintar snyggt förbundna med varandra utom sista till höger, som får tas bort (eller hitta längre överkopplingsbyglar)
Och vidare borde det sitta ändstöd på vardera sida om plintraderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden