4 952 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Nokia mobilen höll en månad :-(
Vakna nu 
Sony Ericsson, Nokia, Samsung och Motorola har gjort tusentals oanvändarvänliga mobiler i över 15 år nu. 580i, x94, 349 xps, N95 osv... Varje månad spottar man ut nytt skit och modellen du köpte igår är idag ersatt av en ny modell.
Sen kommer Apple och bajsar på resen av mobiltillverkarna med sin första "telefon" Iphone. Med Iphonen lyckas man direkt med det de andra har misslyckats med efter femton år och tusentals försök - en användarvänlig mobil, dator, tv o.s.v.
Det är fanimej lika imponerande som skrämmande. Och inte helt oväntat försöker alla andra idag i ren och skär panik kopiera Iphonens fantastiska design och användarvänlighet.
Har haft mobiler från från de flesta märken, senast en Nokia N95 som var så laddad med teknik att den antagligen kunde flyga till månen. Problemet var bara att lyckas hitta den funktionen i den värdelösa navigeringen. Antingen var man tvungen att läsa i manualen eller vara kärnfysiker.
Iphonen kan en tvååring navigera i. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6557347.ab
Nu när jag har haft den i drygt ett halvår kan jag för mitt liv inte fatta varför jag inte skaffade en direkt för 3 år sen när den kom. Glöm allt annat skit och skaffa en Iphone, ni kommer inte att ångra er såvida ni inte behöver en mobil med ip56.
Sony Ericsson, Nokia, Samsung och Motorola har gjort tusentals oanvändarvänliga mobiler i över 15 år nu. 580i, x94, 349 xps, N95 osv... Varje månad spottar man ut nytt skit och modellen du köpte igår är idag ersatt av en ny modell.
Sen kommer Apple och bajsar på resen av mobiltillverkarna med sin första "telefon" Iphone. Med Iphonen lyckas man direkt med det de andra har misslyckats med efter femton år och tusentals försök - en användarvänlig mobil, dator, tv o.s.v.
Det är fanimej lika imponerande som skrämmande. Och inte helt oväntat försöker alla andra idag i ren och skär panik kopiera Iphonens fantastiska design och användarvänlighet.
Har haft mobiler från från de flesta märken, senast en Nokia N95 som var så laddad med teknik att den antagligen kunde flyga till månen. Problemet var bara att lyckas hitta den funktionen i den värdelösa navigeringen. Antingen var man tvungen att läsa i manualen eller vara kärnfysiker.
Iphonen kan en tvååring navigera i. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6557347.ab
Nu när jag har haft den i drygt ett halvår kan jag för mitt liv inte fatta varför jag inte skaffade en direkt för 3 år sen när den kom. Glöm allt annat skit och skaffa en Iphone, ni kommer inte att ångra er såvida ni inte behöver en mobil med ip56.
Redigerat:
Jo iphone verkar funka för kollegorna, men min it-data-nörd-son rekommenderade google nexus one så jag köpte en sån ändå. Kvaliteten går inte att bedöma efter ett dygn men användarvänlig tycker jag nog att den är. Nexus kan köra flera program samtidigt och man är inte låst till apples grejer vilket är bra säger sonen
Får väl återkomma om nåra månader få se om den håller måttet.
Bara att hålla med. Jag har en iPhone med AT&T abonnemang för den vecka varje månad jag jobbar i USA. Det är SVÅRT att klara sig utan den när man är hemma där det är stryktåliga IP56 telefoner som gäller för min del.
Hejsan,mailade Nokias kundservice om man kunde hoppas på lite "goodwill"
från deras sida och att jag kunde hämta ut en ny telefon istället men de svarar
att då får det inte gått mer än 7 dagar sen köpet hos Telia.
Om de ska upprätta en reklamation måste telefonen varit inskickad på service
2 gånger.Har varit kund hos Nokia sen NMT tiden men man får nog tänka om när det gäller detta.:|
Sen behöver man ju inte fundera mer på detta med batteri tiden då man kan läsa flera svar här där andra också får ladda telefonen 2 gånger i veckan.q(;^
p
Telefonens design med knappar och display är bra men det hjälper ju inte om den
inte funkar.Jag tycker forfarande att man bör få en ny telefon om den krånglar
redan efter en månad,som i sammanhanget väl kan räknas som ny.
Sen är det väl också bra med dessa forum så att andra konsumenter kan läsa om
de regler som företag har för sådana saker.
från deras sida och att jag kunde hämta ut en ny telefon istället men de svarar
att då får det inte gått mer än 7 dagar sen köpet hos Telia.
Om de ska upprätta en reklamation måste telefonen varit inskickad på service
2 gånger.Har varit kund hos Nokia sen NMT tiden men man får nog tänka om när det gäller detta.:|
Sen behöver man ju inte fundera mer på detta med batteri tiden då man kan läsa flera svar här där andra också får ladda telefonen 2 gånger i veckan.q(;^
Telefonens design med knappar och display är bra men det hjälper ju inte om den
inte funkar.Jag tycker forfarande att man bör få en ny telefon om den krånglar
redan efter en månad,som i sammanhanget väl kan räknas som ny.
Sen är det väl också bra med dessa forum så att andra konsumenter kan läsa om
de regler som företag har för sådana saker.
Redigerat:
Hahahamats_o skrev:
Jag har inte så mycket kunskap att bidra med.
Men jag har kört olika Nokia-modeller i alla år, sedan tidigt 90-tal. Mycket fick jag reta kompisar med ericsson-lurar som hängde sig och bootade om ideligen under sent 90-tal och antagligen än idag.
Men numera har jag en billigaste modellen av Nokia, 1208 eller nåt sånt, kostar iaf 400 pix. Och den bootar om lite då och då. :|
Men i vilket fall har Nokia inte problem med endast teknikspäckade modeller, även deras billiga har brister.
Efter en vecks fungerar Nexus one perfekt alla fall
jag gillar den mer och mer. Den verkar kunna allt som kollegornas iphones + att den är bättre på en del områden. Få se om en månad vad jag tycker, dom som har iphone har haft dom flera månader utan problem, det är bara ett par htc-lurar som varit lika bra tidigare. Ericson tycks vara skräp oavsett modell, otroligt mycket problem med dom.
Hej,har hämtat ut telefonen nu så det gick fortare än det meddelades när jag lämnade in den.Det som hade hänt var att programvaran hade havererat och att de nu har kört in den senaste uppdaterade versionen.
Men enligt Telias personal var detta ett mkt vanligt problem på nya mobiler av olika fabrikat.q(;^
p En anledning skulle visst vara att det är alldeles för mkt funktioner inklämda i telefonerna:|
Men enligt Telias personal var detta ett mkt vanligt problem på nya mobiler av olika fabrikat.q(;^
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Dagens mobiler är små datorer vars programvara ska uppdateras ungefär en gång i månaden, fick jag höra när jag köpte min "teknikbomb".
//Patrik
//Patrik
Jag var länge sugen på att skaffa någon ip-klassad telefon. Dessa var ganska dyra. Till slut köpte jag en Nokia 1200 för 350 kr. Jag hinner ha sönder ganska många sådana innan jag kommit upp i kostnaden av en ip-klassad telefon. Den är inte tillräckligt avancerad för att lida av problem med omstarter. Batteriet räcker till nöds i två veckor. Man kan inte göra mer än att ringa med den, och det är precis det jag har den till.
Erik
Erik
Det är nog flera som är missnöjda med detta.T.ex laddade jag min full på tisdag e.m och redan igår (torsdag) kväll visade den "röda" markeringen att den bör laddas.Räknar man bort timmarna på natten då den är avslagen så blev drifttidenBiFuel skrev:
på en laddning ca 38 timmar :Sq(;^
Men det ska väl då också i ärlighetens namn sägas att jag fick greja en del med telefonen efter reparationen med att fixa till kontakter och liknande igen men man
tycker ju att batteriet borde räcka längre.Annars är det ju en trevlig telefon med
kanonbra knappar och skarp display.d^_^b
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du använder inga speciella funktioner i telefonen som t.ex. kamera eller MP3?galento skrev:Det är nog flera som är missnöjda med detta.T.ex laddade jag min full på tisdag e.m och redan igår (torsdag) kväll visade den "röda" markeringen att den bör laddas.Räknar man bort timmarna på natten då den är avslagen så blev drifttiden
på en laddning ca 38 timmar :Sq(;^p
Men det ska väl då också i ärlighetens namn sägas att jag fick greja en del med telefonen efter reparationen med att fixa till kontakter och liknande igen men man
tycker ju att batteriet borde räcka längre.Annars är det ju en trevlig telefon med
kanonbra knappar och skarp display.d^_^b
För det gör ju givetvis så att batteritiden förkortas drastiskt jämfört med att bara ha den i fickan.
//Patrik
Man tror inte det är sant men nu hände samma sak med telefonen igen när jag
skulle sända ett sms, precis likadant som förra gången.Telefonen är påslagen men reagerar inte på någon knapp.När man ringer till telefonen är det tyst i luren en stund och sen kommer man till mobilsvar.
Jag fick tillbaka telefonen efter reparation i tisdags och nu hängde den sej igenq(;^
pq(;^
pq(;^
p
Jag kommer nu att kräva pengarna tillbaka hos Telia butiken för detta krångel vill man ju inte ha,det kostar ju också pengar i bensinkostnader för att lämna in den.Jag kommer också att kontakta konsumentombudsmannen direkt om inte köpet går tillbaka för denna produkten kan man absolut inte lita på.
Trodde telefonen skulle funka nu men icke q(;^
pq(;^
pq(;^
p
Hej,nej jag använder inte dessa funktioner mycket Patrik.Vet att dessa saker drar en del ström.Frugans Ericsson går mkt längre på en laddning och då lyssnar hon på musik varje dag och använder telefonen mer.
skulle sända ett sms, precis likadant som förra gången.Telefonen är påslagen men reagerar inte på någon knapp.När man ringer till telefonen är det tyst i luren en stund och sen kommer man till mobilsvar.
Jag fick tillbaka telefonen efter reparation i tisdags och nu hängde den sej igenq(;^
Jag kommer nu att kräva pengarna tillbaka hos Telia butiken för detta krångel vill man ju inte ha,det kostar ju också pengar i bensinkostnader för att lämna in den.Jag kommer också att kontakta konsumentombudsmannen direkt om inte köpet går tillbaka för denna produkten kan man absolut inte lita på.
Trodde telefonen skulle funka nu men icke q(;^
Hej,nej jag använder inte dessa funktioner mycket Patrik.Vet att dessa saker drar en del ström.Frugans Ericsson går mkt längre på en laddning och då lyssnar hon på musik varje dag och använder telefonen mer.
Hej,kanske ska uppdatera vad som hänt med telefonen.Vet att man riskerar att hamna i "gnällfacket" men tycker ändå att grejerna ska funka när de är nya.
När den låste sej som jag skrev om ovan så lät jag den ligga för att personalen på Telia skulle få se själva hur den var.Men innan dess tog strömmen slut i telefonen och efter att ha laddat den så har den fungerat tills idag.Eftersom telefonen fungerade kunde jag ju knappast lämna i den tycker man.
Skickade några sms på f.m och när man skall välja kontakt att skicka sitt sms till
kommer det upp en meny som heter "senast använda" som jag brukar använda.
Denna listan med mottagare var nu raderad och då började man misstänka att de
tidigare skickade sms,en kanske inte hade kommit fram.
Ringde då runt till de personer jag skickat till och en person hade inte fått sms från mej.Började då kolla meddelandet som fanns lagrat i "sända meddelanden" och fick då se att telefonen själv hade ändrat landsnummret från 46 till 40 och detta är väl orsaken.Har skickat till denna person tidigare så jag är 100% säker på att det varit rätt nummer tidigare.
Jag kommer nu att skicka med denna länken till Nokia Kundservice och Telia butiken jag köpt telefonen så får de läsa om det som hänt.Jag gillar telefonens
design med skarp och bra skärm samt suveräna knappar men skulle ändå helst vilja ha pengarna tillbaka då jag tycker programvaran verkar opålitlig.
Eftersom man har äldre bekanta som har sjukdomar och man kanske snabbt behöver bli nådd behöver man en telefon som inte strular.
Vi får se vad ovanstående företag svarar,jag känner mej tämligen less på detta nu.
När den låste sej som jag skrev om ovan så lät jag den ligga för att personalen på Telia skulle få se själva hur den var.Men innan dess tog strömmen slut i telefonen och efter att ha laddat den så har den fungerat tills idag.Eftersom telefonen fungerade kunde jag ju knappast lämna i den tycker man.
Skickade några sms på f.m och när man skall välja kontakt att skicka sitt sms till
kommer det upp en meny som heter "senast använda" som jag brukar använda.
Denna listan med mottagare var nu raderad och då började man misstänka att de
tidigare skickade sms,en kanske inte hade kommit fram.
Ringde då runt till de personer jag skickat till och en person hade inte fått sms från mej.Började då kolla meddelandet som fanns lagrat i "sända meddelanden" och fick då se att telefonen själv hade ändrat landsnummret från 46 till 40 och detta är väl orsaken.Har skickat till denna person tidigare så jag är 100% säker på att det varit rätt nummer tidigare.
Jag kommer nu att skicka med denna länken till Nokia Kundservice och Telia butiken jag köpt telefonen så får de läsa om det som hänt.Jag gillar telefonens
design med skarp och bra skärm samt suveräna knappar men skulle ändå helst vilja ha pengarna tillbaka då jag tycker programvaran verkar opålitlig.
Eftersom man har äldre bekanta som har sjukdomar och man kanske snabbt behöver bli nådd behöver man en telefon som inte strular.
Vi får se vad ovanstående företag svarar,jag känner mej tämligen less på detta nu.
Redigerat:
Kör en SE K700i alla funktioner som man behöver bra standby och det bästa av allt ALDRIG inlämnad. Däremot spruta jag WD40 i joyyen för den var lite trög och det råkade sugas upp inne i displayen men vem bryr sig.
Har flera gånger tänkt köpa en ny bara för "köpandets" skull men varflr ska man? Samhället bör ju inte basera sig på att man köper ny skit för att den gamla skiten inte fungerar.
Att telefonerna inte går att laga är lätt att förstå öppnar man dem finss väl i storts sett bara en enda krets och avståndet mellan benen är såpass stort att lägger sig ett hårstrå där så blir det kortis. Tror det är (normal) fukt som tar de nya telefonerna i stor grad tippar på att en blöt handuk under räcker för att döda många nya tyvärr.
Man skulle slita upp och PUfylla telefonen direkt man köper den
Har flera gånger tänkt köpa en ny bara för "köpandets" skull men varflr ska man? Samhället bör ju inte basera sig på att man köper ny skit för att den gamla skiten inte fungerar.
Att telefonerna inte går att laga är lätt att förstå öppnar man dem finss väl i storts sett bara en enda krets och avståndet mellan benen är såpass stort att lägger sig ett hårstrå där så blir det kortis. Tror det är (normal) fukt som tar de nya telefonerna i stor grad tippar på att en blöt handuk under räcker för att döda många nya tyvärr.
Man skulle slita upp och PUfylla telefonen direkt man köper den
Jag har arbetat med mobiler i över 15 år.
Och det var samma då, Fuktskador, tappskador, mjukvaruproblem.
En vanlig missuppfattning är att man tror att den måste varit i närheten av vatten som i flytande form men så är inte fallet.
En bra grej idag är att nästan alla mobiloperatörer har gjort så man kan uppgradera programvaran själv.
Något som det gick mycket teorier om innan funktionen kom.
Men helt klart är kvaliten sämre idag enligt min mening, det är som med bilar mycket elektronik och avancerande funktioner, ger mer krångel med tiden.
Och det var samma då, Fuktskador, tappskador, mjukvaruproblem.
En vanlig missuppfattning är att man tror att den måste varit i närheten av vatten som i flytande form men så är inte fallet.
En bra grej idag är att nästan alla mobiloperatörer har gjort så man kan uppgradera programvaran själv.
Något som det gick mycket teorier om innan funktionen kom.
Men helt klart är kvaliten sämre idag enligt min mening, det är som med bilar mycket elektronik och avancerande funktioner, ger mer krångel med tiden.
