För dryga 2 år sedan gjorde vi en elrenovering i vår lgh byggd 1960. Elen låg då dragen i plastsocklar och runt dörrposterna. Det här med att asbest skulle finnas i puts har dykt upp på senare tid, något jag inte tänkte på då. Vet att man inte kan se på bilder, vet att gjort är gjort osv. Men brukar finnas professionella perspektiv i olika grad kring sånt här.

Så har någon något att säga om vad som syns på dessa bilder rörande asbest? Har någon erfarenhet av att ha tagit prov på liknande grunder?

• IMG_2959.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2960.png
    Skapa konto
  • IMG_2961.png
    Skapa konto
  • IMG_2962.png
    Skapa konto
  • IMG_2963.png
    Skapa konto
  • IMG_2964.png
    Skapa konto
Det är helt omöjligt att avgöra om det finns någon asbest utifrån de där bilderna. Skicka in ett prov om du är nyfiken.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är helt omöjligt att avgöra om det finns någon asbest utifrån de där bilderna. Skicka in ett prov om du är nyfiken.
Som jag skrev så vet jag ju också det. Hade gjort det om jag kunnat. Men bilderna är 2 år gamla. Här på forumet finns det ju en del som jobbar med sånt här och kanske kunde komma med något vettigt.

Om du höll på för två år sen vad ska du göra åt det nu? Går ju inte backa bandet.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Fast även om man jobbat med puts eller asbest är det omöjligt att svara på om det finns asbest i putsen i ditt hus utifrån några bilder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Deadwoood skrev:
Som jag skrev så vet jag ju också det. Hade gjort det om jag kunnat. Men bilderna är 2 år gamla. Här på forumet finns det ju en del som jobbar med sånt här och kanske kunde komma med något vettigt.
Om det har byggts in för 2 år sen är det inget att oroa dig för.
Det är när man river i asbest som damm frigörs

Om det finns asbest så brukar det vara i rörisolering och svartlim till mattor. Såklart det fanns i allt möjkligt förr, kanske till och em d även puts i sällsynta fall.

Skall du riva i saker så är det bäst du skickar in ett prov om du är orolig.
Skall du inte riva i saker, så riv inte i saker - då är det ofarligt. Den första rekommendationen om man har asbest är att låta det vara om man kan...

Stefan N Stefan N skrev:
Om du höll på för två år sen vad ska du göra åt det nu? Går ju inte backa bandet.
Skrev det också.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Om det finns asbest så brukar det vara i rörisolering och svartlim till mattor. Såklart det fanns i allt möjkligt förr, kanske till och em d även puts i sällsynta fall.

Skall du riva i saker så är det bäst du skickar in ett prov om du är orolig.
Skall du inte riva i saker, så riv inte i saker - då är det ofarligt. Den första rekommendationen om man har asbest är att låta det vara om man kan...
Oron fanns inte då pga hade ingen kännedom om förekomsten i puts. Nu är jag orolig över vad som kan ha skett då.

Stefan N Stefan N skrev:
Skrev det jag också. Har du själv aldrig varit orolig över något? 😅 jag var inte orolig då pga hade ingen kännedom om förekomsten i puts då. Oron nu gäller vad som skulle skett då. Hade jag bara kunnat stänga av oron hade jag gjort det 😊

D Deadwoood skrev:
Skrev det också.

Oron fanns inte då pga hade ingen kännedom om förekomsten i puts. Nu är jag orolig över vad som kan ha skett då.
Är inte helt med.
Menar du om du eller någon andats in asbest för två år sen ?

Det kan du i så fall inte göra något åt nu, utom att undvika att andas in det igen (och inte röka)- men det bör man ju alltid undvika :)

Riskerna ökar emd ökad exponering, en enstaka gång kan också orsaka skada så risken är inte 0, men risken är liten jämfört med dom som tex jobbade med detta material en gång i tiden.
Det är förstås svårt att säga till någon att inte oroa sig, men oro i sig är också skadligt...så oroa dig inte för vad som har varit :)'

Och asbest i puts verkar kunna finnas, men verkar relativt ovanligt. Och frågan är ju om ni nu borrar och tar ett prov (MED försiktighetsåtgärder) och får reda på att det är asbest - vad gör ni då ? Jag förstår att det är lockande att göra det för att få ett negativt svar, så man kan utesluta asbest-exponering, och det är det troliga.

Men OM det visar positivt så kan ni ju inte göra något åt det. Om ni rev och borrade själva för två år sen så är det som det är, det är svårt att göra något åt det mer än att följa upp om ni upplever att ni får problem med lungorna.. Kan vara värt att skriva ned det så att ni isf om 20-30-40 år kan komma ihåg det och ev hjälpa läkare att ställa diagnos isf.

Men även om det som sagt teoretiskt kan vara risker med enstaka exponering (dagar-veckor) så är det vid upprepad och betydande exponering som de storar riskerna finns.

https://k-utbildning.se/blog/70-allt-du-behover-veta-om-asbest

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För din oro kan det kanske vara bra att tänka på Sinnesro-bönen:
"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
För icke-troende är det ju bara att utesluta ordet Gud.

• Haha
  • Älska
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.