1 543 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nöjd med Er braskamin? Aduro/Contura?
Har en gammal Contura braskamin från 80-talet med dålig verkningsgrad. Funderar på en Aduro 9.7 Lux eller en Contura 690. Tacksam om ni som har någon av dessa kan ge en recension gällande för- och nackdelar. Bökigt att sätta ihop?
Tänker koppla den på toppen mot befintlig stålskorsten som sotaren tyckte såg bra ut för 3 månader sedan.
Tänker koppla den på toppen mot befintlig stålskorsten som sotaren tyckte såg bra ut för 3 månader sedan.
Bättre ändå blir det med en ordentligt tung eldstad.
Avger värme minst en halv dag, efter sista ilägget.
Min täljstensugn väger typ 2 ton.
I dag 5 plus ute... Räcker med en eld med tre inlägg på morgonen för att värma hela bodelen till nästa dag.
Avger värme minst en halv dag, efter sista ilägget.
Min täljstensugn väger typ 2 ton.
I dag 5 plus ute... Räcker med en eld med tre inlägg på morgonen för att värma hela bodelen till nästa dag.
Även i ett fritidshus kan det vara gott om det är hyfsad värme dygnet runt, utan att använda el.
I mitt fritidshus... Snabb värme ur plåtspis. Tycker det är mysigt med
0 grader på morgonen och minus 10 ute.
Kallare än så när vi ligger i tält utan värme.
Då hänger det på sovsäcken.
-25 inga problem.
I mitt fritidshus... Snabb värme ur plåtspis. Tycker det är mysigt med
0 grader på morgonen och minus 10 ute.
Kallare än så när vi ligger i tält utan värme.
Då hänger det på sovsäcken.
-25 inga problem.
Att ha den snabba plåtspisen kopplad som en förugn framför en tung eldstad som kakelugn eller täljstensugn vore nog lämpligt om du vill ha snabb värme vid ankomst till fritidshuset och värmelagring i sten över natten.H Hybro skrev:
Klicka här för att svara