Hej!
Kört bergvärme i över ett år nu och jag monterade en separat elmätare till den och efter ett år så hade värmepumpen dragit 8700 kWh totalt och inget eltillskott så det känns som att det fungerar väldigt bra. Huset är ju ändå gammalt och ganska mycket utrymme som skall värmas upp, dock bara ca. 17 grader i källaren men 22-23 i resten av huset.
1,5 plans villa på ca 90 kvadrat plus lika stor källare samt övervåning byggt 1956 och sågspånsväggar.
Enligt energikalkylen jag fick så skulle den dra 8100kWh men vi är fem personer i hushållet varav 3 tjejer som duschar ca.40 minuter varje gång så inte konstigt att det gått lite extra.
Jag var lite fundersam förra året då den gick lite konstigt men det visade sig då att det inte var rätt inställningar inmatade vid installationen men det löste dom efter att jag påpekat detta.
Än så länge så känner jag väldigt nöjd.
IVT Greenline HE C9, borrhål 210m, 48m till berg, flöde i hålet 2500 liter.
Västernorrlands inland.
I somras byttes de gamla fönsterrutorna ut mot energiglas samt nya tätningslister och man känner av att det blev annorlunda i huset, bytte endast rutor och inte hela fönstret.
Redigerat: 25 m sedan
Kört bergvärme i över ett år nu och jag monterade en separat elmätare till den och efter ett år så hade värmepumpen dragit 8700 kWh totalt och inget eltillskott så det känns som att det fungerar väldigt bra. Huset är ju ändå gammalt och ganska mycket utrymme som skall värmas upp, dock bara ca. 17 grader i källaren men 22-23 i resten av huset.
1,5 plans villa på ca 90 kvadrat plus lika stor källare samt övervåning byggt 1956 och sågspånsväggar.
Enligt energikalkylen jag fick så skulle den dra 8100kWh men vi är fem personer i hushållet varav 3 tjejer som duschar ca.40 minuter varje gång så inte konstigt att det gått lite extra.
Jag var lite fundersam förra året då den gick lite konstigt men det visade sig då att det inte var rätt inställningar inmatade vid installationen men det löste dom efter att jag påpekat detta.
Än så länge så känner jag väldigt nöjd.
IVT Greenline HE C9, borrhål 210m, 48m till berg, flöde i hålet 2500 liter.
Västernorrlands inland.
I somras byttes de gamla fönsterrutorna ut mot energiglas samt nya tätningslister och man känner av att det blev annorlunda i huset, bytte endast rutor och inte hela fönstret.
Redigerat: 25 m sedan
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Med tre tjejer i huset är jag imponerad att det inte drar mer. 😆
Låter som att det finns många förbättringar att göra för att stärka efiktiviteten. Hur är isoleringen i huset?
Låter som att det finns många förbättringar att göra för att stärka efiktiviteten. Hur är isoleringen i huset?
Finns väl ingen anledning att lägga pengar på att tilläggsisolera eller annat påfund när det går åt så lite energi till uppvärmning och varmvatten. Skulle väl vara att avyttra dom tre långduschande damerna.S Spik_och_Skruv skrev:
Känns som att det är väldigt billigt och som du säger är nog de tre damerna ansvariga till en del av förbrukningenGoC skrev:
Isoleringen i huset består av sågspån men det som gjort stor skillnad var bytet av glas i fönstren.S Spik_och_Skruv skrev:
Eftersom förbrukningen är så låg så känns det som att man inte behöver göra så mycket mer. Vi har ju ändå ganska kallt här uppe så jag känner mig nöjd med resultatet. Jag skall byta några element till sommaren i alla fall.
Redigerat:
Lite så tänker jag också men var lite kul första året att jämföra lite mot tidigare år då jag körde pellets. Sista vintern jag använde pellets köpte jag pellets för ca. 47000kr så det blev både billigare och framför allt lättsammare med bergvärme.A AndersS skrev:
Vi har tilläggsisolerat vinden, fyllt bjälklag mot källare 60 cm mot yttervägg, källare på utsidan och så nya fönster. Hus från -60 och 120+120 kvm och 12000-12500 kWh/år.T Thomas.Eriksson5 skrev:
Tjo, killar kan maratonduscha oxå 😉
Har 3 söner (2 utflugna nu) och för 6-10 år sedan var det mer, eller mindre världskrig varje morgon när någon gjort slut på varmvattnet.
Bergvärme i huset i 30år, nuvarande värmepump IVT är har gått mer än 16år. Enda problemet har varit av magnetit igensatta flexslangar. Har inte fått fylla på en droppe sprit i köldbärarens nivåkärl. Aldrig något tillskott förutom vid uppstarten då köldbäraren luftades via pump i sopkärl . Stod på i 2 dagar !
Tidigt 2000 tal var det mycket skriverier om Folksams årliga statistik på alla fel. Otroligt många haverier då, men det är ju mycket bättre idag.
Totalförbrukning sista 5 åren, bild tagen 31 dec 2025
Har 3 söner (2 utflugna nu) och för 6-10 år sedan var det mer, eller mindre världskrig varje morgon när någon gjort slut på varmvattnet.
Bergvärme i huset i 30år, nuvarande värmepump IVT är har gått mer än 16år. Enda problemet har varit av magnetit igensatta flexslangar. Har inte fått fylla på en droppe sprit i köldbärarens nivåkärl. Aldrig något tillskott förutom vid uppstarten då köldbäraren luftades via pump i sopkärl . Stod på i 2 dagar !
Tidigt 2000 tal var det mycket skriverier om Folksams årliga statistik på alla fel. Otroligt många haverier då, men det är ju mycket bättre idag.
Totalförbrukning sista 5 åren, bild tagen 31 dec 2025
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 23.5g inne just nu (eldar och har inomhussensorn i vardagsrummet), inomhusgivarn är inställd som styrande och på maxlmalt. Jag tycker det är konstigt att kompressorn ligger och kör 5200 varvtal även när det är såpass varmt inne?
Har smartcontrol i , eltillsats av. 22grader inställt på pumpen.... Märker att min elförbrukning är ganska hög även om jag eldar hela dagen..
148kvm enplanshus
Har smartcontrol i , eltillsats av. 22grader inställt på pumpen.... Märker att min elförbrukning är ganska hög även om jag eldar hela dagen..
148kvm enplanshus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden