5 025 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Noggrann lekman VS. slarvig elektriker?
Min elektriker kopplade in ett uttag i källaren som inte fungerade, inget jättebehov av det.har hänt ett par ggr att man kommit till ett hus där elen är omdragen i hela huset av elfirma. Ett uttag som inte fungerar, så fort man kopplat in nåt där så blir det svart, jfb löser... Pinsamt att firman kopplat jord o nolla fel... I synnerhet när kunden påpekat att de inte kunnat använda sin mangel efter att elenblivit utbytt.
När hans lärling kommer ut till mig 6 månader senare för att göra en annan installation så fann han att han att jord och nolla var skiftade i centralen.
Lätt hänt, men lite kul
Jag är mest fundersam på hur en noggran och pedantisk anläggning ser ut, speciellt om det mesta är infällt. Alltså, vad är skillnaden jämfört med en yrkesmans arbete i ett yrkesmässigt tempo. Om det bara var synliga kabeldragningar så ok...men infällt....
Ledarna skall ju gärna sitta ihop riktigt också i skarvar osvGlufsglufs skrev:
Noggrannhet och slarvighet gäller ju inte bara utseende, utan även funktion så klart.
Men är man då noggrann och vet hur det skall göras, så borde det ju bli bra. Jag vet ju inte hur den här killen har arbetat, men han kanske trippelkollade allting och gjorde sitt yttersta för att det skulle bli så korrekt som möjligt. Men visst kan det hända att han gör riktigt bra skarvar och gör allting fint och prydligt samtidigt som själva kopplingen är helt fel. Och då kan det ju givetvis vara livsfarligt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ja, återigen. Det är ju mycket bättre att göra en elbesiktning även att byta ut allt bara för att det kanske är dåligt.
Glufsis>Man lägger lampsladden eller FK'n i kabelkanal så ser det genast "professionellt" ut.
Och nej, det var inte menat mot TS eller någon i tråden etc utan bara en reflektion till hur det ibland kan se ut.
Dvs helt uppåt väggarna men snyggt med kabelkanal i alla fall.
/Kent
Och nej, det var inte menat mot TS eller någon i tråden etc utan bara en reflektion till hur det ibland kan se ut.
Dvs helt uppåt väggarna men snyggt med kabelkanal i alla fall.
/Kent
Hehe...just det ja...man gör lampsladdar och skarvsladdar till fast installation...ser bra ut men fel då istället....
Om det där var ett svar på det jag skrev förstår jag inte din poäng. Jag har såväl FK i Thorsman DMT-kanaler som kabel i olika former av kanaler och lister hemma. Inget konstigt med det. I takt med det ökade intresset för heminredning blir även fula elkablar offer för smarta och snygga lösningar.mycke_nu skrev:
Poängen var att tråden handlar om fast elinstallation vilket skall utföras med minst 1,5 mm2 ledare och då duger inte lampsladd även om den ligger i en prydlig kanal.
Inget ont om kanaler och lampsladd använt på rätt sätt.
Inget ont om kanaler och lampsladd använt på rätt sätt.
Steamboy>Ok, det var ett dumt exempel men andemeningen är att alltför ofta ser man skarvsladdar användas som en del i den fasta installationen. Med kabelkanaler ser det väldigt proffsigt ut tills man tittar närmare på det.
Borde kanske varit tydligare.
För att ta skräckexempel så 2x0,75 som matar fasta vägguttag, ofta jordade sådana med
Inget ovanligt när folk vill ha belysning mm inne i en garderob t ex, de borrar genom väggen, drar genom sladden och sätter ett uttag där sen.
Förhoppningsvis så blir det bara belysning där och inga större laster så det är väl det som gör att det klarar sig i en del fall.
/Kent
Borde kanske varit tydligare.
För att ta skräckexempel så 2x0,75 som matar fasta vägguttag, ofta jordade sådana med
Inget ovanligt när folk vill ha belysning mm inne i en garderob t ex, de borrar genom väggen, drar genom sladden och sätter ett uttag där sen.
Förhoppningsvis så blir det bara belysning där och inga större laster så det är väl det som gör att det klarar sig i en del fall.
/Kent
Redigerat:
Annan klassiker är ju lampsladd gömd bakom golvlister också....just för att dom råkar få plats....snyggt/osynligt men men....
Jo och i de flesta fall så är det bara okunskap och inget annat.
Det är möjligt att Elsäkerhetsverket borde vara tydligare med att säga att så gör man inte för att då kan saker hända.
Sen är ju en del idioter ändå, i en lägenhet där de limmade upp gips så drog de lampsladd, skarvade med sockerbitar i en dosa och bort till ett vägguttag nära dörren. Enda sättet att se det var att öppna vägguttaget.
Behöver jag säga att det inte var elektriker som gjorde det utan några som lyxrenoverade lägenheter på ett billigt sätt *suck*
Var svar svar till Glufsis men någon hann emellan.
/Kent
Det är möjligt att Elsäkerhetsverket borde vara tydligare med att säga att så gör man inte för att då kan saker hända.
Sen är ju en del idioter ändå, i en lägenhet där de limmade upp gips så drog de lampsladd, skarvade med sockerbitar i en dosa och bort till ett vägguttag nära dörren. Enda sättet att se det var att öppna vägguttaget.
Behöver jag säga att det inte var elektriker som gjorde det utan några som lyxrenoverade lägenheter på ett billigt sätt *suck*
Var svar svar till Glufsis men någon hann emellan.
/Kent
Redigerat: