Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Golvlampan verkar lite svår att bygga om till dubbelisolerat om du måste ha kvar den typen av strömbrytare. Kabelmanteln måste löpa hel genom rören och skalas upp först i omedelbar närhet till strömbrytaren, där de enkelisolerade ledarna behöver hållas borta från metallhöljet, t.ex mha skyddsslang. Men det verkar trångt, och strömbrytaren har okänd grad av isolering.

Om det fungerar så finns lamphållare med inbyggd strömbrytare, [länk], det finns fotströmbrytare som monteras på sladden, och det finns fjärrstyrda strömbrytare som sätts i uttaget.

Någon dragavlastning behövs inte vid lampsockeln då det finns i lampfoten. Lampsockeln ser också fin ut och behöver inte bytas.

Din andra lampa ser ut att vara en taklampa? Om den då har en kort anslutningskabel med lampstickpropp så är det inte superviktigt med en dragavlastning, men den kan även i detta fall göras i kupan.
Tack - tänker att man sätter nån form av krympslang över för att isolera mot strömbrytaren. Själva strömbrytaren har jag tänkt byta ut. Men om det är svårt att få bra så kanske man får ha en sådan med brytare på hållaren. Lite trist att få ett hål i koppen bara. Gällande sockeln så tänkte jag att den är gammal standard men behöver den inte bytas så är det ju bra (om jag inte väljer en med strömbrytare på).

den andra är mycket riktigt en taklampa, total sladdlängd kanske 30cm så kanske onödigt med dragavlastning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sista lampan för nu (väntar med resterande tills de ska användas). En klassisk skrivbordslampa som defenitivt behövde renovering då lamphållaren föll sönder (och hade rostat ihop med blecket den satt på). Här tänker jag att de blir svårt med tryckknappen på toppen så kommer sätta en mellanströmbrytare på ny svart lampsladd istället. Låter det klokt? Strömbrytaren på toppen får sitta kvar utan funktion för estetikens skull.
Hand håller en renoverad skrivbordslampa med ny svart lampsladd och inaktiv tryckknapp på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en klassisk skrivbordslampa som behöver renoveras med synlig rost och defekt lamphållare.
Skapa konto
Renovering av en klassisk skrivbordslampas lamphållare med rost och synlig sladd i bakgrunden.
Skapa konto
Person som håller i en trasig lamphållare och gammal lampsladd under renovering.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ett problem med äldre strömbrytare som här. Om man tänker dubbelisolering. Är att krypavståndet från kopplingen mot en metallyta som brytaren sitter mot, är ofta för kort. Kravet är (troligen, kan ha fel), 4mm krypavstånd. Där kan man ev. sätta en plastskiva mellan plåten och brytaren, men den skall egentligen vara avsedd och testad för ändamålet.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett problem med äldre strömbrytare som här. Om man tänker dubbelisolering. Är att krypavståndet från kopplingen mot en metallyta som brytaren sitter mot, är ofta för kort. Kravet är (troligen, kan ha fel), 4mm krypavstånd. Där kan man ev. sätta en plastskiva mellan plåten och brytaren, men den skall egentligen vara avsedd och testad för ändamålet.
Precis, tror inte jag skulle få till det på ett bra sätt. Skippar därför att koppla in brytaren på toppen. Hör också till saken att skärmen blir rätt varm av lampan och det kommer vara bekvämare att släcka med en brytare på sladden efter lampan. Då borde sladden kunna löpa utan hinder hela vägen in till den nya lamphållaren.

Golvlampan verkar lite svår att bygga om till dubbelisolerat om du måste ha kvar den typen av strömbrytare. Kabelmanteln måste löpa hel genom rören och skalas upp först i omedelbar närhet till strömbrytaren, där de enkelisolerade ledarna behöver hållas borta från metallhöljet, t.ex mha skyddsslang. Men det verkar trångt, och strömbrytaren har okänd grad av isolering.

Om det fungerar så finns lamphållare med inbyggd strömbrytare, [länk], det finns fotströmbrytare som monteras på sladden, och det finns fjärrstyrda strömbrytare som sätts i uttaget.

Någon dragavlastning behövs inte vid lampsockeln då det finns i lampfoten. Lampsockeln ser också fin ut och behöver inte bytas.

Din andra lampa ser ut att vara en taklampa? Om den då har en kort anslutningskabel med lampstickpropp så är det inte superviktigt med en dragavlastning, men den kan även i detta fall göras i kupan.
Gällande golvlampan så verkar sockeln strula så har beställt en ny lamphållare. I väntan på den så tänkte jag förbereda fotströmbrytaren. Det är en sådan här: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...004565002-fotstrombrytare-1-pol-svart-2820697

har förstått att jag ska leda nollan vid sidan och endast fas går genom brytaren men vilket av de två nedan är bästa sättet att koppla fasen?

Golvlampans fotströmbrytare öppen med synliga kablar och komponenter för koppling.
Skapa konto
Öppen fotströmbrytare på trägolv bredvid golvplattans guldiga kant och en skruvmejsel.
Skapa konto

tack igen för all grym expertis!

N NoreTor skrev:
men vilket av de två nedan är bästa sättet att koppla fasen?
Hur många anslutningsterminaler har brytaren? Finns det någon märkning på själva "brytarknappen" eller annan specifikation? Jag skulle gissa att det kvittar men utan mer detaljer är det svårt att veta säkert.

Sen kan man väl nämna att det här med att leda nolla förbi och bryta fasen blir lite meningslös diskussion då det väl sitter en vanlig stickpropp i andra änden och den kan man vända hur som helst, så vad som bryts vet man inte och det spelar heller ingen roll i detta fallet.

Här kan man nog helt enkelt säga att får du brytaren att fungera har du kopplat rätt.

• Gilla
Emil_L och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde inte man skulle behöva ett brux till en fotströmbrytare... På webbsidan står i alla fall att den är enpolig. Om den två har tre anslutningar kanske den är växlande? Det hade varit bättre om den varit tvåpolig. Det är läge att plocka fram multimetern och ohmmäta brytaren för att reda ut hur den fungerar.

Sedan behöver avmantla längre så att ledarna inte ligger i spänn som på bilden. Var noga med dragavlastningen, ett lätt ryck kan annars ge två spänningsförande trådändar i dagen.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
Plastkopparna över strömbrytarna är en del av dubbelisoleringen men en sitter fel väg.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Plastkopparna över strömbrytarna är en del av dubbelisoleringen men en sitter fel väg.

Protte
Tack, var jag som satte den så för att visa delarna. Har dock valt att ta bort de gamla tryckströmbrytarna då jag inte kände att jag kunde få det säkert. :)

Jag trodde inte man skulle behöva ett brux till en fotströmbrytare... På webbsidan står i alla fall att den är enpolig. Om den två har tre anslutningar kanske den är växlande? Det hade varit bättre om den varit tvåpolig. Det är läge att plocka fram multimetern och ohmmäta brytaren för att reda ut hur den fungerar.

Sedan behöver avmantla längre så att ledarna inte ligger i spänn som på bilden. Var noga med dragavlastningen, ett lätt ryck kan annars ge två spänningsförande trådändar i dagen.
Tack igen, ska avmantla längre. Antar du menar på själva dubbelisoleringen, sätter den så nära dragavlastningen som möjligt och är noga med att spänna skruvarna ordentligt.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur många anslutningsterminaler har brytaren? Finns det någon märkning på själva "brytarknappen" eller annan specifikation? Jag skulle gissa att det kvittar men utan mer detaljer är det svårt att veta säkert.

Sen kan man väl nämna att det här med att leda nolla förbi och bryta fasen blir lite meningslös diskussion då det väl sitter en vanlig stickpropp i andra änden och den kan man vända hur som helst, så vad som bryts vet man inte och det spelar heller ingen roll i detta fallet.

Här kan man nog helt enkelt säga att får du brytaren att fungera har du kopplat rätt.
Tack! Tryckbrytaren är enpolig men har två anslutningshål på vardera långsida samt två skruvar för att fästa kabel på respektive kortsida. Sedan är det tänkt att man drar nollan (även om det kan bli spegelvänt som du påpekar) genom ena sockerbiten i ytterkanten och om man har skyddsjord ska den gå i andra ytterkanten genom den andra sockerbiten (som jag ser står på ända på bilden). Tyvärr ingen märkning eller annan spec som jag sett. Men får kanske se om jag kan få tag på en tvåpolig brytare. Inte hittat det dock :(

Tvåpolig brytare behövs inte då funktionen bara är att släcka lampan. Vid eventuell service på lampan drar man ur sladden till skillnad från t ex fast anslutna apparater där man måste säkerställa att eventuella brytare verkligen bryter fasen/faserna.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tvåpolig brytare behövs inte då funktionen bara är att släcka lampan. Vid eventuell service på lampan drar man ur sladden till skillnad från t ex fast anslutna apparater där man måste säkerställa att eventuella brytare verkligen bryter fasen/faserna.
Tack - då är frågan bara hur fasen ska kopplas i brytaren.

Så att den bryts... Det är ju i princip omöjligt att koppla fel så det blir farligt, så har du ingen enkel multimeter så du kan testa vilka anslutningar som har kontakt och inte när man trycker på knappen är det väl bra att testa...

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
N NoreTor skrev:
Tack - då är frågan bara hur fasen ska kopplas i brytaren.
Om vi vänder på frågan hur skall du sätta in stickproppen i uttaget? och hur är uttaget kopplat? :)

Som tidigare nämnt spelar det tekniskt sett ingen roll eftersom du kan vända stickproppen i uttaget så det blir "tvärt om" i brytaren, båda alternativ fungerar, ena alternativet bryter du "nollan" och det andra bryter du "fasen"
Är väl att föredra att bryta fasen men som sagt beror på hur man sedan sätter in stickproppen samt hur uttaget är kopplat också.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
Allt klart med golvlampan :) lyser fint och bryter som den ska.
Installationsvy av elektriska komponenter i en golvlampa på trägolv.
Skapa konto

Golvlampa tänd i rumshörn med trägolv, bredvid skåp och växter, ger ett varmt ljus.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.