Byggahus.se

Nockpanna från 1925?

1. N
    Medlem · 6 inlägg

Novisen3

Medlem
    Hej!

Jag bor i ett hus byggt 1925 med brutet tegeltak. Taket är omlagt runt 1990 (Vittinge tvåkupigt stämplat 89-10). I uthuset har jag hittat nockpannor som inte matchar de som nu sitter på huset (se bilder).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    86E699FD-82B0-4F91-AC11-80AAD8389006.jpeg
    2C55F601-5232-4F42-BA7F-CFBF92ADEE6B.jpeg
    70ECCB03-4825-40E2-BE17-CC99766662CB.jpeg

Min fråga är om de kan ha suttit på huset när det byggdes 1925. Pannorna saknar stämplar. Är det rimligt stilmässigt? Huset i övrigt har putsad fasad med tidsenliga hörnpilastrar. Är det troligt att det var tvåkupigt tegel från början? Tack på förhand!

2. N
    Medlem · 6 inlägg

Novisen3

Medlem
    All info om pannan är av intresse. Jag har spanat på andra hus med tegeltak under sommaren, men har än så länge inte sett en panna som liknar denna…

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 691 inlägg

justusandersson

Medlem
    Tvåkupigt tegel var ett utpräglat 20-talsmode. Dessförinnan förekom det knappast alls. Jag kan mycket väl tänka mig att nockpannan på bilden kan ha suttit på ett hus från 1925. Den har drag av nyklassicism, som var typiskt för den tiden. Däremot är det svårt att vara expert på taktegel. Jag tror inte det finns någon som kan kalla sig det med gott samvete. Det fanns så otroligt många tegelbruk, inte minst i Skåne.

• Laddar…
  4. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 220 inlägg
    Det finns en expert på taktegel i Trosa.

• Laddar…
  5. N
    Medlem · 6 inlägg

Novisen3

Medlem
    Tack för tips! Har skickat frågan dit också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.