Vi köpte moniers metalroll när vi köpte takmaterial, så satt jag o fundra vad det är bra för?

Takena klarade väl sig ypperligt utan nockband förr, gör dom inte det längre, funderar på o lämna tillbaka det till affärn faktiskt.

Och detta med nockspik, måste det verkligen vara en super special edition? Det duger alltså inte med vanlig spik längre?

Var kommer alla såna här " man bara ska ha det" saker ifrån?

• Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Stoppar mot fåglar och dylikt, sätt dit det, det förstör iaf ingenting :-).

M
Jag har sett mången gammal spik i nockpannor som rostat bort, men om den nya "nockspiken" håller längre vete fasiken

Det var junte direkt gratis så om det inte gör någon nytta så verkar det onödigt.

S
Har ett tak med 30 år gammalt nockband, det är sprött som lättsaltade chips och full med hål , läcker inte in en droppe vid nock ändå, jag tror den e meningslös, ovälkomna häster håller man borta med billigare material :P

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag tyckte nockbandet var dyrt när jag la om taket för +10 år sedan. Skippade det och har bara papp över nockbrädan och sedan nockpannor på det. Pannorna sitter med vanlig galvad spik Verkar funka utmärkt nu 10 år senare och jag vet inte vad som ska hända nästa tio år heller....

• Gilla
katos
  • Laddar…
Ja, kan ligga nåt i det du tycker. Nockband är inte det som är direkt avgörande för livslängden på ett tak men det dyra bandet är en kostnad som kommer 1 gång var 40-50,e år. Troligen kommer bandet ge sig innan själva taket. Beror lite på vart du bor också.....väder och vind, djur och natur. En mås får inte plats under nocken liksom.

Däremot slutar ofta spikad nock med mindre lyckat resultat, spiken leder vatten, även nockspik med gummi. Lägg nocken åt rätt håll (med vinden) så går det bra.

/Nils82

• Gilla
Harrypotter
  • Laddar…
Ja så då lär det va överflödigt, vårat tak är inte bytt sedan 1970 typ och det hade inge nockband så egentligen har jag svar på min fundering där.

Men någon måste ju gå på allt sånt här för annars skulle det väl inte finnas o köpa.

Mycket som ändrats sedan vårat tak lades för ca 40 år sedan, typ som nockband, speciella nockspik o plastigt takpapp. .

Självklart funderar man på varför ändra ett sätt som tydligen funkade?

Nils82 skrev:
Ja, kan ligga nåt i det du tycker. Nockband är inte det som är direkt avgörande för livslängden på ett tak men det dyra bandet är en kostnad som kommer 1 gång var 40-50,e år. Troligen kommer bandet ge sig innan själva taket. Beror lite på vart du bor också.....väder och vind, djur och natur. En mås får inte plats under nocken liksom.

Däremot slutar ofta spikad nock med mindre lyckat resultat, spiken leder vatten, även nockspik med gummi. Lägg nocken åt rätt håll (med vinden) så går det bra.

/Nils82
Nockpannorna måste ju spikas, där har man inget val. Lägga med vinden kan ju vara lite svårt - iallafall här så blåser det från olika håll.....

En annan ledtråd till om nockband behövs eller inte är ju hur taket såg ut när man gjorde om det. Här var nockbrädan inte rutten och råsponten fin i nock => man behöver inte hitta på nytt trolleri bara för att det går. Här funkar det bevisligen att göra som man alltid gjort.

...sedan kan man ju fundera på om inte nockbrädan ska ligga utanför pappen, jag har den innanför. Skulle vara "tätare" att ha den utanför och offra den var 30nde år....

MathiasS skrev:
Nockpannorna måste ju spikas, där har man inget val. Lägga med vinden kan ju vara lite svårt - iallafall här så blåser det från olika håll.....
Måste och måste, det blev aldrig av när jag la om mitt tak för några år sedan och jag har inte fått tummen ur denna sommaren heller. Inte en enda nedflugen panna än så länge, peppar peppar.

Hur står är kostnad för nockband fågelband längst ner och rostfria nockspick , snåla inte på småsaker är något jag lärt mej under 20 år som snickare .
Sen är det ganska mycket regn och snö som blåser in uppe i nock

• Gilla
Joak
  • Laddar…
MathiasS skrev:

En annan ledtråd till om nockband behövs eller inte är ju hur taket såg ut när man gjorde om det. Här var nockbrädan inte rutten och råsponten fin i nock => man behöver inte hitta på nytt trolleri bara för att det går. Här funkar det bevisligen att göra som man alltid gjort.

...sedan kan man ju fundera på om inte nockbrädan ska ligga utanför pappen, jag har den innanför. Skulle vara "tätare" att ha den utanför och offra den var 30nde år....
Nej men alltså en spik i en nockpanna leder vatten. Det är inte ens ämne för diskussion. Sen finns ju ByggAMA som tar upp spikad nock och som vi snickare ska följa. Det leder till ett mycket vindsäkert tak och ett nylagt tak måste uppfylla vissa krav/garantier. Men lik förbannat så leder en spik vatten.
Lägg åt rätt håll och kolla på taket vid ogynnsamt väder. Alla tak måste underhållas då och då.

Lycka till/Nils82

Y
Jag tänkte skruvat fast varannan nockpanna, fast efter att jag hade 2 prov nockpannor på taket medans det var storm ute som välte träd och nockpannorna låg kvar efteråt så kändes inte inte så viktigt längre. Men jag satte rostfria skruv med gummi på översta raderna med takpannor.

Moniers nockband satte jag, tror den är bra faktiskt, fast när jag satte den insåg jag hur viktigt det var att nockbrädan var i rätt höjd så nu sticker det ut lite nockband här och var.

satte även antifågel band längst nere. har fåglar överallt under andra taken.

Nils, har någon protesterat mot att en spik leder vatten?

Dalbotös skrev:
Måste och måste, det blev aldrig av när jag la om mitt tak för några år sedan och jag har inte fått tummen ur denna sommaren heller. Inte en enda nedflugen panna än så länge, peppar peppar.
Hade inte heller mina spikade men så var Gudrun på besök och flyttade på en del pannor som i sin tur flyttade på en del andra pannor som i sina turer kom till vila på min bils tak. Så nu är det spikat och hela taket är fullt med krokar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.