33 769 läst ·
27 svar
34k läst
27 svar
nockband = trams?
Ja det är ju en totalt onödig kostnad om den är meningslös.Fågelband kommer vi absolut inte ha.Polos skrev:
Jag dividerar inte om spik elr inte spik, men jag antar att man förr använde vanlig spik, inte någon speciell nockspik.
Som jag nämnt i någon tidigare tråd håller jag på att lägga om tegeltaket på min snickabod. Det har inte åtgärdats sedan boden byggdes för c:a 90 år sedan. De hade lagt teglet utan att ens använda underlagspapp och hade spikat nockpannorna med vanlig spik. Många pannor var i väldigt dåligt skick, jag har under årens lopp endast bytt de pannor som ibland har gått sönder. Jag har hunnit ta ner teglet på en långsida och en kortsida och de sidorna var det fullt med barr, löv och björkfrön så ingen som helst möjlighet för vattnet att rinna vidare om den funnits underlagspapp. Nu fanns det som sagt ingen sådan så eventuellt regn och snö som har tagit sig in under pannorna har förmodligen sugits upp av råsponten elller runnit ner genom springorn i råsponten (springor på upp till 5 mm). Hur såg då råsponten ut efter att i 90 år varit utsatt för detta? Svaret på det är märkligt nog att den var i det närmaste helt felfri. Jag har givetivis tagit bort allt råspont som var murken men tror inte att det kan ha varit mer än totalt ett par meter råspont och då endast vid valmnock. Kommer troligen att använda nockband eftersom jag nu kommer att lägga på underlagspapp, annars blir det trots allt så att vattnet som letar sig in under pannorna kommer att rinna ner via underlagspappen och sedan sugas upp av de löv m.m. som annars oundvikligen letar sig in under pannorna och fastnar vid läkten, då kommer läkten att bli utsatt för den fukten. Jag tror hur som helst att nockbanden gör att det blir betydligt mindre skräp och vatten som kommer in via nockpannorna. Spiken som nockpannorna satt med har dock inte orsakat några fuktskador på nockbrädan trots att det givetvis inte fanns någon gummitätning. Med dagens krav var alltså det här taket byggt på helt fel sätt men det har trots det klarat sig bra, jag kommer dock att använda såväl underlagspapp, fotplåtar och troligen även nockband.
Vi har också en 100 år gammal byggnad på våran tomt med usprungstegel, utan papp, nockband och hej o hå och taket är ännu helt dugligt.siamthai skrev:Som jag nämnt i någon tidigare tråd håller jag på att lägga om tegeltaket på min snickabod. Det har inte åtgärdats sedan boden byggdes för c:a 90 år sedan. De hade lagt teglet utan att ens använda underlagspapp och hade spikat nockpannorna med vanlig spik. Många pannor var i väldigt dåligt skick, jag har under årens lopp endast bytt de pannor som ibland har gått sönder. Jag har hunnit ta ner teglet på en långsida och en kortsida och de sidorna var det fullt med barr, löv och björkfrön så ingen som helst möjlighet för vattnet att rinna vidare om den funnits underlagspapp. Nu fanns det som sagt ingen sådan så eventuellt regn och snö som har tagit sig in under pannorna har förmodligen sugits upp av råsponten elller runnit ner genom springorn i råsponten (springor på upp till 5 mm). Hur såg då råsponten ut efter att i 90 år varit utsatt för detta? Svaret på det är märkligt nog att den var i det närmaste helt felfri. Jag har givetivis tagit bort allt råspont som var murken men tror inte att det kan ha varit mer än totalt ett par meter råspont och då endast vid valmnock. Kommer troligen att använda nockband eftersom jag nu kommer att lägga på underlagspapp, annars blir det trots allt så att vattnet som letar sig in under pannorna kommer att rinna ner via underlagspappen och sedan sugas upp av de löv m.m. som annars oundvikligen letar sig in under pannorna och fastnar vid läkten, då kommer läkten att bli utsatt för den fukten. Jag tror hur som helst att nockbanden gör att det blir betydligt mindre skräp och vatten som kommer in via nockpannorna. Spiken som nockpannorna satt med har dock inte orsakat några fuktskador på nockbrädan trots att det givetvis inte fanns någon gummitätning. Med dagens krav var alltså det här taket byggt på helt fel sätt men det har trots det klarat sig bra, jag kommer dock att använda såväl underlagspapp, fotplåtar och troligen även nockband.
Så man undrar ju hur mycket nytta alla dessa nya påhitt egentligen gör.
Nockband mindre snö regn och skräp under pannor vid nock . Rostfria spick vid nock säger sej självt , fågelband inga fåglar som bygger bon under pannor .
Sen väljer du själv vad du vill ha du kan t ex välja bort galvad spik det hade dom inte heller förr.
Sen väljer du själv vad du vill ha du kan t ex välja bort galvad spik det hade dom inte heller förr.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
På tak som lutar lite (15 grader) är nockband väldigt bra att ha men på branta tak tycker jag inte det behövs.
Dagen tak behöver va mycket tätare än dom gamla då det är massa lager isolering och plast överallt läcker det in blir det lätt mögel men på riktigt gamla hus torkar det ut.
Dagen tak behöver va mycket tätare än dom gamla då det är massa lager isolering och plast överallt läcker det in blir det lätt mögel men på riktigt gamla hus torkar det ut.
Kommer in mycket snö och regn på 45 graders också .johan ivarsson skrev:
Men har man pappat rätt då är det i stort sett ingen fara , men att snåla på en sådan liten sak är bara dumt .
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Jo men inte i närheten samma mängd sen försämrar nockband ventilationen ganska mycket så jag har åsikt att på branta tak är det bättre utan.Polos skrev:
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Ventilationen är väldigt viktigt har man nockband blir det mindre ventilationen. En del tillverkar får man inte använda kil för att ventilationen blir sämre sen är ventilationen viktigare nu med den nya typen "väv" papp.Polos skrev:
Hade nockband på mitt gamla eternittak från 73.
Det var söndervittrat på dom flesta ställen och faktiskt där det inte fanns så blev det lite blött på insidan på masoniten när regn eller snö farit in i rätt vinkel.
så jag stoppade nockband iaf på nya plåttaket.
Det var söndervittrat på dom flesta ställen och faktiskt där det inte fanns så blev det lite blött på insidan på masoniten när regn eller snö farit in i rätt vinkel.
så jag stoppade nockband iaf på nya plåttaket.
Vart klar med mitt takbyte för 3 veckor sedan. Körde med Monier metallroll, verkar vara en fantastisk produkt med utmärkt ventilation, kostade väl ca 1800:- för 15m på k-rauta efter div rabatter, total kostnaden var ca 35 000:- för hela takbytet. Så det blir väl ungefär 5 % av kostnaden, vilket kan kännas dyrt för ett självhäftande band man rullar ut. Men resonerade att om jag ändå gör taket så är det lika bra att göra det ordentligt. Skall väl poängtera att gamla taket hade ett nockband av plast som var fullständigt tätt och inte några tecken på mögel eller röta. Så får väl se om den nya "miljön" med ventilation skapar problem.
Klicka här för att svara