Kan någon hjälpa oss att reda ut vad som gäller?
Vår tomt är lägre än båda våra grannar är stödmur enda alternativet? Vems ansvar är det?
Vi vill inte att deras regnmassor hamnar på våran tomt.Kan vi göra nått nu när vi håller på med markarbeterna?
 
Vad har ni för marknivå utsatt på nybyggnadskartan? Den avgör om ni får höja marknivån.
 
I vårt villaområde i Göteborg (äldre villor centralt) så är det den som har den högre tomten som är ensam ansvarig för stödmur.

Vår granne har tomten 1,5 m högre än oss och han var tvungen att ordna sin delvis förfallna stödmur när vi flyttade hit. Han blev belagd med vite
 
En stödmur är lika med en mur, även om den är uppfylld mot ena sidan. Därför kan det krävas bygglov i vissa kommuner och efter vissa höjder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.