Hej!

Är mitt inne i en totalentreprenad där 2 av rummen (som inte gränsar till varandra) ska ha nytt golv.

Hantverkaren har nu lagt 1 av de nya golven. Tidigare var det ingen nivåskillnad mot golvet i den angränsande hallen (finns en dörröppning utan dörr mellan hallen och rummet med det nya golvet), så det fanns därför ingen tröskel.

Nu då de lagt golvet (klickparkett) noterar jag dock en nivåskillnad på 1-2 cm, där det nya golvet är högre än i andra rummet. Eftersom ingen tröskel ännu har lagts är höjdskillnaden rätt påtaglig (tröskel är inget vi diskuterat men förutsätter att de lägger en tröskel, annars kommer jag begära det).

Enligt kontraktet skulle de riva tidigare golv innan de nya läggs, jag är osäker på om de faktiskt har rivit bort den gamla parketten med tanke på nivåskillnaden och att jag tyvärr märkt att de småfuskat med annat tidigare innan jag påpekat det.

Min fråga är om ni tror nivåskillnaden blir något estetiskt problem och är "värt" att klaga på, eller om det enkelt kan ordnas med en tröskel? Och om det nu skulle vara värt att klaga på, är det då möjligt att återanvända samma golv när de precis lagt det?

Tacksam för alla tips!

Kan även tillägga att dörren till badrummet finns i samma rum med det nylagda golvet. Jag har noterat att badrumsdörren "skrapar" något mot det nya högre golvet, dock är nya golvet fortfarande täckt med papp så det kanske förhoppningsvis inte blir ett problem när täckpapperet tas bort. Om det dock fortfarande skulle vara ett problem att dörren skrapas mot golvet får jag väl be dem slipa dörren några mm också?

Men vad är sagt från början, är det lovat att golven ska liva, och är det samma tjocklek på det nya och gamla golvet?

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
Enda som var lovat var att gamla parkettgolvet ska rivas, det nya är vanlig klickparkett från BAUHAUS. Kan tyvärr inte tjockleken på den gamla parketten.

Är inget avtalat att golven ska vara på samma nivå har du nog tyvär inget att hämta..
Framför allt om det är skillnad på tjocklek mellan det nya och gamla golvet.
Men har dom inte rivit det gamla golvet som avtalat, då är det en annan sak!
Försök att kolla det.

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
Kommunikationen har tyvärr inte varit den bästa men försöker höra med dem.

Annars antar jag att det ändå kan bli bra med en tröskel? Har inte erfarenhet av något liknande tidigare.

Tvärs om. Självklart skall nya golv liva med angränsande golv om de gjorde så innan. Det behöver inte avtalas.

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
Det blir nog bra med en liten tröskel, kommer inte märkas i längden men om man har möjligheten och det är avtalat så skulle jag alla dagar ha att det är i nivå.
Ett problem kan ju vara t ex en liten sten som kan fastna under badrumsdörren och ev. repa golvet om det är tajt.

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
Karlia
Det finns trösklar som fixar nivåskillnad, jag har själv precis lagt en mellan kök och matsal. Hand håller en tröskellist avsedd för nivåskillnader mellan golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
T
Men du ser väl om det gamla golvet ligger kvar? Ta en bild annars så vi får ta oss en titt......

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Men du ser väl om det gamla golvet ligger kvar? Ta en bild annars så vi får ta oss en titt......
Sist jag var förbi var det svårt när det var täckpapp över. Ska se om det går att lösa.

Men om det skulle vara så att de inte tagit bort gamla golvet, antar jag att jag även behöver handla ett nytt golv för att lägga om det?

Redigerat:
Villa vista Villa vista skrev:
Tvärs om. Självklart skall nya golv liva med angränsande golv om de gjorde så innan. Det behöver inte avtalas.
Kan ju bli svårt om det nya golvet är betydligt tjockare än det gamla, inget vi vet.....

• Gilla
Stevie Deville
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Kan ju bli svårt om det nya golvet är betydligt tjockare än det gamla, inget vi vet.....
Om rågolvet har samma höjd i de båda rummen skall ingen skillnad uppstå.
Men om det är ca 1-2 cm högre golv i nya rummet låter det som att de har lagt parketten på gamla golvet då en normal bauhauseparkett är 14 mm.

TS kanske kan beskriva om det är samma golv som skall rivas i båda rummen och vad det är för parkettdimension TS har köpt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.