Kombinationsvinkel har jag två stycken. En jag köpte ny, och en gammal efter farfar. Jättebra för vissa grejer, men ska jag mäta 90 grader litar jag inte riktigt på dem. Det finns säkert bättre och sämre kvalitet, men jag har sett såna där vinkeln inte stämmer när man låser fast den. Sedan krävs väl bara lite skräp för att få den att via 91 eller 89 grader. Amerikanerna är förtjusta i dessa, men jag använder dem mest till att mäta djup, eller att göra ett streck t.ex. 2 cm in på en bräda.

Kombinationshyveln är däremot väldigt användbar. Och skränktången använder jag någon gång per år. ;-)

Tack för en trevlig artikel En del av verktygen finns i min snickarlåda.

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är nöjd med min microplane rasp... Är kanske egentligen ett zest-järn, men jag använder det till allt från muskotnöt till parmesan... :)
Hm... men har man vanlig hårdost så klibbar det fast och klumpar sig. Det har funnits ett ost-rivare som ser ut precis som en vanlig osthyvel men som river osten istället för skivar. Enkel att hantera, ungarna river sig inte på den i onödan. Jag saknar den så...:cry:

MissMuffet skrev:
Hm... men har man vanlig hårdost så klibbar det fast och klumpar sig. Det har funnits ett ost-rivare som ser ut precis som en vanlig osthyvel men som river osten istället för skivar. Enkel att hantera, ungarna river sig inte på den i onödan. Jag saknar den så...:cry:
Det här är ju både OT, och "det var bättre förr-gnäll", men var inte osten mindre klibbig förr? :thinking:

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här är ju både OT, och "det var bättre förr-gnäll", men var inte osten mindre klibbig förr? :thinking:
(Jo det här är nog OT men Nej osten var inte mindre klibbig förr. )

GlennB GlennB skrev:
Avgradare ? det är väl inte speciellt ovanligt ? de flesta som borrar hål i metall har väl en ?
Inte jag. Brukar bara ta ett betydligt större borr och "handvrida" något varv. Nu borrar jag i och för sig inte jättemånga hål i metall.

• Gilla
Azur och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Du får önska en i julklapp.
[länk]
TACK!!! Jag trodde inte att de gick att få tag i längre :heart:

Tycker Microplanen är grym till zest när man kokar tonic :)

Avgradaren är generell avgradare och inte bara för borrade hål. Borrade hål fixas snabbast och bäst i serieproduktion med en försänkare.
Prova tex på tex klippt plåt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
Jag har en sån yxa. Den heter Vipukirves. Finsk historia. Mycket kraftfull!
Den känns inte obalanserad i svinget??

elpaco elpaco skrev:
Den känns inte obalanserad i svinget??
Nej inte alls. Sen så håller man lite löst i skaftet så att yxan kan rotera ett kvarts varv när man träffar vedträet. Det låter kanske lite dramatiskt men det fungerar mycket bra. Vad som händer är att eggen tränger ner 2-3 cm i träet och sedan bänder isär biten i sidled. Det gör också att yxan sällan fastnar när man hugger knepiga bitar.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
Nej inte alls. Sen så håller man lite löst i skaftet så att yxan kan rotera ett kvarts varv när man träffar vedträet. Det låter kanske lite dramatiskt men det fungerar mycket bra. Vad som händer är att eggen tränger ner 2-3 cm i träet och sedan bänder isär biten i sidled. Det gör också att yxan sällan fastnar när man hugger knepiga bitar.
Ok jag köpte en till farsan. Han är yxgalen. 1000pix.

elpaco elpaco skrev:
Det var ett klipp! De kostar annars mer än det dubbla

elpaco elpaco skrev:
Var köpte du yxan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.