maskeradeproggaren
Vilket protokoll kan man använda med zigbee modulen, går det välja eller är det enbart Z2M eller ZHA?

K
Protokoll? Zigbee är ett protokoll. Vilket är det som modulen pratar.

Däremot är zha och z2m två mjukvaror/bryggor för Zigbee. Det ska fungera i båda vill jag minnas.

Det ska också fungera med Homey

maskeradeproggaren
K knightjocke skrev:
Protokoll? Zigbee är ett protokoll. Vilket är det som modulen pratar.

Däremot är zha och z2m två mjukvaror/bryggor för Zigbee. Det ska fungera i båda vill jag minnas.

Det ska också fungera med Homey
Ok sorry för slarvig med taxonomin.. :) Har du modulen själv och har möjlighet att kolla? Har ställt frågan till Nimly men de verkar inte själv veta. Behöver veta eftersom jag ska köpa en ethernetbaserad zigbee som jag ska köra offsite via VPN och tydligen så finns det två varianter, beroende på vilken brygga man då vill köra. https://www.amazon.com/SMLIGHT-SLZB-06M-Ethernet-Zigbee2MQTT-Assistant/dp/B0CLCGV1RZ?th=1

K
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ok sorry för slarvig med taxonomin.. :) Har du modulen själv och har möjlighet att kolla? Har ställt frågan till Nimly men de verkar inte själv veta. Behöver veta eftersom jag ska köpa en ethernetbaserad zigbee som jag ska köra offsite via VPN och tydligen så finns det två varianter, beroende på vilken brygga man då vill köra. [länk]
Menar du Nimly connect modulen? Jag kände inte till att det fanns mer än en.

Jag kör den som Kjell säljer i z2m utan problem

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
K knightjocke skrev:
Menar du Nimly connect modulen? Jag kände inte till att det fanns mer än en.

Jag kör den som Kjell säljer i z2m utan problem
Ja precis, connectmodulen är det jag köpt. Kör skyconnectdongeln hemma och den ska tydligen fungera att köra med båda (men inte samtidigt såklart) men den är nog förinställd på ZHA från start och jag bara körde på så alla devices där är zha.

Vad det gäller nimlydörren så ska den i i stugan så där tänkte jag sätta upp ett subnät över vpn (därav ethernet). Och eftersom jag inte har några devices där än så är jag ju mer fri där, ännu så kan egentligen välja. Är Z2M att föredra framför ZHA enligt din uppfattning?

Z2M listar stöd för Nimly https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Onesti Products AS

Skillnaden mellan Z2M och ZHA är att man har mer detaljer i Z2M och fler enheter som stöds. Men det är mer jobb att få igång det. En fördel är att Z2M också att det är helt separat från HA så man skulle kunna byta till någonting annat i framtiden.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
K
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ja precis, connectmodulen är det jag köpt. Kör skyconnectdongeln hemma och den ska tydligen fungera att köra med båda (men inte samtidigt såklart) men den är nog förinställd på ZHA från start och jag bara körde på så alla devices där är zha.

Vad det gäller nimlydörren så ska den i i stugan så där tänkte jag sätta upp ett subnät över vpn (därav ethernet). Och eftersom jag inte har några devices där än så är jag ju mer fri där, ännu så kan egentligen välja. Är Z2M att föredra framför ZHA enligt din uppfattning?
Jag gillar z2m. Har aldrig kört zha. Valde z2m för att det skulle vara bättre. Kanske lite mer meck ibland, men det kan vara för att jag kör det på en separat raspberry pi och inte i min server.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.