199 106 läst ·
579 svar
199k läst
579 svar
Nimly Touch / Touch Pro -tråd
Min erfarenhet är att när den fungerar så fungerar bra och är tillräckligt snabb. Tekniken i sig bygger så klart på att fingrar är unika, vissa fungerar bättre än andra. Ett tips som jag tror kom i denna tråden är att spara sitt eget finger på flera minnesplatser i lite olika vinklar om man har svårt att få till en bra matchning. Det ökar träffsäkerheten.1 123abc skrev:
Det finns en sak som låset, och i synnerhet fingeravtrycksläsaren, är känslig för och det är fukt. Att påstå att låset är IP65-certifierat (dammtätt och spolsäkert) stämmer säkert för att hålla damm och vatten borta från innanmätet men i praktiken så fungerar inte touchpanelen om det är fukt på den och i synnerhet inte fingeravtrycksläsaren. Om det ligger fukt på touchpanelen så kommer det också öka energianvändningen. Jag har varit med om batteri som går från drygt 80% till 0 på en dag...
Vi upplever samma sak, så länge det är torrt och rent funkar det 95% av gångerna att låsa upp med fingeravtryck på första försöket. Fuktiga och blöta fingrar är också en dålig kombo.
Vi la till barnets finger någon gång när han var 3-4 år och det har funkat bra för honom också.
Vi har dock inte haft något behov av att regga samma finger flera gånger, men det är ett bra tips ifall det blir för många misslyckade försök för en specifik person. Vi har däremot lagt till flera fingrar för samma person på både höger och vänster hand, bra att kunna låsa upp med bägge händerna ifall man bär på något.
Vi la till barnets finger någon gång när han var 3-4 år och det har funkat bra för honom också.
Vi har dock inte haft något behov av att regga samma finger flera gånger, men det är ett bra tips ifall det blir för många misslyckade försök för en specifik person. Vi har däremot lagt till flera fingrar för samma person på både höger och vänster hand, bra att kunna låsa upp med bägge händerna ifall man bär på något.
Kan man göra något åt detta, eller är låset utslitet? Ibland blir det tvärstopp när man stänger dörren utan att ta ner handtaget. Känns lite glappt.
Sen ibland blir det bra en stund om jag smörjer med nåt. Nu har jag höjt dörren 2mm, kanske blev värre av det då metallen i dörren är sliten efter där låset brukar gå igen annars.
Sen ibland blir det bra en stund om jag smörjer med nåt. Nu har jag höjt dörren 2mm, kanske blev värre av det då metallen i dörren är sliten efter där låset brukar gå igen annars.
Jag tog loss låset, men verkar inte finnas så mycket att pilla på.É ÉlPon skrev:Kan man göra något åt detta, eller är låset utslitet? Ibland blir det tvärstopp när man stänger dörren utan att ta ner handtaget. Känns lite glappt.
Sen ibland blir det bra en stund om jag smörjer med nåt. Nu har jag höjt dörren 2mm, kanske blev värre av det då metallen i dörren är sliten efter där låset brukar gå igen annars.
[video]
Provade med att lägga in dem distansen som medföljer. Egentligen tajtaste laget för dörren men gick få dit. Men ingen skillnad.K Kullgren skrev:
Men glappet ska nog inte vara så där mycket, Nimly skulle skicka ny låskista till mig.
Nu har du redan reklamerat låshuset till Nimly men skriver ett svar ändå.
Vid den typen av fel lägger man först lite fett på kolvens anläggningsyta och drar igen några gånger och sedan drar man av fettet med fingret så det endast blir en glidyta kvar.
Om det inte hjälper så reklameras låshuset då det varit problem med att tryckesfallkolven är för glapp vilket orsakar funktionsproblem.
Vid den typen av fel lägger man först lite fett på kolvens anläggningsyta och drar igen några gånger och sedan drar man av fettet med fingret så det endast blir en glidyta kvar.
Om det inte hjälper så reklameras låshuset då det varit problem med att tryckesfallkolven är för glapp vilket orsakar funktionsproblem.
Ja det är så jag gjort. Fetta in hjälper tillfälligt. Mel det krävs fortfarande onödigt mycket kraft för att ”panga igen” dörren och efter ett tag blir det sämre igen.1 123abc skrev:Nu har du redan reklamerat låshuset till Nimly men skriver ett svar ändå.
Vid den typen av fel lägger man först lite fett på kolvens anläggningsyta och drar igen några gånger och sedan drar man av fettet med fingret så det endast blir en glidyta kvar.
Om det inte hjälper så reklameras låshuset då det varit problem med att tryckesfallkolven är för glapp vilket orsakar funktionsproblem.
Att dörren jäser/krymper, är det tecken på kass kvalitet?1 123abc skrev:
Slutbleck justerbart med skruv, är det exempelvis assa 1889-11?
Här ser ni att nyckeln fungerar. Drar ner handtaget för första gången sen montering. Kolvarna fungerar. Men efter det slutar nyckeln fungera. I slutet ser ni att fyrkanten med pilen inte har återgått till läget rakt upp som det var innan dörrhandtaget användes.
Har lossat på skruvarna som man ska, dom är verkligen inte hårt åtdragna.
Är det fel på dörren eller låset?
Har lossat på skruvarna som man ska, dom är verkligen inte hårt åtdragna.
Är det fel på dörren eller låset?
Uppdatering: om jag efter ha tryckt ner handtaget på insidan även drar upp handtaget extra långt, dvs mer än vågrätt, då verkar fyrkantspinnen hamna rätt igen så nödnyckeln fungerar. Hjälper kanske inte om man glömt göra det och står utanför och måste använda nyckeln?J JimJer skrev:Här ser ni att nyckeln fungerar. Drar ner handtaget för första gången sen montering. Kolvarna fungerar. Men efter det slutar nyckeln fungera. I slutet ser ni att fyrkanten med pilen inte har återgått till läget rakt upp som det var innan dörrhandtaget användes.
Har lossat på skruvarna som man ska, dom är verkligen inte hårt åtdragna.
Är det fel på dörren eller låset?
Någonting verkar ju vara fel i själva låset, eller i installationen. Vad säger Nimly? Antar att du hört av dig till deras support redan?J JimJer skrev:
Sjuk besviken såhär långt. Tyckte jag hade läst på ordenligt. Instruktionerna i manualen för att byta masterkod fungerar inte utan den blinkar rött på en gång när jag trycker *. Och så låser den mig upprepade gånger inne även fast jag aldrig rört #-knappen. Obehagligt!
Ska höra av mig till Nimly men det här är riktigt läskigt.
Ska höra av mig till Nimly men det här är riktigt läskigt.