Hej!

Jag tänkte att jag ska skriva lite om vad jag tycker och problemen jag haft nu efter nästan 2 år med 2st nimly touch pro.

- Ett av låshusen kärvade så mycket när jag fick det så att handtaget fastnade i bottenläget.
Jag fick ju ett nytt på garanti så det löste sig.

- Sen har jag fått en innedel utbytad för att den bara en dag gav upp och inte kunde öppna inifrån. Alltså när man tog i dörren från insidan (dörren var inte i semesterläge) så gick det inte att komma ut. Känns inte bra om det till exempel skulle hända något och man snabbt måste kunna komma ut. Inte ens när jag slog kod etc från insidan och man till och med hörde att mekanismen försökte "låsa upp" kistan så funkade det. Så det gick inte på något sätt att komma ut genom dörren mer än via nödnyckel från utsidan.
Detta löste också sig för att jag fick en ny innedel.

- En av dörrarna stod som offline 95% av tiden i appen fast att det är 3 meter till dörren med en tunn gipsvägg mellan, oavsett om jag ryckte alla batterier, startade om gateway etc. Detta gjorde att batteriet i den dörren fick bytas med någon veckas mellanrum för den försökte väl konstant att ansluta.
Fick en ny modul, och sen dess har det funkat.

- Sen några dagar tillbaka så vill inte den ena dörren låsa upp från utsidan fast att man hör att innedelen jobbar och försöker vrida runt i kistan. Vilket slutade med att man får gå in genom den andra dörren. Det är ingen som kärvar för när det väl funkar efter ett tag så hör man att den inte kärvar. Försökte komma in i flera minuter igår och skulle till slut filma det, då funkade det såklart.
Dagen innan detta dvs i förrgår så kunde jag faktiskt inte öppna dörren från insidan heller. Fast att det ska vara "upplåst" inifrån och nej den stod inte i semesterläge. Gick ut genom andra dörren och testade med fingret från utsidan. Då öppnades dörren och sen funkade det från insidan igen.

- Utöver dessa större problemen så upplever man då och då att fingeravtrycksläsaren ibland hänger sig. Ringen tänds utan att fingeravtrycksläsaren reagerar på att där är ett finger. Efter kanske 1 minut släpper det och man kan försöka igen.

- Sen fattar jag inte varför appen får så lite kärlek. Det står fortfarande om man går in på respektive dörrlås "Nätverksstyrka - Stöds inte", "Ansluten till - Stöds inte". Vadå stöds inte? Finns funktionen eller inte? Man kan ju inte heller se någon batterinivå på låsen.

Mitt tålamod är väldigt nära sin gräns när det kommer till dörrlåsen från nimly.
Detta känns inte som något jag ska behöva vara orolig för...

• Gilla
pilotniq och 2 till
  • Laddar…
Hmm hade tänkte köpa ett sånt till en lägenhet jag renoverar men nu vet jag inte...
Kommer man inte in från utsidan så är det ju att bryta upp dörren eller knacka ett fönster...
Det lär man ju inte få några pengar av Nimly för att laga

nino nino skrev:
Hmm hade tänkte köpa ett sånt till en lägenhet jag renoverar men nu vet jag inte...
Kommer man inte in från utsidan så är det ju att bryta upp dörren eller knacka ett fönster...
Det lär man ju inte få några pengar av Nimly för att lagaKan
nino nino skrev:
Det lär man ju inte få några pengar av Nimly för att laga
Kan ju bara vara jag som haft otur. Ingen aning. Men det är ju därför man har nödnyckeln med. Om låset lägger av så kan man med den fysiska nyckeln man får med vrida runt låshuset ändå.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Hm. Du har rätt. Det står även att den ska stå i horisontellt läge, och en bild där den är som min.
1 123abc skrev:
Du vrider endast nyckeln 45° istället för 90° som i beskrivningen.
Det går lite trögare den extra biten du behöver vrida nyckeln.
Robin.Lj Robin.Lj skrev:
Hej!

Jag tänkte att jag ska skriva lite om vad jag tycker och problemen jag haft nu efter nästan 2 år med 2st nimly touch pro.

- Ett av låshusen kärvade så mycket när jag fick det så att handtaget fastnade i bottenläget.

- Sen har jag fått en innedel utbytad för att den bara en dag gav upp och inte kunde öppna inifrån. Alltså när man tog i dörren från insidan (dörren var inte i semesterläge) så gick det inte att komma ut. Känns inte bra om det till exempel skulle hända något och man snabbt måste kunna komma ut. Inte ens när jag slog kod etc från insidan och man till och med hörde att mekanismen försökte "låsa upp" kistan så funkade det. Så det gick inte på något sätt att komma ut genom dörren mer än via nödnyckel från utsidan.

- En av dörrarna stod som offline 95% av tiden i appen fast att det är 3 meter till dörren med en tunn gipsvägg mellan, oavsett om jag ryckte alla batterier, startade om gateway etc. Detta gjorde att batteriet i den dörren fick bytas med någon veckas mellanrum för den försökte väl konstant att ansluta.

- Sen några dagar tillbaka så vill inte den ena dörren låsa upp från utsidan fast att man hör att innedelen jobbar och försöker vrida runt i kistan. Vilket slutade med att man får gå in genom den andra dörren. Det är ingen som kärvar för när det väl funkar efter ett tag så hör man att den inte kärvar. Försökte komma in i flera minuter igår och skulle till slut filma det, då funkade det såklart.
Dagen innan detta dvs i förrgår så kunde jag faktiskt inte öppna dörren från insidan heller. Fast att det ska vara "upplåst" inifrån och nej den stod inte i semesterläge. Gick ut genom andra dörren och testade med fingret från utsidan. Då öppnades dörren och sen funkade det från insidan igen.

- Utöver dessa större problemen så upplever man då och då att fingeravtrycksläsaren ibland hänger sig. Ringen tänds utan att fingeravtrycksläsaren reagerar på att där är ett finger. Efter kanske 1 minut släpper det och man kan försöka igen.

- Sen fattar jag inte varför appen får så lite kärlek. Det står fortfarande om man går in på respektive dörrlås "Nätverksstyrka - Stöds inte", "Ansluten till - Stöds inte". Vadå stöds inte? Finns funktionen eller inte? Man kan ju inte heller se någon batterinivå på låsen.

Mitt tålamod är väldigt nära sin gräns när det kommer till dörrlåsen från nimly.
utöver mina bekymmer som jag beskrivit tidigare i tråden så hände detta igår. det fungerade igen efter att ha tagit ur batterierna. som tur var vi hemma. Jag för en dialog med Nimly om vad jag ska göra. garantin har ju gått ut på mitt, men de verkar ändå måna att hjälpa mig. Men det är väl ganska rimligt eftersom min framtida relation med deras produkter hänger på en ganska skör tråd just nu.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Robin.Lj Robin.Lj skrev:
Hej!

Kan du förtydliga det här med att den inte gick att öppna från utsidan. Menar du att det inte ens gick med den fysiska nyckeln?

Nu har jag inte appen men väl HA och där är de rätt sega också. Nimly lovat att de ska utöka funktionen att hantera pin-kod "i början av året"...

Nu använder vi iofs inte dörren mkt då den är i en stuga men väl där har den alltid fungerat och den håller kontakten med MQTT och är fortfarande på 83% batteri efter åtta månader, vilket känns helt ok.

1 123abc skrev:
Du vrider endast nyckeln 45° istället för 90° som i beskrivningen.
Det går lite trögare den extra biten du behöver vrida nyckeln.
Videon som jag ser så vrids nyckel i 90°

N nissenhj skrev:
Videon som jag ser så vrids nyckel i 90°
Du har rätt jag var nog lite seg i huvudet när jag svarade.

Jag har haft ett Nimly touch pro i några månader, och två gånger har det hänt att låset inte går att öppna trots att den ger grön signal. Det går att dra ner handtaget en bit innan det tar tvärstopp. Efter massa försök och lite våld så har det till slut gått att få upp dörren. Samma sak om man använder nödnyckeln. Någon som varit med om något liknande? Funkar prima i 99,9% av fallen annars.

E erikli2 skrev:
Jag har haft ett Nimly touch pro i några månader, och två gånger har det hänt att låset inte går att öppna trots att den ger grön signal. Det går att dra ner handtaget en bit innan det tar tvärstopp. Efter massa försök och lite våld så har det till slut gått att få upp dörren. Samma sak om man använder nödnyckeln. Någon som varit med om något liknande? Funkar prima i 99,9% av fallen annars.
För mig har låsen fungerat utmärkt förutom att batterierna med (o)jämna mellanrum går från nästan fulla till helt tomma på några timmar.
När jag monterade låsen så drog jag åt skruvarna mellan innerdel och ytterdel för hårt vilket gjorde att det var svårt att öppna och krångel med nödnyckeln.

Installerar två Nimly i helgen.
Ena fungerar alla funktioner medans den andra så vill bortaläget inte gå in.
Från utsidan skiljer sig lås öppningen. Skåran på fungerande dörren börja uppifrån och slutar en bit ner. På den icke fungerande börja nyckel skåran nerifrån och slutar en bit från ovan. Båda har staget med röda sidan upp.
Så det jag har problem med är när man knappar in sin kod +# på innedelen så blinkar det ofta grönt och inget mer sker.
Ibland kan det hända att det blinkar rött och 10 pip och sen hör man hur det låses. Dock kan jag fortfarande öppna dörren inneifrån.
När jag kontaktade support så kunde jag visa samma sak om och om igen. De ville då att jag skulle avaktivera och aktivera automatiskt låsning och då fick vi igång en 10 pipen men dörren öppnas ändå. Endast en gång så gick det inte öppna och de tyckte då att när jag stängde dörren så lyfte jag på handtaget. De bad mig öppna upp och kolla att staget satt rakt med röda sidan upp. Sagt och gjort så är den spikrak. Efter om montering är jag tillbaka till ruta 1 att det mest blinkar grönt och inga 10 pip. Några råd ? Och hur sitter nyckelskåran hos er?

• Elektroniskt dörrlås på en dörr med synlig tryckknappspanel och nyckelhål, där låset uppvisar installationsproblem enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanismen av ett lås installerat på en vit dörr med synliga skruvar och en kabel kopplad innanför ett hål, i en utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Detalj av ett dörrhandtagshål med en delvis monterad låsenhet i en vit dörr, visar insidan inför installation av ett elektroniskt lås.
    Skapa konto
Redigerat:
Någon som kör Nimly pro touch via homey in i homekit?
Jag har ställt frågor kring det i en homey-grupp på FB men inte fått några vettiga svar.
Visas det som ett lås som man kan låsa/låsa upp i homekit?
Kan man lägga till det i automatiseringar?

É
Någon som provat deras nya batteripack? Är de "bara" mer Wh i dem så de håller visst antal procent längre, eller är de lite mer stabila än 3xAA?

É
É ÉlPon skrev:
Någon som provat deras nya batteripack? Är de "bara" mer Wh i dem så de håller visst antal procent längre, eller är de lite mer stabila än 3xAA?
Jag köpte en till ena låset, så får utvärdera själv!

• Gilla
stareez
  • Laddar…
Missat att det kommit ett batteripack till låset, men våra original-AA är uppe i snart 2 år med modul installerad och daglig användning, så det är ju inte någon rykande åtgång på batteriet.

Men misstänker att det snart bör vara dags, har ni varit nöjda med batteripacket? :)
Tänker om någon mer testat lite längre tid, 2 veckor är lite tidigt att säga bu eller bä :D

maskeradeproggaren
Liten uppdatering kring HAOS. Vet inte hur det går för Nimly själva men såg i tråd på annat forum att en kille gjort en integration som ska ha alla egenskaper såsom lösenordhantering för Nimly.

OBS. Den kör ZHA och går inte använda med Zigbee2MQTT. Och då jag redan satt upp med det senare och inte vill byta så funderar jag på om det är värt köpa en extra dongle bara för dörren... Men ni som har möjlighet att köra ZHA vore väl dumt att inte prova.

https://github.com/fredrik-lindseth/onesti-lock

• Gilla
UsrX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.