Hej jag lägger in denna direkt i denna tråd och vill dela med mig av mina erfarenheter och bekymmer.

Jag har haft Nimly touch pro + deras gateway i ett år ca. Jag har nyligen bytt ut hela låset mot ett nytt NImlylås. Dock började bekymren för några månader sen när jag fick att Gw inte hade ström. Kolla att den är inkopplad men den var inkopplad med strömkabeln. Dock fungerade låset men jag fick upp den varnings rutan. Det ska sägas att jag hade flera månader innan byt till ett nytt Wififabrikat (ubuquiti). Det fungerade problemfritt vid bytet och detta började senare. Efter felsökning av nätverk och annat så hitta jag inte felet utan rapporterade till Nimly supporten. Long story short. Jag fick en ny gateway den fungerade inte alls och när de väl skickade en ny fick jag igång och den och jublade. Detta vara i några dagar då jag fick samma problem som föregående lås. Gatewayen är 1,5 meter från låset. Jag har wifi meshat en huvudrouter och 3 AP utspridda på en prefabvilla från 70 talet på två våningar. Jag har gjort ett eget SSID för gw som är anpassat för IOTprylar och bara 2,4 ghz.

Jag håller på att bli knäpp på detta. Är det någon med samma bekymmer eller liknande bekymmer så please help!!

Walle85
Har du temporärt testat att köra trådat? För att se om du kan utesluta allmänna problem med gateway? Funkar det med trådat är det sannolikt wifi som strular.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Har du temporärt testat att köra trådat? För att se om du kan utesluta allmänna problem med gateway? Funkar det med trådat är det sannolikt wifi som strular.
Japp jag har testat trådat. Wifi fungerer några dagar sen slutar det fungera. Sen går det inte att ta bort gamla nätverksinställningar på gatewayen för att konfa nytt nätverk.

Walle85
Ok, funkar trådat en längre tid, jämfört med wifi?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Den är för långt bort från låset så låset är offline. Tror det är orsaken. Men hemcentralen är Online.

Walle85
Tyckte att du skrev att låset endast var 1,5 m från gateway? Låter inte som något som skulle vara ett problem ifall du inte förstärkt en vägg emellan med bly.

Y
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Detta är vad du får från HA idag. Dvs kan låsa upp. Se status etc. Men inte hantera koder.

En intressant notering. Har fått av Nimly att de verkar ändrat sig och arbetar på ett officiellt stöd för HA, vilket de säger ska komma i början av nästa år! Så då kan man nog förvänta sig lösenordshantering, tillfälliga koder etc.

[bild]
Det här stämmer inte. Du kan genom Z2M i HA hantera allt - lägga till/ta bort koder, låsa/låsa upp osv, vilket sen kan styras genom automationer i HA. Om du sitter med ZHA idag är det "bara" att byta.

Walle85 Walle85 skrev:
Tyckte att du skrev att låset endast var 1,5 m från gateway? Låter inte som något som skulle vara ett problem ifall du inte förstärkt en vägg emellan med bly.
Det är 1,5 meter från med wifi. Routern är i andra änden av huset.

Hej alla!

Jag installerade i helgen detta lås och är hittills nöjd. Jag har valt en masterkod till mig själv samt lagt in kod + fingeravtryck åt resten av familjen. Jag har två frågor:
  1. Jag lade till mitt masterfinger enligt manualens instruktioner på bifogad bild. Men behövs inte en masterkod för detta först? Jag utgår så klart från att man inte kan gå fram helt random och trycka ### för att skriva över gamla masterfingret med ett nytt? Man verkar ju inte behöva ange någon masterkod enligt instruktionen?Ska man exempelvis lägga till fler masterfingrar krävs ju första masterfingret först, men inte när man lägger till första fingret (då borde ju rimligen masterkod gälla också?)
  2. Sedan har jag en fråga om att låsa så att inte dörren öppnas inifrån. Vi har små fönster på dörren och jag är lite nojig över att någon kan krossa de små rutorna, sticka in armen och öppna dörren inifrån. Det är ju bekvämt (samt enklare vid snabb utrymning) när dörren direkt kan öppnas inifrån utan att man behöver låsa upp, men kanske lite risk?

• Instruktioner för att registrera första masterfingret och flera masterfingrar på ett fingeravtryckslås, med steg för steg-anvisningar och säkerhetstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga till:
Är det någon som testat att justera justeringstungorna i slutblecket? Tycker de var svåra att ändra på, detta gjorde jag förvisso innan installationen, men det kanske är lättare efter installationen som står i manualen... :)
Vilket verktyg är bäst för detta?

Illustration av installation av ett slutbleck i en dörrkarm, med justeringstunga och instruktioner för korrekt positionering och montering med skruvar.
Skapa konto

N Nifa skrev:
En fråga till:
Är det någon som testat att justera justeringstungorna i slutblecket? Tycker de var svåra att ändra på, detta gjorde jag förvisso innan installationen, men det kanske är lättare efter installationen som står i manualen... :)
Vilket verktyg är bäst för detta?

[bild]
Jag använde en kraftig spårskruvmejsel för att bända. Det räckte dock inte till för att få dörren att sluta tätt, utan jag har bytt slutblecket till ett justerbart Assa som justeras med skruvar.

A Alikzus skrev:
Jag använde en kraftig spårskruvmejsel för att bända. Det räckte dock inte till för att få dörren att sluta tätt, utan jag har bytt slutblecket till ett justerbart Assa som justeras med skruvar.
Tack för svar. Jag ska prova när jag kommer hem annars får jag kika på ett annat.
Vilket slutbleck (modell) bytte du till då och som passade med Nimly?

Läste följande i ett tidigare inlägg i tråden angående detta:
Nimly använder samma slutbleck som ASSA Classic låshus, det som följer med motsvarar ASSA 1887-2.

Det finns flera olika ställbara slutbleck för klassisk kolvplacering t.ex slutbleck DS9008, 1889-11, LP712 osv.

N Nifa skrev:
Tack för svar. Jag ska prova när jag kommer hem annars får jag kika på ett annat.
Vilket slutbleck (modell) bytte du till då och som passade med Nimly?

Läste följande i ett tidigare inlägg i tråden angående detta:
Nimly använder samma slutbleck som ASSA Classic låshus, det som följer med motsvarar ASSA 1887-2.
Jag körde med ASSA 1889-11.

A Alikzus skrev:
Jag körde med ASSA 1889-11.
Jag har ett 1889-12, men det är så störande för jag saknar en liiten metallbit som ska hålla fast den justerbara delen i bak med hjälp av en skruv. Inte verkar det finnas som reservdel heller och ett nytt slutbleck kostar ju typ 400 kronor.. :S

Ingen som vet om dessa delar går att få tag på ngn stans?

• Hand håller en liten rektangulär metallbit med hål, liggande skruv och skruvmejsel i bakgrunden.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.