KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Hej, jag är sedan lördags ägare till en touch PRO nimly. Och sedan igår så sitter den fint i dörren och gör sitt jobb okopplat till gateway, utan problem. Koden funkar, taggarna funkar och fingeravtrycksläsaren funkar alla gånger och de gångerna den inte gör det så har det varit dimmigt, det räcker med att man drar fingret på den och testar igen så lyser det grönt. Enda problemet jag har stött på hände idag vid köp av en Connect module. Den modulen vägrar att para sig via bluetooth. Oavsett hur mycket jag återställer så lyser endast den gula lampan i den. Jag är inte redo för gateway och vill endast använda Unloc appen med bluetooth för att testa att skapa användare, registrera taggat och se status på dörren. Vårt sovrum ligger precis vid entrén så räckvidd lär inte vara ett problem. Är det någon som har stött på detta problem med modulen? Endast den gula lampa blinkar och varken Unloc eller nimly BLe apparna kunde hitta låset för att koppla upp sig mot den.

Tacksam för imput!
Jag har nu fått återkoppling från Nimly om att jag kanske har fått en modul som endast klarar av zigbee. Antagligen logistikproblem. Får se om de skickar en ny.

9 944_Driver skrev:
Nu tror jag funktionen klarnat lite för mig. Snabbt svar från supporten och praktisk erfarenhet.
Det är indikeringen på insidan med ett rött blink var 5:e sekund som lurar en. Den indikerar olåst läge, men inte alltid. För att få den att konsekvent indikera det behöver man trycka in:
Masterkod
Då blir det tydligare om dörren är låst eller inte och man försöker inte låsa en redan låst dörr. Sedan är tyvärr touchpanelen lite jobbig i störta allmänhet och det är lätt att trycka fel.

Jag har också slutat att använda olåst läge och istället börjat använda tillfälligt olåst läge (#) som gör jobbet, man kan gå ut och in som vanligt tills man låser igen. Men det är knasigt att man då måste låsa dörren från utsidan för att avaktivera olåst läge. Det borde räcka med att trycka på # eller * på insidan så man slapp öppna och sträcka ut handen runt dörren...
Ska man trycka kombinationen för att få låset att indikera olåst i innedelen eller ytterdel av låset? Eller det kanske inte spela någon roll.

9 944_Driver skrev:
Nu tror jag funktionen klarnat lite för mig. Snabbt svar från supporten och praktisk erfarenhet.
Det är indikeringen på insidan med ett rött blink var 5:e sekund som lurar en. Den indikerar olåst läge, men inte alltid. För att få den att konsekvent indikera det behöver man trycka in:
Masterkod
Då blir det tydligare om dörren är låst eller inte och man försöker inte låsa en redan låst dörr. Sedan är tyvärr touchpanelen lite jobbig i störta allmänhet och det är lätt att trycka fel.

Jag har också slutat att använda olåst läge och istället börjat använda tillfälligt olåst läge (#) som gör jobbet, man kan gå ut och in som vanligt tills man låser igen. Men det är knasigt att man då måste låsa dörren från utsidan för att avaktivera olåst läge. Det borde räcka med att trycka på # eller * på insidan så man slapp öppna och sträcka ut handen runt dörren...
Testade nyss men så här går det, #7 masterkod och så fort man rör # så löser innehandtaget (eller frikoppla den rättare sagt). Så man hinner inte mata hela den kombinationen. Någon som har testat?

Hej, är intresserad av köra Nimly i min nya villa. Hade Yale i föregående. Med Nimly gateway kan man då även styra andra zigbee prylar? Tänkte mer på belysning, eller är det bättre och sikta på en annan gateway integration med Nimly som även har mitt behov för lite annan styrnings inget avancerat mer än IKEA, HUE, Shelly t ex. Vilken skulle då passa?

Walle85
Home Assistant eller Homey Pro, är väll egentligen själv mer förespråkare för Homey än HA, men kan se fördelar med bägge.
Kör för övrigt själv Homey Pro + Nimly Touch Pro, funkar bra.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej, är intresserad av köra Nimly i min nya villa. Hade Yale i föregående. Med Nimly gateway kan man då även styra andra zigbee prylar? Tänkte mer på belysning, eller är det bättre och sikta på en annan gateway integration med Nimly som även har mitt behov för lite annan styrnings inget avancerat mer än IKEA, HUE, Shelly t ex. Vilken skulle då passa?
Alltså låset är fläckfri tycker jag. Speciellt nu på senare så har man hanterat eventuella buggar osv. Upplever fingerläsaren som jättebra och har funkat hela tiden. Låset är klart vackrare än yale och starkare. Jag har haft otur med modulen som jag har köpt från Bauhaus som hade en rörig hylla där den säker skadats men nimly har skickat en ny till mig som är i transit just nu. Jag har ingen gateway än, så om det kan jag inte uttala mig. Gillar du inte touchpanelen så har de modellen code, den saknar dock fingerläsaren.

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Testade nyss men så här går det, #7 masterkod och så fort man rör # så löser innehandtaget (eller frikoppla den rättare sagt). Så man hinner inte mata hela den kombinationen. Någon som har testat?
Nu har jag testat det igen. Man ska mata den kombinationen från utsidan och inte från insidan. Gjorde det felet. Då lyser nollan med 5 sekrunders mellanrum om dörren är olåst. Och avaktiverar man autolåset så ska man kunna låsa från insidan genom ett enkelt tryck på #. Och innan man öppnar dörren från insidan för att gå ut, om autolåset är avaktivera, så måste man låsa upp dörren med ett långt tryck på #. På så sätt är dörren öppen igen även från utsidan tills man aktivt låser den åter.

Walle85 Walle85 skrev:
Home Assistant eller Homey Pro, är väll egentligen själv mer förespråkare för Homey än HA, men kan se fördelar med bägge.
Kör för övrigt själv Homey Pro + Nimly Touch Pro, funkar bra.
Homey Pro känns overkill. Måste ju finnas nån Gateway som kostar mindre än 5000:- för de behov jag har. HA orkar jag inte, blir styra som sagt lite belysning samt att eventuellt ha några temp/fukt sensorer.

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Homey Pro känns overkill. Måste ju finnas nån Gateway som kostar mindre än 5000:- för de behov jag har. HA orkar jag inte, blir styra som sagt lite belysning samt att eventuellt ha några temp/fukt sensorer.
Home assistant eller bygga egen på en pi4

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Så det finns inga andra alternativ? Homey Pro eller HA. Fattar de är bra men…

A abaader skrev:
Har haft problem med låset när den automatiska låsning är avaktiverad.
Fick mitt ursprungliga lås utbytt då det lyste fast röd ”0” på insidan när låset var olåst.
Mitt nya blinkar istället såsom det ska.

Men: enligt manualen ska man kunna låsa och låsa upp från insidan genom att trycka ”#”.
Dock så är det bara låsningen som funkar enligt manual. För att sätta låset i olåst läge måste jag låsa upp med kod på utsidan.

Finns det någon som lyckats låsa upp från insidan med ”#”??
Stämmer inte. För att låsa upp ska du trycka på # och hålla den intryckt en liten stund tills du hör mekanismen och då är den upplåst.

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Tror nog Aqara m3 funkar också. Men är osäker.

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Jag har nu fått återkoppling från Nimly om att jag kanske har fått en modul som endast klarar av zigbee. Antagligen logistikproblem. Får se om de skickar en ny.
Hej på er igen. Nu har jag fått en ny Bluetooth Connect modul. Allt funkar fint mot appen nimly ble och Unloc. Gällande nimly gateway, någon som har lyckats aktivera eller använda geofencing, alltså att låset låses upp när man närmar sig den?

Funderar på ett sånt här lås, med Zigbee och Home Assistant, det funkar bra ihop?

Är det komplett med låskista och "allt" man behöver?

nino nino skrev:
Funderar på ett sånt här lås, med Zigbee och Home Assistant, det funkar bra ihop?

Är det komplett med låskista och "allt" man behöver?
Ja, det är komplett med undantag för Zigbee-modulen som köps separat. Enkelt kan man nog säga att kritiken framförallt handlar om att låset/zibee-mosulen plötsligt kör slut på batterierna. Förbrukningen kan ligga relativt linjärt och normalt under en längre tid för att sedan plötsligt ta slut på mycket kort tid.
För en del har det löst sig med en ny modul för andra inte.
Jag har till och från problem och jag misstänker att det beror på vatten som hamnar på touchpanelen eller fingeravtrycksläsaren vid regn och vind.

Jag vet inte hur Yale står sig i dag när det gäller integration till valfri automation som HA, Homey osv. När jag valde Nimly var det fortfarande bara Verisure om jag inte minns fel. Men kanske värt att utvärdera om det ändrats. Känns generellt mer stabilt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.