174 599 läst ·
494 svar
175k läst
494 svar
Nimly Touch / Touch Pro -tråd
Jag tänkte sätta det i en lgh dörr så det blir i ett trapphus, så varmt och torrt.
Har Yale hemma, tror Verisure har gjort nåt så man har svårare att använda HA till det, andra moduler har jag ingen koll på.
Har Yale hemma, tror Verisure har gjort nåt så man har svårare att använda HA till det, andra moduler har jag ingen koll på.
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 273 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 273 inlägg
Angående Nimly för Zigbee och HA: som du kan läsa om i tråden, så fungerar det inte fullt ut.nino skrev:
De har inget officiellt stöd för HA, vill inte ge ut specifikationerna för sin zigbee lösning eller göra en egen integrationslösning.
Av den anledningen kan jag inte rekommendera Nimly som det ser ut nu. (Det verkar finnas andra lås som har bättre integration och som fungerar bra i övrigt)
Synd och märkligt. Till Homey har de byggt en app där allt jag behöver funkar (sätta kod, ta bort kod, autolås av/på, låsa upp och fånga händelser).maskeradeproggaren skrev:
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 273 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 273 inlägg
Har också undrat varför de är så anti Home assistant och de facto motarbetar en integration men om flera är på dem kanske de kan känna att det är värt det ändra sig!J jtl skrev:
Ja, det kan man. Det är inte en funktion i själva låset utan en tidsstyrd automation (kallas flöden/flow i Homey) som vid en tidpunkt aktiverar en kod och vid en annan avaktiverar. På samma sätt kan jag bestämma att larmet skall styras av låset vid samma tillfälle men inte annars.N nissenhj skrev:
Så Jag måste göra ett flöde för varje specifikt tillfälle en kod skall gå att använda? Inte riktigt så som jag tänkt att det skulle vara om det skall vara smidigtJ jtl skrev:
Jag har gjort ett flöde som när jag startar det genererar en kod och aktiverar den, sedan skickar den koden som en pushnotis till min mobil. Kan sedan via att aktivera ett annat flöde radera koden. Funkar väldigt bra när man vill ge någon temporär tillgång till huset. Då behöver man inte skapa nya flöden, bara att trycka på en knapp i Homey appen.N nissenhj skrev:
Nej, i ett flöde i Homey finns massa olika typer av villkor och händelser som kan styra ett flöde. Ett exempel; Varannan fredag vill jag aktivera koden för de som kommer och städar. På eftermiddagen tar jag bort samma kod (rensar den minnesplatsen). Flödet är det samma hela tiden och behöver aldrig ändras:N nissenhj skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom att programmera låset så finns det flera händelser som kan trigga andra flöden. Jag kan t.ex. se när låset öppnas, hur det öppnades och vilken minnesplats som användes. Det ger möjlighet att t.ex. styra lampor och larm i vissa tillfällen men inte i andra.
Allt detta är så klart Homey och integrationen som Nimly gjort till Homey snarare än låset i sig. Att automatisera i HA på samma sätt går utmärkt men enligt tråden finns vissa problem att hantera själva låset.
Vad är det man missar om man kör HA och inte Homey?maskeradeproggaren skrev:
Angående Nimly för Zigbee och HA: som du kan läsa om i tråden, så fungerar det inte fullt ut.
De har inget officiellt stöd för HA, vill inte ge ut specifikationerna för sin zigbee lösning eller göra en egen integrationslösning.
Av den anledningen kan jag inte rekommendera Nimly som det ser ut nu. (Det verkar finnas andra lås som har bättre integration och som fungerar bra i övrigt)
Flyttar snart och Homey:n stannar med nya ägarna av mitt hus (H2023 och Yale L3S).
Planen är HA i nya kåken och har precis köpt två Nimly Pro Touch.
Inte uppackade och har öppet köp så finns möjlighet att ändra sig.
Det löser du med Nimly, men... Till varje lås finns en uppsättning nödnycklar (traditionella nycklar) ifall elektroniken skulle sluta fungera eller batterierna ta slut.nino skrev:
Dessa måste hanteras på något sätt och såvida det inte finns möjlighet för hyresgästen att få tag på dem 24/7 så behöver varje hyresgäst ha minst en av nödnycklarna.
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 273 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 273 inlägg
Detta är vad du får från HA idag. Dvs kan låsa upp. Se status etc. Men inte hantera koder.Dede77 skrev:
En intressant notering. Har fått av Nimly att de verkar ändrat sig och arbetar på ett officiellt stöd för HA, vilket de säger ska komma i början av nästa år! Så då kan man nog förvänta sig lösenordshantering, tillfälliga koder etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett säkerhetsskåp med kod som ska sättas upp på lämpligt ställe, där nycklar ska finnas.J jtl skrev:Det löser du med Nimly, men... Till varje lås finns en uppsättning nödnycklar (traditionella nycklar) ifall elektroniken skulle sluta fungera eller batterierna ta slut.
Dessa måste hanteras på något sätt och såvida det inte finns möjlighet för hyresgästen att få tag på dem 24/7 så behöver varje hyresgäst ha minst en av nödnycklarna.
Då kan man lämna ut koden i "nödfall" och sen byta
Toppen tackmaskeradeproggaren skrev:
Detta är vad du får från HA idag. Dvs kan låsa upp. Se status etc. Men inte hantera koder.
En intressant notering. Har fått av Nimly att de verkar ändrat sig och arbetar på ett officiellt stöd för HA, vilket de säger ska komma i början av nästa år! Så då kan man nog förvänta sig lösenordshantering, tillfälliga koder etc.
Koder behöver jag inte fixa via HA så det jag vill kunna styra/se verkar finnas.
Om det sen kommer officiellt stöd är det ju kanon.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden