198 268 läst ·
575 svar
198k läst
575 svar
Nimly Touch / Touch Pro -tråd
Byggnovis
· Västra Götaland
· 40 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 295 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 295 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 295 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 295 inlägg
Tack, detta var mycket intressant! Har du någon aning om vad felkoden beror på? Kan det vara fel på modulen?Y Yojimbo22 skrev:
2025-06-29 20:13:59z2m: Publish 'get' 'pin_code' to 'XXXXXX_hall_ytterdörr_nimly' failed: 'Error: ZCL command 0xf4ce36be2314d32e/11 closuresDoorLock.getPinCode({"userid":0}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 58291 - 11 - 26 - 257 - 6 after 10000ms)'
Tyvärr inte. ChatGPT föreslog följande;maskeradeproggaren skrev:
Tack, detta var mycket intressant! Har du någon aning om vad felkoden beror på? Kan det vara fel på modulen?
2025-06-29 20:13:59z2m: Publish 'get' 'pin_code' to 'XXXXXX_hall_ytterdörr_nimly' failed: 'Error: ZCL command 0xf4ce36be2314d32e/11 closuresDoorLock.getPinCode({"userid":0}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 58291 - 11 - 26 - 257 - 6 after 10000ms)'
Kortversion: det är inte en “felkod” i låset utan en timeout – Zigbee2MQTT skickade ett ZCL-kommando till dörrlåsets Door Lock-kluster och fick inget svar inom 10 s.
Vad loggen betyder (fält för fält):
- Timeout ... after 10000ms – enheten svarade inte inom 10 sekunder.
- 11 – endpoint 11 på låset.
- 257 – Zigbee-kluster 0x0101 closuresDoorLock.
- 6 – ZCL-kommando Get PIN Code.
- {"userid":0} – du bad om PIN-plats 0.
Vanliga orsaker:
- Enheten svarar inte: räckviddsproblem, radiostörning, svagt batteri eller att låset sov när kommandot kom.
- Kommandot stöds inte: många lås (inkl. vissa Nimly-varianter) tillåter inte att läsa ut PIN-koder av säkerhetsskäl – bara lägga till/ta bort.
- Fel användar-ID: i Door Lock-specen börjar platser ofta på 1, inte 0. Förfrågan mot userid:0 kan ignoreras.
- Fel endpoint: vissa firmware använder endpoint 1 i stället för 11 för Door Lock; fel endpoint ger uteblivet svar.
- Enheten upptagen: låset kan vara mitt i en annan åtgärd (låser/öppnar, uppdaterar kod) och missar svaret.
Så här felsöker du snabbt:
- Väcka låset: tryck på knappsatsen/öppna stäng luckan och kör kommandot igen direkt efter aktivitet.
- Testa annan userid (börja med 1 eller en plats du vet finns).
- Kolla endpoint: i Zigbee2MQTT enhetssidan → “Exposes/Clusters/Endpoints”; prova att rikta kommandot mot den endpoint som visar closuresDoorLock.
- Flytta koordinatorn/router närmare eller lägg till en router (t.ex. nätansluten Zigbee-enhet) nära dörren; byt kanal om du har mycket 2,4 GHz-störningar.
- Byt/ ladda batterier i låset.
- Höj timeout temporärt i z2m och se om den hinner svara, men en fungerande enhet ska normalt svara snabbt.
- Bekräfta att firmware/konfiguration faktiskt tillåter Get PIN Code – om inte, kommer du alltid få timeout/”unsupported”.
Hej, jag är sedan lördags ägare till en touch PRO nimly. Och sedan igår så sitter den fint i dörren och gör sitt jobb okopplat till gateway, utan problem. Koden funkar, taggarna funkar och fingeravtrycksläsaren funkar alla gånger och de gångerna den inte gör det så har det varit dimmigt, det räcker med att man drar fingret på den och testar igen så lyser det grönt. Enda problemet jag har stött på hände idag vid köp av en Connect module. Den modulen vägrar att para sig via bluetooth. Oavsett hur mycket jag återställer så lyser endast den gula lampan i den. Jag är inte redo för gateway och vill endast använda Unloc appen med bluetooth för att testa att skapa användare, registrera taggat och se status på dörren. Vårt sovrum ligger precis vid entrén så räckvidd lär inte vara ett problem. Är det någon som har stött på detta problem med modulen? Endast den gula lampa blinkar och varken Unloc eller nimly BLe apparna kunde hitta låset för att koppla upp sig mot den.A anis16 skrev:Tänkte att det kunde var en bra tråd att diskutera dessa låsen så vi som har dessa kan dela med oss av erfarenheter/tips etc. Dörrmannen har ju rätt lång tråd redan...
Installerade mitt första Nimly lås (Touch Pro) idag. Installerade Dörrmannen L3 förra året så jag har en del erfarenhet av denna med. Mitt intryck var att låset var enklare att installera då jag gjorde det på kortare tid men kan ju också bara vara att jag kände igen många steg från förra året. Dock kändes det mindre kinkigt när man lierade innerdelen med utedelen än vad L3:an var -> sparade tid i de momenten. Nimly's handtag skruvas fast med två skruvar medan L3 trycks på plats -> här kändes Nimly:n mer ok då jag vet att L3:ans handtag lossnade vid nått tillfälle.
Tips när man sågar de kapbara skruvarna att ta av den mer än vad som rekommenderades. Jag mätte upp att djupet i mottagande gänga i distanserna var ~12mm medans distansen stack in ungefär 8mm från dörrbladet till låskistan -> ger ca 4mm extra djup för skruven.
Några noteringar som jag gjort hittills:
- inget låsningsvred på insidan utan det är touch eller en knapp. Nu har vi automatisk låsning på vårt lås men om man inte har det så blir det inte riktigt samma känsla när man låser efter sig.
- Batteriluckan sitter elegant fast med magneter men det skulle kännas bättre med en liten skruv/hasp någon stans för att fixera den bättre. Visst, man slipper leta skruvmejsel vid batteribyte men det är väl bättre det än att någon "lånar" ett batteri från låset.
- går att använda vilka Mifare-taggar som helst, behöver inte köpa tillverkarens egna. Nu kan man vara kreativ hur man kan "gömma nyckel" då det finns väldigt små taggar att tillgå. Frågan är om man kan använda kattens RFID i nacken också...
- Fingeravläsaren fungerar ok men vi får ju se hur den funkar i vintern.
- Låset har ingen anslutning för nödbatteri men har istället 3st nödnycklar.
- Kodlängden är mer flexibel
Tacksam för imput!
Är ytterdelen inkopplad? För det måste den vara enligt min erfarenhet. Det lärde jag mig den hårda vägen när jag skulle koppla upp en utbytesmodul.KalRaoXX skrev:
Hej, jag är sedan lördags ägare till en touch PRO nimly. Och sedan igår så sitter den fint i dörren och gör sitt jobb okopplat till gateway, utan problem. Koden funkar, taggarna funkar och fingeravtrycksläsaren funkar alla gånger och de gångerna den inte gör det så har det varit dimmigt, det räcker med att man drar fingret på den och testar igen så lyser det grönt. Enda problemet jag har stött på hände idag vid köp av en Connect module. Den modulen vägrar att para sig via bluetooth. Oavsett hur mycket jag återställer så lyser endast den gula lampan i den. Jag är inte redo för gateway och vill endast använda Unloc appen med bluetooth för att testa att skapa användare, registrera taggat och se status på dörren. Vårt sovrum ligger precis vid entrén så räckvidd lär inte vara ett problem. Är det någon som har stött på detta problem med modulen? Endast den gula lampa blinkar och varken Unloc eller nimly BLe apparna kunde hitta låset för att koppla upp sig mot den.
Tacksam för imput!
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 295 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 295 inlägg
Har exakt samma. Tack jag kollade din guide men hittade inget uppenbart.Y Yojimbo22 skrev:
Skulle du kunna kolla dina inställningar, om det är något som skiljer där?
Provade att testa igen med nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får ingen confirmation när jag trycker "apply", logen uppdateras inte heller, trots att jag satt på debug.
Borde den inte göra den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använder inte UI:t i z2m utan har sparat det som automationer. Testa copy-paste som automation å sen kör du bara "kör automation" eller kopplar dem till automatiskt schema efter tid, alternativt knapp i dashboard. Ibland timear det ut. Har övervägt om man ska lägg in en inledande refresh-kommando (eller vad det heter) till låset för att väcka det och därmed få färre timeouts.maskeradeproggaren skrev:
Har exakt samma. Tack jag kollade din guide men hittade inget uppenbart.
Skulle du kunna kolla dina inställningar, om det är något som skiljer där?
[bild]
Provade att testa igen med nedan.
[bild]
Får ingen confirmation när jag trycker "apply", logen uppdateras inte heller, trots att jag satt på debug.
Borde den inte göra den?
[bild]
Radera kod (ta bort möjligheten att öppna dörren med viss kod) (XXX byts till nummer, 100, 101 osv funkar bra. YYY byts till namnet i z2m på enheten).
https://pastecode.io/s/63xk7d5b
Aktivera kod (000000 byts till valfri kod, XXX byts till nummer, YYY till namnet);
https://pastecode.io/s/39tzjj9n