B Balob skrev:
Förlåt. Jag kanske missförstod. Du har inte montera låset än?

• Steg-för-steg instruktion för att montera invändig montagebricka på vägg, visar skruvplacering för vänster- och högerhängda dörrar med illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla också så du fått fyrkants pinnen rätt. Vrider man minsta lilla på fyrkantspinnen så funkar inte nyckel. Försöker bifoga en film. Om du fått den röda markeringen fel så den pekar åt sidan så funkar det inte heller med nyckeln.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
B Balob skrev:
Kolla också så du fått fyrkants pinnen rätt. Vrider man minsta lilla på fyrkantspinnen så funkar inte nyckel. Försöker bifoga en film. Om du fått den röda markeringen fel så den pekar åt sidan så funkar det inte heller med nyckeln.
Tack så mycket för filmen. Jag tyckte att jag kollade detta innan jag monterade, men blir nu osäker. Jag får helt enkelt montera bort låset igen och kontrollera.

L lasse-hifi skrev:
ag får helt enkelt montera bort låset igen och kontrollera.
Allt var monterat åt rätt håll, men jag fick lossa lite, lite på skruvarna som håller fast montagebrickan på insidan. Då helt plötsligt gick det att vrida nyckeln. Så om man tycker att man har skruvat löst så har man antagligen skruvat för hårt :)
Tack för hjälpen här i tråden.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
L lasse-hifi skrev:
Allt var monterat åt rätt håll, men jag fick lossa lite, lite på skruvarna som håller fast montagebrickan på insidan. Då helt plötsligt gick det att vrida nyckeln. Så om man tycker att man har skruvat löst så har man antagligen skruvat för hårt :)
Tack för hjälpen här
L lasse-hifi skrev:
Tack för hjälpen här i tråden.
Snyggt ! Jag gjorde samma misstag.

• Gilla
lasse-hifi
  • Laddar…
Börjar bli riktigt less på min Nimly Pro nu. 3e gången på ett år som jag måste byta batteri. Kika på grafen så ser ni att något händer för några veckor sen, batteriet töms alldeles för snabbt. Kanske att kylan påverkar men borde inte vara så drastiskt. Sen ser det inte ut som att den rapporterar batterinivån korrekt heller, redan runt 50% så börjar låset krångla och fungerar inte att låsa upp längre med kod/fingeravtryck.

Har aldrig haft problem med Zigbee anslutningen, sitter en lampa precis bredvid som den meshar mot.

Någon som har kommit fram till någon bra lösning? Är det zigbee modulen som är dålig?

Batteriförbrukningsgraf för ytterdörrlås, visar kraftig minskning från juli till oktober. Markering vid 6 juli, 2025, med 61% nivå.

Y
GregerRil GregerRil skrev:
Börjar bli riktigt less på min Nimly Pro nu. 3e gången på ett år som jag måste byta batteri. Kika på grafen så ser ni att något händer för några veckor sen, batteriet töms alldeles för snabbt. Kanske att kylan påverkar men borde inte vara så drastiskt. Sen ser det inte ut som att den rapporterar batterinivån korrekt heller, redan runt 50% så börjar låset krångla och fungerar inte att låsa upp längre med kod/fingeravtryck.

Har aldrig haft problem med Zigbee anslutningen, sitter en lampa precis bredvid som den meshar mot.

Någon som har kommit fram till någon bra lösning? Är det zigbee modulen som är dålig?

[bild]
Jag har inga problem med batterierna efter övergång från Nimlys GW till att endast ha låsen kopplade till HASS. Har utbytta moduler med senaste fw från Nimly. Om du inte har nya moduler hade jag om jag var du mejlat nimly och bett att få dina nuvarande utbytta.
Mina lås har gått från 85% till 45%, respektive 95% till 60 % sedan april.

nikasp

[bild]
Ger du upp så kolla på Aqara U200. MYCKET nöjd med mitt, hela familjen använder fingeravtryck för att öppna, missar aldrig. Går även med kod, NFC med klocka eller mobil (även urladdad) och nyckel.

Y Yojimbo22 skrev:
Jag har inga problem med batterierna efter övergång från Nimlys GW till att endast ha låsen kopplade till HASS. Har utbytta moduler med senaste fw från Nimly. Om du inte har nya moduler hade jag om jag var du mejlat nimly och bett att få dina nuvarande utbytta.
Mina lås har gått från 85% till 45%, respektive 95% till 60 % sedan april.
Ja jag inte heller någon gateway utan kör direkt mot HASS. Jag ska maila och se om jag kan få nya moduler då.

nikasp nikasp skrev:
Ger du upp så kolla på Aqara U200. MYCKET nöjd med mitt, hela familjen använder fingeravtryck för att öppna, missar aldrig. Går även med kod, NFC med klocka eller mobil (även urladdad) och nyckel.
Ska kika på det, har en balkongdörr där jag tänkte sätta in ett lås också. Alltid bra att ha möjlighet att ta sig in om Nimly låset buggar ur 😂

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Y
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Funderar på att byta garagelås. Först tänkte jag nimly men efter att de så totalt dissar HASS funderar jag på Aquara. Fungerar dessa med de gamla låsen som låser sig själva?
Jag vet inte riktigt vad du menar med att de dissar HASS, men z2m har bra stöd för Nimly. Allt funkar.

Ja jag inte heller någon gateway utan kör direkt mot HASS. Jag ska maila och se om jag kan få nya moduler då.
Mitt lås drog sjukt med batteri tidigare och den har alltid visat som mest 50% i HA och nu med senaste modulen drar låset knappt nånting.

A ante_ante skrev:
Mitt lås drog sjukt med batteri tidigare och den har alltid visat som mest 50% i HA och nu med senaste modulen drar låset knappt nånting.
Vad är det för datum på den firmwaren du fått? Jag har fått min utbytt flera gånger men den drar ändå en hel del.

Y
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Nej. Har varit i kontakt med Nimly och tyvärr kommit fram till att de varken vill ge HASS communityt tillgång hur låset funkar för att man ska kunna bygga en vettig integration eller att de gör det själva. Kanske någon försöker ändå men sannolikheten är nog liten.
Vad är det du saknar?
T tobor skrev:
Vad är det för datum på den firmwaren du fått? Jag har fått min utbytt flera gånger men den drar ändå en hel del.
jag har;
Firmware-ID
4.7.79
20240625

Y Yojimbo22 skrev:
Vad är det du saknar?

jag har;
Firmware-ID
4.7.79
20240625
Kan man se det i appen, ser bara gatewayens firmware?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.