nikasp nikasp skrev:
Skulle ni rekommendera Nimly Touch PRO eller ska jag köra på Yale som funkade klockrent i flera år i förra huset? Låter lite oroväckande med räckviddspeoblem och äter batterier mm.
Jag har aldrig haft ett Yale och för oss var fingeravtrycksläsaren ett måste-krav.

Visst, vissa har problem, men en del kan nog relateras till en tidigare buggig firmware-version på Zigbee-modulen. Får man problem eller har frågor så tycker åtminstone jag att de har en väldigt hjälpsam support.

Vi har inte haft problem med räckvidd och de första batterierna höll i ett år. Vår Zigbee-mesh har dock över 100 noder utspridda i hela huset och många av dem är fast uppkopplade och kan agera reläer. Idag står dessutom datorn med controllern bara några meter bort och runt ett hörn.

Jag är på det stora hela nöjd med låset och med nuvarande alternativ på marknaden som blir det antagligen ett Touch Pro också i nästa dörr där vi vill kunna öppna utan nycklar, koder och appar.

nikasp
OK, kollar runt. Just nu ligger faktiskt Aqara U200 väldigt bra till pga att den har allt Nimly har plus Apple HomeKit integration. Möjligt att öppna med kod, iPhone, AppleWatch eller nyckel.

nikasp nikasp skrev:
OK, kollar runt. Just nu ligger faktiskt Aqara U200 väldigt bra till pga att den har allt Nimly har plus Apple HomeKit integration. Möjligt att öppna med kod, iPhone, AppleWatch eller nyckel.
Den har ingen fysisk nyckel? Det kan jag säga känns som en skön backup på Nimly, om något blir fel med låset för att slippa ringa låsdyrkaren. Annars ett intressant lås.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
B b3astie skrev:
Den har ingen fysisk nyckel? Det kan jag säga känns som en skön backup på Nimly, om något blir fel med låset för att slippa ringa låsdyrkaren. Annars ett intressant lås.
Eller står att det ska finnas? Var är nyckelhålet ?

nikasp
B b3astie skrev:
Du gör ingen åverkan alls på utsidan med Aqara. Bara kodlåset med fingeravtrycksläsare som kan sättas fast varsomhelst, t.ex. bredvid dörren.

På insidan byter man ut vredet mot ett motoriserat vred som går att använda manuellt. Tycker de har löst det snyggt, man behöver göra noll åverkan på befintligt lås och dörr. Kanske samma för Nimly.

• Gilla
pilotniq
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Funderar på att byta garagelås. Först tänkte jag nimly men efter att de så totalt dissar HASS funderar jag på Aquara. Fungerar dessa med de gamla låsen som låser sig själva?

L lasse-hifi skrev:
Jag har fått svar från Nimly som skriver att det ska passa. Kan återkomma om jag bestämmer mig för att köpa låset.
Nu har jag bytt från Assa 2000 med Trioving 5950 slutbläck till Touch Pro och det fungerade utan problem.
Men... jag får inte nödnyckeln att fungera, det går inte att vrida om cylindern. Jag har följt instruktionerna och kommer inte på vad jag kan gjort för fel. Allt annat fungerar med låset.

Någon som har någon idé?

Följer du instruktionerna från manualen?
En ritning av en låda och en nyckel, med instruktioner för att hitta nödnycklarna och testa dem i låsets cylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektroniskt dörrhandtag med nödkodslots och nyckel infogad, visas tillsammans med instruktion för manuell upplåsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstår rätt så fungerar inte nycklarna i ytterdelens cylinder.
Om det inte fungerar så bör du reklamera till inköpsstället.

Avvaktar svar från deras support. Tänkte om någon annan har råkat ut för samma sak?

L lasse-hifi skrev:
Avvaktar svar från deras support. Tänkte om någon annan har råkat ut för samma sak?
På båda våra lås så fick man vrida otroligt hårt med nödnyckeln. Kändes i princip som att man skulle bryta av dem. Men det gick i vart fall.
Så testa att ta i lite

A AlfredJ skrev:
På båda våra lås så fick man vrida otroligt hårt med nödnyckeln. Kändes i princip som att man skulle bryta av dem. Men det gick i vart fall.
Så testa att ta i lite
Japp. Samma för mig. Sen var det några skruvar som inte skulle dras för hårt. Kommer inte ihåg om det påverkade.

B Balob skrev:
Japp. Samma för mig. Sen var det några skruvar som inte skulle dras för hårt. Kommer inte ihåg om det påverkade.
A AlfredJ skrev:
Så testa att ta i lite
Jag har försökt vrida runt nyckeln med hjälp av en flacktång. Helt omöjligt, tar jag i mer så bryter jag sönder nyckeln. Väntar nu på svar från Nimly support.

L lasse-hifi skrev:
Jag har försökt vrida runt nyckeln med hjälp av en flacktång. Helt omöjligt, tar jag i mer så bryter jag sönder nyckeln. Väntar nu på svar från Nimly support.
Har du lättat på skruvarna?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Balob skrev:
Har du lättat på skruvarna?
Vilka skruvar? 😀

L lasse-hifi skrev:
Vilka skruvar? 😀
Förlåt. Jag kanske missförstod. Du har inte montera låset än?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.