A ante_ante skrev:
Fler som upplever att låset drar mycket batteri? Har stoppat i helt nya GP Ultra batterier och HA rapporterar endast 50% batteri. Oavsett tillverkare av batterier så kommer jag inte högre än 50%
Kopplat min till Homey och satte in nya Varta i ett av låsen tidigare i veckan. Fortfarande 100% enligt Homey. Förväntar mig minst 6 månaders drift med dessa.

L Ludde_476 skrev:
Kopplat min till Homey och satte in nya Varta i ett av låsen tidigare i veckan. Fortfarande 100% enligt Homey. Förväntar mig minst 6 månaders drift med dessa.
Okej, jag har kört med Varta också och andra stora märken men ingen skillnad. Så antingen kanske de är modulen eller nåt i HA.

Jag kör med Zigbee2MQTT (mot openHAB). Det rapporterar 200% och har gjort sedan jag monterade låset i juli, men det skall nog tas med en näve salt. :P Vi har dock en väldigt tät mesh, över hundra noder varav de flesta kan agera repeaters/routers.

Walle85
Första omgången av deras zigbeemoduler drog massor av batteri, när jag fick en med nyare firmware så blev det avsevärt bättre. Men slutade ändå med att jag kopplade låset till ett bstterypack som får agera UPS. Så nu har jag fast matning och fallback på batteri, dvs. inga fler batteribyten 😊

maskeradeproggaren
Har precis fått upp zigbeemodulen till home assistant med separat MQTT2ZIGBEE broker. Dock lirar det inte helt. När jag provar låsa/låsa upp i mqttt2zigbee så fungerar det direkt.

När jag dock ska lägga in kod på slumpmässig adress och trycker "apply" händer ingenting nu. Tidigare när jag provade fick jag denna felkod:

z2m: Publish 'set' 'pin_code' to 'XXXXX_hall_ytterdörr_nimly' failed: 'Error: ZCL command 0xf4ce36be2314d32e/11 closuresDoorLock.setPinCode({"userid":6,"userstatus":1,"usertype":0,"pincodevalue":"13"}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 58291 - 11 - 3 - 257 - 5 after 10000ms)'

Link quality ((LQI) är 25, kan det vara det som spökar?

Formulär i Home Assistant GUI för att hantera användar-ID, användartyp, användarstatus och PIN-kod, med låg länkkvalitet (25 LQI).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av Zigbee-modulinformation i Home Assistant, inklusive status, nätverks- och tillverkaruppgifter för Nimly Doorlock-serien.

Uppfattade att MQTT skulle ge möjlighet att styra pinkod etc men när jag kollar på devicen i HA så ser det ut så här:

Skärmbild av en enhetsdetaljvy i Home Assistant för en Zigbee-modul ansluten via MQTT2ZIGBEE, visar kontroller och sensordata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

maskeradeproggaren
guys, guyyyys. Är jag den ende som kör Nimly mot MQTT2ZIGBEE här??? :)

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
guys, guyyyys. Är jag den ende som kör Nimly mot MQTT2ZIGBEE här??? :)
Jag kör samma 🙂

maskeradeproggaren
A ante_ante skrev:
Jag kör samma 🙂
Ok gott! Har du fått pinkodsbyte att funka? I ha eller mqtt brokern?

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ok gott! Har du fått pinkodsbyte att funka? I ha eller mqtt brokern?
Inget jag försökt med faktiskt, inväntar en ny uppdaterad modul som förhoppningsvis löser mitt batteriproblem först 🙂

Jag har haft otroliga problem med att batterierna laddade ur på två veckor. Bytt modul 3 gånger och returnerade till slut gateway. Det har visat sig att när jag kopplar upp låset mot Homey så löstes batteriproblemen så i mitt fall verkar det som att problemet var Nimlys gateway och inte modulen.

• Gilla
Vestmania
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Första omgången av deras zigbeemoduler drog massor av batteri, när jag fick en med nyare firmware så blev det avsevärt bättre. Men slutade ändå med att jag kopplade låset till ett bstterypack som får agera UPS. Så nu har jag fast matning och fallback på batteri, dvs. inga fler batteribyten 😊
Kör du låset på 5V eller har du hittat ett 4,5V batteripack?

Walle85
G Gramphos skrev:
Kör du låset på 5V eller har du hittat ett 4,5V batteripack?
5V, har funkat bra.

R Ricard Magnusson skrev:
Testade vända pinnen upp & ner - dvs röd markering nedåt. Nu funkar det!! Så sjukt.
Hade samma problem. Trodde jag fått fel nycklar, men att vända pinnen löste även detta för mig! 🤗👍 (min dörr är vänsterhängd om det skulle spela någon roll i detta med pinnens färg upp eller ner)

Ser att detta tagits upp tidigare. Men inte hittat ifall det finns någon lösning.

Jag har haft Touch PRO installerade ett tag.
Och de funkar bra.

Jag beställde nu ALF startpaketet genom Länsförsäkringar. Och beställde moduler till dem som jag installerade.
Jag tog för givet att jag kunde lägga till dörrlåsen i ALF-gatewayn.
Men enligt ALF-supporten behöver dörrlåsen vara köpa av Länsförsäkringar.

Är det någon som vet vad som skiljer ett dörrlås ifrån Länsförsäkringar kontra ett lås köpt ”vid sidan om”?

G
A AlfredJ skrev:
Ser att detta tagits upp tidigare. Men inte hittat ifall det finns någon lösning.

Jag har haft Touch PRO installerade ett tag.
Och de funkar bra.

Jag beställde nu ALF startpaketet genom Länsförsäkringar. Och beställde moduler till dem som jag installerade.
Jag tog för givet att jag kunde lägga till dörrlåsen i ALF-gatewayn.
Men enligt ALF-supporten behöver dörrlåsen vara köpa av Länsförsäkringar.

Är det någon som vet vad som skiljer ett dörrlås ifrån Länsförsäkringar kontra ett lås köpt ”vid sidan om”?
Jag har gjort samma sak. Nimly säger att det kanske kommer en lösning på det. Skicka till både Nimly och LF och fråga när det kommer.

Rent tekniskt sett så tror jag inte det är några bekymmer, Nimly behöver tillhandahålla ett serienummer som matchar ALFs system bara.

Skulle kunna vara så att numret som ALF vill ha är baserat på serienumret från Nimly med någon justering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.